Extra ljuskänsligt objektiv

Jag har nyligen köpt en Olympus E-410.

Jag skulle vilja skaffa ett objektiv som är extra-extra ljuskänsligt. För att t.ex. lättare fota inomhus utan blixt. Det behöver inte ha någon zoom.

Jag har sett sådana objektiv för Nikon-kameror... Vet någon om det finns för Olympus?
Kan ni rekommendera något bra objektiv och hur man får tag på det?

Tack!!
 
Vad har du för blixt? Om du skaffar en blixt som går att rikta mot taket så går det att få riktigt snygga blixtbilder inomhus, speciellt om taket är vitt. Ljusstarka objektiv är dyra och ger ofta bara ett eller två steg extra. Det går också att ta till en del knep för att hålla kameran på längre tider, 1/4s kan du fixa med lite träning och tur, (dvs varje bild blir inte bra) Passa på att studera skidskyttarnas teknik och ta gärna hjälp av dörrposter, bordsskivor och annat.
 
Snöre som du står på och som i andra änden sitter i kameran ger dig trepunktsupphängning utan större viktökning. Bra glas är dyrt. En tak och en slavblixt är vida billigare.
//J
 
Eftersom vi redan efter andra svaret börjat besvara originalfrågan med "det där behöver du inte, gör så i stället" så kan jag väl hänga på.

Skaffa ett enbensstativ. Då kan du lätt ta bilder på strax under halva sekunden med skärpa. Ett annat sätt är om din kamera har antiskakfunktion. Har du bägge två blir det ännu bättre.

Vrid upp ISO-talet ett par steg, funkar också bra. Men om du redan låg högt i originalläget riskerar du kornighet i bilden.

En viktig sak att tänka på när det gäller att ta bilder innomhus utan blixt är blixtens funktion. Blixten är nämligen inte till enbart för att göra det ljusare, den färgar också ljuset i rummet i den stund blixten lyser. Innomhus har ljuset en dragning åt det gula. Ökar du upp mängden ljus på sensorn så ökar du alltså gulheten i bilden. Moderna digital kameror har en funktion för att flytta färgtonen i bilden, läs i manualen. Fotograferar du med film får du i stället labba med att byta till en filmtyp som gör samma jobb.

Blixten avger ett vitt "neutralt" ljus som låter dig få den färgton du egentligen är ute efter. Tipset ovan att rikta blixten upp i taket eller mot en annan reflekterande yta är inte dumt alls. Ett annat sätt att ändra färgtoner i bilden är filterglas framför objektivet, men jag vet inte hur långt man kan driva det där.
 
Men då säger jag så här för att bryta av lite.. satsa på bra och ljusstarka objektiv! Det är inte alltid det är lämpligt att använda blixt (konserter, gatufoto etc). Dessutom ger ljusstarka objektiv möjlighet att kreativt använda det korta skärpedjupet de ger som i denna bild tagen med en 5D och 35 f/1,4L på största öppning.

2315105022_d81f736ecf.jpg
 
Självklart är det roligast att arbeta med fina, fasta ljusstarka objektiv, jag har faktiskt 4 st själv plus en 2.8 zoom. Speciellt om man är ute efter skärpdjupet så finns det inga alternativ. Men för att ta bilder innomhus är det inte alls nödvändigt, speciellt är det ju långt ifrån alltid det passar att ha så kort skärpedjup och då är blixt ett alternativ. Eller att lära sig att hålla kameran stadigt, i gamla fotoböcker står det alltid om detta, men sällan i nya. Kan bero på att Kodacrome 25 inte säljs längre...

När jag började fota för många år sen var jag liksom många prylintresserade nybörjare (och många yrkesfotografer) besatt av ljusstyrka. Men nu har jag kommit ifrån det, även om det står f1.2 på objektivet så bländar jag ofta ner det till 8. Det beror på hur man vill ha bilden. Kör man på full glugg så syns det direkt att man inte använt en kompaktkamera, det ser proffsigt ut, stor öppning = proffsobjektiv, och det är ju kul.

För sportfoto finns det inga alternativ till hög ljusstyrka, likaså för rena porträtt (som bilden ovan), men till inomhusfotografering är det inte nödvändigt.
 
Tack för länkarna och väldigt bra svar!

-Jag är definitivt ute efter kort skärpeljus också, glömde nämna det. Och fler användningsområden än bara inomhusfoto. T.ex. fota saker som rör sig.
-Jag har bara den blixt som är inbyggd på kameran, vet inte om den går att koppla loss eller riktas - ska kolla upp det.


Det var väldigt stor priskillnad på Leica och Sigma, men väldigt liten skillnad under tekniska data. Är det optiken som är så mycket bättre eller?
 
Senast ändrad:
Som Nermander skriver så säger tekniska data inget om bildkvaliteten utan man får kolla tester och provbilder för att bedömma det. Leica är ju kanske den mest klassiska av alla kameratillverkare och deras produkter brukar karakteriseras av hög byggkvalitet och objektiven brukar hålla mycket hög klass. Därmed inte sagt att Sigmorna behöver vara dåliga men jag gissar, utan att ha kännt på de här objektiven, att de är lite plastigare än Leican. Hur de presterar bildmässigt sinsemellan kan jag inte uttala mig om.

Förutom byggkvalitet och skärpa, så kan (brukar) dyra objektiv ha bättre motljusegenskaper, kontrast och ge bättre färger samt snyggare bokeh, dvs hur objektivet tecknar oskärpan (Även om det såklart finns dyra dåliga samt billiga och bra objektiv).
 
Zeiss och Leitz står i en klass för sig själva, många hävdar att Nikon är lika bra men inte alla....
De flesta av oss bländar ner även om det står 1,4 och 2 på gluggarna....ljusstarka objektiv är ett gift som lätt blir vanebildande.
//J
 
För dom som inte kan sin tyska industrikoncernhistoria kan det vara på sin plats att förklara att Leitz var namnet på det företag som lanserade kameramärket Leica.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.