Köp av objektiv

Hallå där!
Jag har länge funderat på att köpa ett macro objektiv för att kunna ta riktigt bra närbilder på småsaker,
men nybörjare som jag är har jag ingen aning om vad man ska välja. Skulle bli väldigt glad för tips om olika märken och prisklasser och om det är någon som kan förklara vad det är för skillnad på ett macro objektiv och ett vanligt, jag vet att det är olika linser men om det är någon som kan förklara närmare så skulle det vara bra.
Tack på förhand!
 
Jag kan inte den fysikaliska förklaringen varför man behöver specialdesigna ett objektiv för att passa extra bra för fokusering av korta avstånd.

Konkret mekaniskt är det ju så att ett makro-objektiv har en "fokuseringsring" som går att vrida en bit längre än ett vanligt objektiv så att linserna hamnar längre ut från kamerahuset. Samma effekt fås med mellanringar och ett vanligt objektiv och för övrigt behöver man även mellanringar till ett makro-objektiv för att komma riktigt nära.

Testa även "Sök i forum", det har diskuterats lite förut i här. Jag har tyvärr inga tips på bra objektivköp.
 
fast objektiv

Jag köpte ett fast objektiv och är helnöjd. Visst att kunna zooma är jättebra, men bra ljusvärden är ännu bättre. Skall du krypa nära behöver du bra ljusvärden på ditt objektiv.
 
Om du har Nikon

...och den är tillräkligt gammal, så satsa på en Micro Nikkor 55/2.8. Brukar kosta ca 1500:- begagnad. Riktigt bra!
 
Jag undviker Sigma

När jag köpte min första systemk. för några år sen var jag ung och dum... Jag köpte en Minolta med Sigmaobjektiv, 28-80 macro och 70-210. De var inte så särskilt billiga har jag märkt i efterhand, och kvaliten på dem var inte speciellt bra, glappa och focuserade långsamt. Visserligen har jag hört att andra Sigmaobjektiv kan va bättre, men jag är skeptisk.

Köpte ny kamera i höstas (Minolta med orginal-objektiv 28-80 och 75-300, dock inget macro) på Hegetorns i Nässjö. En mycket sympatisk butiksinnehavare som prutar med sig själv. De har även hemsida:
http://www.hegethorns.se/
Jag kan också rekomendera cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/
 
Macrofotografering

Du behöver ett ljusstarkt normal eller kort teleobjektiv 70-135 mm samt en eller flera mellanringar. Blir du riktigt biten skaffar du en bälgtillsats och en ringblixt. Innan dess är en reflexskiva bra att ha samt ett grått och mörkt/alternativt vitt papper att hålla bakom.
Stativ blir dessvärre nog ett måste....

Go fotografering

Johan K
 
Makroobjektiv...

...är helt enkelt ett objektiv som kan avbilda föremål i skala 1:1 eller mer, alltså att föremålet blir lika stort på negativet som i verkligheten.
Ett alternativ är att köpa en mellanring som man sätter mellan huset och sitt vanliga objektiv. Ett dyrare alternativ är en bälg som gör att man kan variera förstoringsgraden. Ett utdöende alternativ (?) är en omvändningsring där man helt enkelt monterar objektivet bak och fram.
/Magnus
 
Re: Macrofotografering

johankse; sa:
Du behöver ett ljusstarkt normal eller kort teleobjektiv 70-135 mm samt en eller flera mellanringar. Blir du riktigt biten skaffar du en bälgtillsats och en ringblixt.

Nja, kanske inte till att börja med, det blir så himla bökigt. Om du för syn på en blomma och har ett riktigt macroobjektiv så är det bara att vrida till avståndet och knäppa av. Bälgar är jobbigt att hålla på med. Mellanringar är OK, men det är bekvämare med ett Macro. En sladd till din blixt så att du kan ha den löst är också bra.

För att ta bilder riktigt nära marken kan en rispåse vara ett bra alternativ till stativ. Har man inget stativ kan man hitta stenar och annat att palla
upp med. På vissa stativ kan man vända på mittröret och på så vis komma närmare marken.

Men, det är klart, blir man macrofantast kan det vara idé med en hasselblad med bälg och ringblixt osv osv.
 
makro

Ett Nikon 55/2.8 går bara till 1:2 och kvalar således inte in som makroobjektiv enligt föregående postning? Ett AF 60/2.8 går däremot till 1:1 av sig själv, för det andra krävs en mellanring, typ 27.5 mm för att nå 1:1. Klassificering är egentligen rätt onödigt, man kan ta makrobilder med rätt många slags objektiv.

Om du inte har för avsikt att göra extrema närbilder 1:1 eller mer, kan du prova ett kort tele med mellanring. Fördelen med detta är att du kommer att kunna arbeta längre ifrån ditt objekt vilket kan vara oerhört praktiskt, samtidigt som du dessutom kan isolera bakgrunden från objektet på ett snyggt sätt. Använder du stora telen kan du få problem med närgränsen, men denna minskar då du använder mellanringar.

Har du nu inte ett kort tele heller så hade jag nog satsat på att köpa ett av de större makroobjektiven typ 105mm eller så, har dessutom för mig att Tokina gjort ett 90mm som fått mkt fina omdömen vad gäller skärpa. Jag kör själv Nikon och har ett 60mm vilket är trevligt ibland, men jag lider av att inte kunna isolera bakgrunden och att jag skrämmer bort allt levande innan jag kommit så långt att jag kan ta en bild.

Om du vill läsa mer om makroteknik kan jag rekommendera John Shaw's "Closeups in Nature". Bilderna är väl typiskt amerikanska, passfoton av insekter och växter, men bra text och en del trevliga bilder också. Han går igenom en massa olika tekniker för att ta makrobilder.
Om du inte vill punga ut med några pengar men ändå lära mer om makrofoto kan du gå hit: http://www.photo.net/macro/primer
Lycka till..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
Puttri Bra köp av videokamera? Fototeknik 3
Babbsan Köp av kamera Fototeknik 1
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.