hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt?

hej!

jag har ett zice 0.45x vidvinkelobjektiv och undrar hur mycket det är värt?... har sökt lite på google men inte hittat så många träffar...hittade en sida där det kostade 1400 us dollar.. kan det stämma??...är Zice samma som Zeiss? det är iaf tillverkat i japan och verkar vara av bra kvalite!

Tacksam för svar!
 
svårt att säga efterosm man inte kan bedöma skick o så. men det är inte samma sak som Zeiss, Zeiss är tyskt och tillverkas i tyskland(har jag för mig).
vad är det för typ av objektiv, mad andr aord, till vilken kamera passar det? vilken brännvidd är det? vilken bländare?
 
Ställ frågan på Fotosidan. Det låter som en vidvinkelkonverter för kompaktkameror eller videokameror. Dom brukar kosta från några hundralappar upp till ett par tusenlappar för märkestillverkarnas.

Johannes
 
hmm

Tack för svaren!

Jag är i usa och köpte allt i ett kit.. en nikon d50 med ett sigma objektiv 28-70mm f2.8, 2 batterier,en väska,1 gb ultra minne och den här vidvinkelkonvertern då...jag är tyvär inte så insatt i kameror än men han jag köpte det av i butiken sa att den han skickade med i paketet var den dyraste dom hade i butiken...jag köpte allt för 950 dollar = 6600... tycker ni jag gick kameran för ett bra pris med dessa tillbehör??

Den vidvinkelkonverter heter " ZICE CCD 0.45x high definition digital lens with macro made in japan"

skulle vara tacksam om någon kunde uppskatta dess värde... jag hittade denna på ebay för någon dag sen för 900 dollar!!...kan man på något vis se om det är av bättre kvalitet än dom billiga?
 
Om man googlar får man svar

eBay - optics, optics Lenses Filters, Film Camera Lenses, Digital ...

MERKURY OPTICS SUPER WIDE 0.45x AF HIGH DEFINITION LENS. LIKE NEW ! -, $14.99, Calculate, 8h 26m ... Sony Toshiba Zice CCD Optics AF High Def Digital Lens ...
photography.search.ebay.com/optics_Lenses-Filters_W0QQsacatZ78997 - 88k - Supplemental Result - Cached - Similar pages

eBay - Sony Camera Lenses Finder

Sony Toshiba Zice CCD Optics AF High Def Digital Lens. -, $0.99, Calculate, 15h 39m ... 37mm 0.45X Wide Angle Lens_optional 25mm 30.5mm 34mm-4 ...
photography.listings.ebay.com/_Lenses-Filters_Sony_W0QQa41840Z1764QQalistZa41840QQcoactionZcompareQQcopag... - 116k - Supplemental Result - Cached - Similar pages

eBay Canada - To fit Sony, Digital Point Shoot Lenses – new and ...

Zice CCD Optics AF High Definition Digital Lens. C $0.01, Calculate, -, USA, 4d 09h 33m ... 37mm wide angle lens 0.45x fits Sony cameras ...
photography.listings.ebay.ca/Digital-Point-Shoot-Lenses_To-fit-Sony_W0QQfclZ3QQfnuZ1QQfsooZ1QQfsopZ3QQlog... - 102k - Supplemental Result - Cached - Similar pages

-----

I Mina ögon verkar det vådligt långt från några 900$. Ett 14 brukar räknas som hyfsat vidvinkligt i den klassen, det här ger teoretiskt 12,6.
Tror inte du skall se den här plastbiten som en förstärkning av reskassan....
Go tur
 
Passar den på Sigmaobjektivet? Vidvinkelkonvertrar brukar annars inte användas på systemkameror eftersom man hellre använder riktiga vindvinkelobjektiv. Det ger generellt bättre bildkvalitet.

Om du fick det med i paketet är det sannolikt inte värt mer än mellanskillnaden mellan priset på de övriga prylarna och vad du betalade.

På B&H kostar en D50 450 dollar, och Sigmaobjektivet 330. Väskan och minnet är väl värt 50 dollar. Det blir 830 dollar och konvertern skulle alltså vara värd runt 120 dollar. Men tyvärr måste jag nog meddela att du gjorde ett dåligt köp. Sigmaobjektivet är väl i och för sig inte dåligt men det är inte avsett för en digital systemkamera. I stället borde du köpt ett Sigma 18-50 f/2.8, som är det motsvarande objektivet avsett för digitala kameror. Det kostar 420 dollar och du hade klarat dig utan vidvinkelkonvertern och fått bättre bildkvalitet.

Alternativt hade du köpt ett paket med Nikons eget 18-55 mm f/3.5-5.6 som är mycket billigare och sannolikt hade räckt långt.

Johannes
 
Som vanligt när man handlar utan att veta så har vår unge vän blivit lurad och skörtad....
Olympus har några gluggar som zoomar ner till 14 mm och då börjar det ju hända saker...
Men hur är fuktöverlevnaden på Olympus, någon som vet?
Canons någorlunda regnsäkra systemkamera lär gå på 16papp, är den värd det?
 
Halvt OT:

En jämförelse med B+H´s priser är väl antagligen nästan orättvis.

De brukar ju i princip alltid var billigast (åtminston en gång i tiden när jag handlade där), och skilde sig från många andra på det trots allt rätt bekväma sättet att inga priser någonsin gick att förhandla. Fast om man vet att man har bästa pris på kamerorna och bästa pris på filmer, då behöver man ju inte gå med på att skicka med en film ens, vid köp av kamera...

Om det är som det var förr, så är det ju framförallt bra för de som är mindre pålästa, och mindre brutala förhandlare, att handla på B+H.

Om nu B+H´s priser fortfarande är bäst, kanske det ändå är så att trådstartaren gjort en bra affär, om man jämför med priset i Sverige eller bland alla andra skojare på Manhattan.
[Ändrat av Mezzner 2006-12-12 kl 17:25]
 
jaa..

ja.. vidvinkel konvertern passar på sigma objektivet... jag kollade och såg att sigma objektivet går på ca 2.500 hemma i sverige och nikon d50 huset går på 4.800? enligt prisjakt.nu... då ligger ja redan uppe i 7300.. så jag gjorde väl ändå en helt OK affär? ...
 
...

hur kan jag på något vis se om det är fin kvalitet på konvertern då??

när jag tar bilder med den tycker jag iaf det är fin bildkvalite
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.