Köpa begagnat tält - kontrollpunkter?

Hej

Har hittat ett begagnat tält som jag till största sannolikhet kommer att köpa. Det är ett HB Kaitum 3GT som enligt säljaren är köpt 2010 och aldrig har använts (resan blev inte av). Jag har ett HB Niak (föregångaren till det här? http://hilleberg.se/sv/product-family/rogen) som jag köpte 2000 men som nu blivit i minsta laget för en familj på 3.

Nu undrar jag vad man ska kontrollera och "godkänna" för att se att tältet är ok innan man köper det. Hel väv (yttertält, innertält med myggnät och golvdel), hela dragkedjor, oböjda bågar, rätt antal stormlinor och tältspikar - men vad mer?

Tar tacksamt emot alla bra tips.

(Postade en diskussion tidigare; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60730 och det här blev alltså resultatet)
 
Hej

Har hittat ett begagnat tält som jag till största sannolikhet kommer att köpa. Det är ett HB Kaitum 3GT som enligt säljaren är köpt 2010 och aldrig har använts (resan blev inte av). Jag har ett HB Niak (föregångaren till det här? http://hilleberg.se/sv/product-family/rogen) som jag köpte 2000 men som nu blivit i minsta laget för en familj på 3.

Nu undrar jag vad man ska kontrollera och "godkänna" för att se att tältet är ok innan man köper det. Hel väv (yttertält, innertält med myggnät och golvdel), hela dragkedjor, oböjda bågar, rätt antal stormlinor och tältspikar - men vad mer?

Tar tacksamt emot alla bra tips.

(Postade en diskussion tidigare; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60730 och det här blev alltså resultatet)

Jag skulle titta på markfästena också, lättviktstälten har lite tunnare material i markfästena och jag har sett skadade...

Annars är en kontrollpunkt för mig hur länge tältet har använts, särskilt lättviktsmodellerna eftersom tältväven åldras snabbare. Men om det är i princip obegagnat så kan det knappast finnas några "dolda fel" av det slaget och då bör du ha täckt in allt med din lista.

//J
 
Säljaren anger att tältet är oanvänt men det återstår ju att se.

Är det någon större skillnad i årsmodeller, dvs kan man se om det är ett nyare tält (typ från 2010)? Tänker på ett oanvänt tält...
 
Slå upp tältet

Kolla efter hål i duken inifrån mot ljuset. Kolla blixtlåsfunktionen. Lukta på tältet (mögel mm).

Ett tält som aldrig varit använt torde du kunna skilja från ett som luktar skog, brandrök etc.

Thure
 
Ett nytt tält bör ju inte ha grus, gräs och fjolårslöv i bottenhörnen. Efter det att du kollat det uppslagna tältet ta ut innertältet och titta innifrån över golvet mot dagljuset, det brukar avslöja mycket.
Kontrollera oxså stormlinor och pinnarnas antal.
Ser allt just ut och tältet luktar nytt så är det nog ok.
go tur
 
Säljaren anger att tältet är oanvänt men det återstår ju att se.

Är det någon större skillnad i årsmodeller, dvs kan man se om det är ett nyare tält (typ från 2010)? Tänker på ett oanvänt tält...

...och det lär du ju få en uppfattning om med den undersökning som du tänker göra.

En sak kan jag lägga till, om tältet är oanvänt i bemärkelsen aldrig uppsatt, så känns väven i yttertältet lite speciell, den liksom häftar ihop lite, ungefär som två tyger som är statiskt laddade. Prassligt liksom. Dessutom har HB en papperstejp där antal pinnar står angivna på tejpen med röd text. Måste rivas bort om man öppnar påsen. Och runt tältstängerna ligger en lapp med upplysningar om hur stängerna ska hanteras.

Om det är ngt som utmärker just 2010 års modell vet jag inte (förslagsvis fråga HB).

//J
 
the botten is nådd...

Kolla tältbotten. Om förre ägaren tältat på stenhällar och krupit runt i tältet är kanske botten nött till i värsta fall hål. Ett självstagande tält kan du ju slå upp och vända på och kolla gärna innifrån i motljus- lite trixigare med tunneltält.

Annars kolla linfästen, käppkanaler/fästen och spik-fästen (jag vägrar säga tältpinnar då det är tydligare med tältkäppar och tältspik) så de inte är skadade.

/Patrik, som önskar sig ett staika istf sitt Mountain hardware (kan inte slå upp yttertältet först med mitt MH nightview)
 
dont forget to check all the poles fit correctly! : ) It happens that people dont "mate" the poles correctly after throwing them down on the ground and then try to bend the poles to get both ends into the sleeves! Check for cracks or signs that the pole has been manipulated (around the male part of the pole!)
 
Kolla även att alla (4a stk på Kaitum GT?) tältstängerna är med, om de aldrig är använda skall de ha en gummisnodd om sig. Kolla även så att extrasegmentet och att reparationshylsan är med.
Om de har använt tältet skulle jag förvänta mig att de där gummibanden är borta, har för mig att de är ganska tjocka grå saker.
 
En sak kan jag lägga till, om tältet är oanvänt i bemärkelsen aldrig uppsatt, så känns väven i yttertältet lite speciell, den liksom häftar ihop lite, ungefär som två tyger som är statiskt laddade. Prassligt liksom. Dessutom har HB en papperstejp där antal pinnar står angivna på tejpen med röd text. Måste rivas bort om man öppnar påsen. Och runt tältstängerna ligger en lapp med upplysningar om hur stängerna ska hanteras.

//J

Kolla även att alla (4a stk på Kaitum GT?) tältstängerna är med, om de aldrig är använda skall de ha en gummisnodd om sig. Kolla även så att extrasegmentet och att reparationshylsan är med.
Om de har använt tältet skulle jag förvänta mig att de där gummibanden är borta, har för mig att de är ganska tjocka grå saker.

Tack för mycket bra punkter! Det var så pass länge sedan jag köpte förra tältet att jag inte kommer ihåg om det var så med de stängerna då.

Och tack för alla andra råd! Nu känner jag mig säkrare...

//Karolina
 
Hej

Nu har tältet kommit. Sitter med tältstängerna och det dök upp en fundering; ska de vara lätt förböjda? Alla fyra är det på ungefär samma sätt... Sen står det "DAC featherlite NSL green" på dem, stämmer det? (de känns väldigt gedigna...)

Det dyker säkert upp fler frågor...

Tack på förhand!
 
Det finns även en stooor lapp på insidan på engelska - varningstext om att tältet inte tål eld och man ska undvika att använda köket i det. Är tältet ett amerikanskt export-import-tält? Är det något särskillt med det?

Kontrollnr finns på en liten lapp...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.