Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka?

Hej!
Nu är det så att jag har länge funderat på att köpa mig ett nytt tält, men inte kommit till skott riktigt. Tiden börjar dock komma ikapp mig för snart ska jag och min sambo ut på äventyr i fjällvärlden och tältet lyser med sin frånvaro.
Det jag har sökt efter är ett 2- eller 3 personers tält (kommer oftast användas av två personer) som funkar för fjällvandring i Sverige och övriga Norden under den varmare delen av året, alltså ungefär maj-september.

Jag har tidigare ägt ett Marmot Limelight FC 3P som jag var extremt nöjd med. Det användes dock mest utomlands i ganska varmt klimat och bara enstaka gånger i Sverige. Så jag har inte så där jättebra koll på vad som egentligen kan krävas i fjällen under en svensk sommar.

För att vara lite snällare mot naturen så vill jag köpa ett begagnat tält. Därför har jag ägnat mina senaste dagar åt att frenetiskt leta efter något vettigt att köpa på Blocket samtidigt som jag läst nästan alla trådar om olika tält här på forumet (och jag kan ju säga att jag inte blivit klokare utan snarare tvärtom).
Mitt problem är då att jag gärna vill prioritera vikten och har då hittat väldigt schyssta tält från Exped till ett bra pris. Det som gör att jag drar mig för att köpa Exped är dock att i de flesta modellerna som jag sett (Venus, Mira, Gemini) så sätts yttertältet upp först och det känns ganska dumt om det skulle regna när man sätter upp tältet. Så jag fortsatte titta på tält som ryms inom min budget (3-5k ish) och har hittat ett Haglöfs Genius 23, Bergans Fjellbu och Hilleberg Jannu. Men de är alla ganska tunga i jämförelse med Exped.
Sedan tillkommer väl den eviga frågan om plats, får man plats två personer med packning i ett tvåmannatält? Min erfarenhet säger nej och då faller redan en del av dessa tält bort.

Så summan av det hela: Ska jag våga köpa ett Expedtält som sätts upp med innertältet först för en vandring i fjällen? Är ett tvåmanna Expedtält tillräckligt för två personer? Eller kan det vara mer värt att tex satsa på ett Haglöfs av äldre modell (Genius 23) som är tyngre men mer anpassat för klimatet?
 
Har ett Marmot tält bland alla andra tält, det funkar utan problem för fjällen. Men... problemet är att först reser man innertältet sedan knäpper man fast yttertältet. Det är lite surt bokstavligt talat att göra i regn. Så jag rekommenderar ett kopplat tält, eler vad man kallar det.

Har vandrat med ett Vaude tält som man reser kopplat inner- och yttertält i nästan 2 veckors regn (trodde jag skulle utveckla gälar...) Fäller man ihop tältet smart så även om ytterduken är blöt så blir inte innertältet blött.

En bekant som åkte upp samtidigt som jag åkte hem hade 2 veckor i strålande sol i samma område. :-/
 
Ni bär definitivt välja ett tält med sk skandinavisk design, dvs inner- och ytter tält är kopplade och sätts upp samtidigt. Ett rymligt alternativ är ex Bergans Romsdal 3p som ligger inom budget (XXL). Snarlik modell som även säljs under namn som Bergans Trollhetta 3 och Hardangervidda 3 av olika butiker.
Skall ni titta på begagnade tält välj bort tält med PU belagd yttertältet pga beläggningens korta livslängd och opålitliga åldringsegendkaper. Välj ett tält med silikoniserad yttertältsväv.
Jag har ingen egen erfarenhet av Expeds tält, men då du nämner dessa vill jag göra dig uppmärksam på en relativt ny tråd som tar upp kvalitetsproblem på deras tält från andra användare här på Utsidan.
 
Av Expeds tält så så hänger ytter- och innertältet ihop på Venus och Orion (och säkert på några till). De är inte särskilt lätta, men är enligt min erfarenhet av mycket god kvalitet.
De två andra nämnda Exped-tälten skulle jag aldrig vilja ha i fjällen eftersom det enligt min mening blir alldeles för dragigt/kallt med innertält som delvis består av mesh.
Jag håller med dig om att du bör ha ett trepersonerstält om det (oftast) ska användas av två personer.
 
Exped venus 2 har jag haft och varit väldigt nöjd med. Där sitter ytter och inner ihop och det funkade väldans bra i svenska fjäll även när vädret blev lite sämre.
 
Tack för alla bra svar! Det känns som att mina farhågor blir bekräftade om att Exped + fjäll =/= sant :(
Men vi sitter och kollar runt på lite andra tält. Blir kanske ett Bergans från XXL trots hopp om att kunna köpa begagnat.
 
En sak att tänka på om du tittar på begagnade tält som är 10+ år gamla är att PU-lagret som håller tältgolvet vattentätt åldras och flagnar bort efter 10-20 år, detta oavsett märke, prisnivå och om tältet använts eller inte. Det går ofta att få ett nytt tältgolv men det kostar. Jag har för mig att Haglöfs Genius slutade tillverkas för minst 10 år sedan, så det är något att tänka på.
 
Tycker du gör rätt som letar begagnat. Då utbudet blir begränsat så gäller det dock att vara öppen för förslag. Är det förr fjällen och vikt prioriteras känns det som du kommer landa i ett tunneltält, 3p, silikoniserad väv och av en bättre tillverkare.

Från minnet skulle jag kolla på tält från:
Helsport
Bergans
Hilleberg
Fjällräven
Nordisk

Det kan funka med PU väv om tältet är relativt nytt men är det ett tält du vill ha kvar även om 10år är det ett mindre bra val.

Att lägga ut en köpesannons här på Utsidan har fungerat bra för mig
 
Tycker du gör rätt som letar begagnat. Då utbudet blir begränsat så gäller det dock att vara öppen för förslag. Är det förr fjällen och vikt prioriteras känns det som du kommer landa i ett tunneltält, 3p, silikoniserad väv och av en bättre tillverkare.

Från minnet skulle jag kolla på tält från:
Helsport
Bergans
Hilleberg
Fjällräven
Nordisk

Det kan funka med PU väv om tältet är relativt nytt men är det ett tält du vill ha kvar även om 10år är det ett mindre bra val.

Att lägga ut en köpesannons här på Utsidan har fungerat bra för mig


Ja, önskan är verkligen att kunna köpa begagnat men då måste man både ha tid och tålamod för att rätt tält ska dyka upp. Som det ser ut just nu så vill vi komma iväg nästa vecka och därför börjar det luta åt att köpa något från Hillebergs egna outlet.

Men tack för tipset! Ska kanske lägga upp en annons här också ^^
 
Ja, önskan är verkligen att kunna köpa begagnat men då måste man både ha tid och tålamod för att rätt tält ska dyka upp. Som det ser ut just nu så vill vi komma iväg nästa vecka och därför börjar det luta åt att köpa något från Hillebergs egna outlet.

Men tack för tipset! Ska kanske lägga upp en annons här också ^^

Jag har ett beg grönt Nallo 2 GT om du är intresserad. Inte jättelätt men tar man av innergolvet spar du lite vikt, och funkar bra för 2 pers med packning.. :)

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.