Köpa av hangboard

Hej!

Jag har tränat grepp i några år nu, och såg att man kan köpa en s.k hangboard, har tittat runt lite på olika sidor, och det finns ju hur mga olika typer som helst.

Skulle vilja ha lite råd och tips på en bra hangboard för att kunna träna upp grepp och fingerstyrkan mera. jag håller inte på med klättring. Är mera ute efter fingerstyrka.

Har hittat några hangboard som verkar vettiga:
http://www.bananafingers.co.uk/bleaustone-trainingstone-fingerboard-p-275.html
http://www.bananafingers.co.uk/moon-fingerboard-p-448.html
http://www.bananafingers.co.uk/bleaustone-trainingstone-compact-fingerboard-p-416.html
http://webbshop.ergoholds.com/product.php?id_product=72

Som sagt jag har ingen aning om alls vad för typ av grepp mm som behövs på en hangboard för att man ska kunna få en komplett träning.

Mvh Robert

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har alltid varit intresserad av greppstyrka, har 5 st CoC grippers, diverse pinch block mm mm, och jag tänkte att med en hangboard så kanske man kan komplettera sitt grepp ännu mera, plus att man tränar pullups och ryggen.

Tycker ergohold'en verkar lite kantig, alla grepp blir lite likadana.
Jag gillar Metolious större brädor, även om var jag har är en 'woodgrip' bara för att den är mer estetisk.
Alla greppbrädor kommer premiera dina fingrar, inte tummar/greppstyrka.
Dessutom är min erfarenhet att man visserligen kan upprätthålla/bygga rätt vettig styrka, men har svårt att bygga rejäl uthållighet i fingrarna. Jämfört med att klättra riktig klippa alltså...

Du kommer nog rätt långt med en vanlig dörrlist!

Det är en relativt stor fara med dörrlister, om du bara ägnar några sekunder åt att kolla på vad som håller dem uppe, och fundera på vad som händer när dörrlisten flyger i 9,8 m/s/s i pannan på dig.

Jag provade en Moonbräda en gång, billig sak har jag för mig, men det kändes som att det var väldigt svårt att skada sig på den.

Har testat moon brädan och tyckte den var riktigt hård! ingen man matar pullups i.
Har testat metolius wood brädan och tycker den är lättare kanke lite väl lätt. den kan man mata pullups i, dock få tunna lister

Är det nån som har testat ergo holds bräda? Den såg rätt bra ut.

Om man inte klättrar låter greppbräda lite overkill. Farmers walk med hantlar alt. viktskivor som du pinchar, vanliga pullups alt. lite open hand och tunga marklyft kommer du långt med. Vill du träna lite kontaktstyrka så pröva att pincha viktskiva och släppa den i luften och fånga den med samma pinchgrepp. Jag har gjort det till en sport att alltid bära viktskivor från viktställ till stång med en hands pinchgrepp, ger säkert lite bonus!

Om man inte klättrar låter greppbräda lite overkill. Farmers walk med hantlar alt. viktskivor som du pinchar, vanliga pullups alt. lite open hand och tunga marklyft kommer du långt med. Vill du träna lite kontaktstyrka så pröva att pincha viktskiva och släppa den i luften och fånga den med samma pinchgrepp. Jag har gjort det till en sport att alltid bära viktskivor från viktställ till stång med en hands pinchgrepp, ger säkert lite bonus!

Jo jag brukar pincha så oxå. sist jag testade lyfte jag två st 15kg skivor i en hand.
Tänkte som sagt bara om det är bra med hangboard för finger och greppstyrkan, det kan väl knappast vara en nackdel att komplettera med en hangboard.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips