Köpa begagnat tält - kontrollpunkter?

Hej

Har hittat ett begagnat tält som jag till största sannolikhet kommer att köpa. Det är ett HB Kaitum 3GT som enligt säljaren är köpt 2010 och aldrig har använts (resan blev inte av). Jag har ett HB Niak (föregångaren till det här? http://hilleberg.se/sv/product-family/rogen) som jag köpte 2000 men som nu blivit i minsta laget för en familj på 3.

Nu undrar jag vad man ska kontrollera och "godkänna" för att se att tältet är ok innan man köper det. Hel väv (yttertält, innertält med myggnät och golvdel), hela dragkedjor, oböjda bågar, rätt antal stormlinor och tältspikar - men vad mer?

Tar tacksamt emot alla bra tips.

(Postade en diskussion tidigare; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60730 och det här blev alltså resultatet)

Hej

Har hittat ett begagnat tält som jag till största sannolikhet kommer att köpa. Det är ett HB Kaitum 3GT som enligt säljaren är köpt 2010 och aldrig har använts (resan blev inte av). Jag har ett HB Niak (föregångaren till det här? http://hilleberg.se/sv/product-family/rogen) som jag köpte 2000 men som nu blivit i minsta laget för en familj på 3.

Nu undrar jag vad man ska kontrollera och "godkänna" för att se att tältet är ok innan man köper det. Hel väv (yttertält, innertält med myggnät och golvdel), hela dragkedjor, oböjda bågar, rätt antal stormlinor och tältspikar - men vad mer?

Tar tacksamt emot alla bra tips.

(Postade en diskussion tidigare; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60730 och det här blev alltså resultatet)

Jag skulle titta på markfästena också, lättviktstälten har lite tunnare material i markfästena och jag har sett skadade...

Annars är en kontrollpunkt för mig hur länge tältet har använts, särskilt lättviktsmodellerna eftersom tältväven åldras snabbare. Men om det är i princip obegagnat så kan det knappast finnas några "dolda fel" av det slaget och då bör du ha täckt in allt med din lista.

//J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Säljaren anger att tältet är oanvänt men det återstår ju att se.

Är det någon större skillnad i årsmodeller, dvs kan man se om det är ett nyare tält (typ från 2010)? Tänker på ett oanvänt tält...

Slå upp tältet

Kolla efter hål i duken inifrån mot ljuset. Kolla blixtlåsfunktionen. Lukta på tältet (mögel mm).

Ett tält som aldrig varit använt torde du kunna skilja från ett som luktar skog, brandrök etc.

Thure

Ett nytt tält bör ju inte ha grus, gräs och fjolårslöv i bottenhörnen. Efter det att du kollat det uppslagna tältet ta ut innertältet och titta innifrån över golvet mot dagljuset, det brukar avslöja mycket.
Kontrollera oxså stormlinor och pinnarnas antal.
Ser allt just ut och tältet luktar nytt så är det nog ok.
go tur

Säljaren anger att tältet är oanvänt men det återstår ju att se.

Är det någon större skillnad i årsmodeller, dvs kan man se om det är ett nyare tält (typ från 2010)? Tänker på ett oanvänt tält...

...och det lär du ju få en uppfattning om med den undersökning som du tänker göra.

En sak kan jag lägga till, om tältet är oanvänt i bemärkelsen aldrig uppsatt, så känns väven i yttertältet lite speciell, den liksom häftar ihop lite, ungefär som två tyger som är statiskt laddade. Prassligt liksom. Dessutom har HB en papperstejp där antal pinnar står angivna på tejpen med röd text. Måste rivas bort om man öppnar påsen. Och runt tältstängerna ligger en lapp med upplysningar om hur stängerna ska hanteras.

Om det är ngt som utmärker just 2010 års modell vet jag inte (förslagsvis fråga HB).

//J

the botten is nådd...

Kolla tältbotten. Om förre ägaren tältat på stenhällar och krupit runt i tältet är kanske botten nött till i värsta fall hål. Ett självstagande tält kan du ju slå upp och vända på och kolla gärna innifrån i motljus- lite trixigare med tunneltält.

Annars kolla linfästen, käppkanaler/fästen och spik-fästen (jag vägrar säga tältpinnar då det är tydligare med tältkäppar och tältspik) så de inte är skadade.

/Patrik, som önskar sig ett staika istf sitt Mountain hardware (kan inte slå upp yttertältet först med mitt MH nightview)

dont forget to check all the poles fit correctly! : ) It happens that people dont "mate" the poles correctly after throwing them down on the ground and then try to bend the poles to get both ends into the sleeves! Check for cracks or signs that the pole has been manipulated (around the male part of the pole!)

Kolla även att alla (4a stk på Kaitum GT?) tältstängerna är med, om de aldrig är använda skall de ha en gummisnodd om sig. Kolla även så att extrasegmentet och att reparationshylsan är med.
Om de har använt tältet skulle jag förvänta mig att de där gummibanden är borta, har för mig att de är ganska tjocka grå saker.

En sak kan jag lägga till, om tältet är oanvänt i bemärkelsen aldrig uppsatt, så känns väven i yttertältet lite speciell, den liksom häftar ihop lite, ungefär som två tyger som är statiskt laddade. Prassligt liksom. Dessutom har HB en papperstejp där antal pinnar står angivna på tejpen med röd text. Måste rivas bort om man öppnar påsen. Och runt tältstängerna ligger en lapp med upplysningar om hur stängerna ska hanteras.

//J

Kolla även att alla (4a stk på Kaitum GT?) tältstängerna är med, om de aldrig är använda skall de ha en gummisnodd om sig. Kolla även så att extrasegmentet och att reparationshylsan är med.
Om de har använt tältet skulle jag förvänta mig att de där gummibanden är borta, har för mig att de är ganska tjocka grå saker.

Tack för mycket bra punkter! Det var så pass länge sedan jag köpte förra tältet att jag inte kommer ihåg om det var så med de stängerna då.

Och tack för alla andra råd! Nu känner jag mig säkrare...

//Karolina

Hej

Nu har tältet kommit. Sitter med tältstängerna och det dök upp en fundering; ska de vara lätt förböjda? Alla fyra är det på ungefär samma sätt... Sen står det "DAC featherlite NSL green" på dem, stämmer det? (de känns väldigt gedigna...)

Det dyker säkert upp fler frågor...

Tack på förhand!

Det finns även en stooor lapp på insidan på engelska - varningstext om att tältet inte tål eld och man ska undvika att använda köket i det. Är tältet ett amerikanskt export-import-tält? Är det något särskillt med det?

Kontrollnr finns på en liten lapp...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips