Bra köp av videokamera?

Hej alla!

Min syster vill köpa en videokamera för max 5000 kr. Jag har en polare som vill sälja sin Canon MVX20i för 4000 kr inklusive en fisheye konverter, extrabatteri o väska. Den är 2 år gammal men har knappt använts av sin förra ägare. Nackdelen är ju att det inte finns nån garanti kvar... Vi har kollat runt lite på nya mini-dv kameror för runt 5000 o det verkar som att många av dem visserligen ligger ungefär lika bra i bildkvalitet (typ Panasonic NV-GS180), tom bättre, men det känns som att MVX20i har mer funktioner o därmed mer utvecklignspotential...

Min syster skriver mkt o vill börja spela in enkla dokumentärer och kortfilmer...

Finns det nån med bättre koll än jag???
 
Skulle jag välja mellan de två kamerorna som du nämner så skulle jag UTAN tvekan välja Panasonic NV-GS180. Främst för att det är en 3CCD-kamera, dvs. har separata chips som processar respektive färg röd, grön, blå (de färger som alla bildrutor byggs upp av). Canon-kameran är bara en CCD-kamera, och har ett chips för att bearbeta samtliga färger. 3CCD-kameror har bättre bildkvalité, färgåtergivning samt klarar av sämre ljusförhållanden (vilket är viktigt, då bilden annars lätt blir grynig).

Sedan ska man aldrig köpa begagnade videokameror. Du vet ingenting om kameran har fått en stöt, blivit utsatt för fukt osv. Att du får med ett fish-eye-objektiv är ingenting som är användbart (om man inte ska filma extremsporter). Köp i så fall hellre ett vanligt vidvinkelobjektiv, det är en långt mycket bättre investering. Att Canon-kameran har fler funktioner, ska du inte fästa dig vid, då redigering och effekter inte görs i kameran, utan allt sådant gör du i redigeringsprogrammet på datorn.

Du skriver att din syster tänkt använda kameran till dokumentärer. Om det bara är för att lära sig filma, bildkomposition, redigering osv. så är väl Panasonicen ok, men har hon ambitioner att de ska sändas på TV, så skulle jag rekommendera att hon istället sparar sina slantar och satsar på en riktig proffs-/semiproffskamera. Priset på dessa varierar, beroende på kvalité, men allt från 10-50 000 kan de kosta.

Några allmänna råd. Undvik också allt som använder tresiffriga digitala zoom-effekter som marknadsföring. Det är totalt meningslöst. Satsa på kameror med optisk bildstabilisator och mycket optisk zoom. Se till att det finns DV in/ut uttag samt uttag för extern mikrofon (då vikten av ljudets kvalité i dokumentärer inte går att underskatta).

Hoppas att detta var till någon hjälp

Be careful out there /Joel
 
Tack för svaret!

Har fått ned priset till 3500 kr. O tanken är nog inte att det i första hand skall sändas i TV utan att öva sig på. Om några år, om hon det går bra så kommer det givetvis att investeras i en betydligt bättre kamera, alt att hon får låna utrustning via nån utbildning...

Jag själv kommer säkert att låna den till att filma klättring, därav intresset för en fish-eye...
 
2,5 KKr verkar mera rätt. På http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/MVX20i/index.asp finner du data mm.
En riktig 3CCD men in och utgångar, bild, ljud separat mikrofon är mycket trevligt.
Snacket om upplösning på en rörlig bild DV-kamera är rena nyset. Man har sin halva bild och därmed basta. När en gällande standard för HD finns kan det bli intressant.
Man klarar sig fint med 12X zoom bara man inte zoomar under tagning. Vidvinkeltillsats är vad alla amatörkamror tränger till, motljusskydd brukar oxså saknas liksom gråfilter.
Stativ är ovärderligt och det skall vara två ett enbent och en trebent med krok för tungdsäcken.

Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.