Videokamera

Tjenare, nu är det dags - jag behöver en videokamera. Vad ska man ha nuförtiden? Antar att det är digitalt som gäller.

Bland det som ska filmas är mycket skidåkning och övrig action. Jag är ganska kräsen och inte ute efter några budgetalternativ.

Några bra förslag?
 
3 chipsteknik?

En mini DV skall du förstås ha. Finns från ca 5000 och uppåt. Råd och Rön har en test i senaste eller var det näst senaste numret. Bäst kritik fick den minsta Sonyn om jag minns rätt.

Men dyrare 3 chipskameror har vad jag förstår bättre färgkvalitet. Personligen så har jag en Canon av den vertikala typen och är mycket nöjd med den och hur den ligger i handen. Men skillnaderna mellan fabrikat och modeller vad det gäller kvaliteten är inte så stor.

Att redigera på datorn är förvånansvärt enkelt och rätt roligt.

Det finns en rätt bra bok om videofilmningens grunder som jag recenserat här på Utsidan för något år sedan.

Hälsningar Thure
 
lite att tänka på...

Tjena,
angående köp av videokamera så är det absolut digitalt att gå på till att börja med. Sedan som någon nämnde får du klart bättra kvalitet med en 3CCD kamera. Dessa använder tydligen enkelt beskrivet 3 "band" med en färg på vardera medan en normal digital kamera spelar in alla färger på ett "band".
ZOOM:
Sedan vad gällande zoom. Strunta fullständigt i hur mycket digital zoom det står att kameran har, det är den optiska zoomen som du kommer att använda om du är lite intresserad av att ha bra bildkvalitet. De flesta kameror nu har en optiskt zoom på x10 men det har börjat komma kameror i schysst pris med x20 zoom också.
FOKUS:
En detalj till som jag tycker är värd att kolla som många glömmer är möjligheten till manuell fokus. Filmar du i lite dåligt ljus kommer kameran hoppa in och ut ur fokus om du har den på autofokus. Har du en kamera som i manuell fokus läge har endast två möjligheter: antingen NÄRA eller OÄNDLIGT LÅNGT BORT, kan jag iallafall känna att detta ofta inte känns tillräkligt. Så, kan man manuellt ställa in fokus i mer än två lägen är det ett plus.
DV In/Ut:
Sedan kolla om kameran har både DV In och Ut läge. Om den bara har en så betyder det att du kan exportera film från kameran till datorn men inte tillbaka till bandet. Om du har lite film bara och en fet hårddisk funkar det men det kan vara skönt att kunna slänga tillbaka det man just redigerat på ett DV band i vidoen. Då kan man alltid ha det på band och fortsätta att redigera om och om igen på bandet.
STABILISATOR:
Är schysst att ha. (Tänk bara på att knäppa av den om du gör panoreringar - blir "hackigt" annars ibland)

Har storleken betydelse...:
Storleken är efter egen känsla. Större kameror ligger ofta stabilare men jobbigare att ta med... Du fattar säkert.

Finns massa andra detaljer, men det här ger förhoppningsvis en liten vink till vad som är 'bra basics' att kolla på.

Lycka till,
Mvh
Jonas Stentröm
 
Jag har en 2-3 år gammal miniDV-videokamera, och är nöjd med bildkvalitén.
Ljudet vid utomhustagningar blir dock dåligt... minsta lilla vind låter som storm vid uppspelning. Enligt vad jag förstår är ENDA lösningen att ha en videokamera med mikrofoningång och ha en lös mikrofon med ullsocka på. Min kamera har dock inte mic-in.

Notera att (Sonys) Digital8 eller vad det heter kan innebära problem vid datorredigering, då är DV bättre.
(Om man nu inte redan sitter på äldre analoga "8" kassetter som man kan visa i en digital (har jag för mig: dvs inte 100% säkert)).
 
Lite mer att tänka på

Hejsan

Eftersom det kommit många goda råd redan så kompletterar jag gärna med några till:

3 CCD: Ger normalt bättre färger.

1 CCD: Klarar normalt lägre ljusnivåer.

Optisk Zoom:
Du zoomar med objektivet dvs tappar inte filmkvalite

Digital Zoom:
Du zoomar i processorn vilket normalt ger sämre filmkvalite - dålig filmkvalite är dock bättre än ingen film alls, kan få en att minnas saker som man inte vill visa sina vänner.

Format på kamera - du kanske vill filma action i backen, tänk på att kameran tar plats i innerfickan eller i ryggan och att batterierna normalt behöver hällas varma när man inte filmar - annars tröttnar kameran fort i kyla. Tänk också på att kameran skall vara bekväm att hålla längre stunder.
Ett tips:
Ha gärna ett par tunnare manövervantar under de normala vantarna, de kan få dina fingrar att överleva under den där supersnutten du tar på kompisen.

Extrabatterier är inte att förakta.

Om du vill ha stabilare vyer är stativ att föredra - glöm inte enbensstativ eller skidstav - det är mest fantasin som begränsar

AV In/Ut:
Om du vill använda en hjälmkamera så ger de här möjligheten.

S-Video In/Ut:
När du gjort en massa glada filmer så kan du använda denna för ansluta till de flesta TV, kul i fjällen etc. Bakvägen kan du spela in från TV till band och sedan editera i datorn.

Micingång:
De flesta kameror har mediokra mikrofoner, har du ingången kan du ha separata mikrofoner.

Hörlursingång:
Vad är det för ljud jag spelar in egentligen.

Som du ser är det en massa saker man kan prioritera när man väljer kamera, och de flesta tillvalen påverkar priset på kamera uppåt.
Något man inte skall spara på är DV-band, efter ett tag gör man filmer på kompisar som de helst inte vill se men framförallt brukar man inte hinna med att editera mer än det man absolut vill ha. Och har man spelat över ett band så har man.
Och när vi pratar priser så skall man ju helst editera filmerna så de blir mer sevärda, och då behöver man editeringsprogram. Men det är en senare historia - man behöver inte allt på en gång.
Windows moviemaker för windows XP är ju gratis,
det räcker långt när man lär sig.

Skickar med ett par länkar till två amerikaners hemsidor som stimulerar fantasin:

Pete Fagerlin http://www.petefagerlin.com/The_Hub.htm

Här finns både tips om filmning, filmer på MTB och editering av film

Steve Wolf http://arnica.csustan.edu/mtbike/index.html

Här finns också både tips om filmning, filmer på MTB och editering av film

mvh
Larry
 
Tänk på att om du vill ta med kameran på fjällvandring eller dylikt så krävs en hel del batteri om du är ute länge och inte har möjlighet att ladda. Till vanliga konsumentkameror finns sällan extrabatterier större än för 3-4 timmars bruk. Och 3-4 timmar förbrukar man snabbt, det lovar jag dig. För en veckas vandring bör man nog ha minst tio timmar band och 30 timmars batteri om man ska ha något att klippa ihop av.
Och ett tretimmars extrabatteri till en kamera för 5000 spänn kostar runt 1500 kr. Vilket ger 15 tusen i extrabatterier om du vill ha 30 timmar...

En dyr 3-ccd prosumerkamera ligger på runt 20-30 tusen men då kan du hitta batterier för 10-12 timmar för ett par tusenlappar. Tål att fundera på.
 
DN hade ett test för några veckor sen. Gå in på deras Konsumentsidor.

Ett tips är att leta på prisjämförelsesajter, som Pricerunner. Där finns även länkar till tester och privatrecensioner av enskilda kameramodeller.

Johannes
 
Köpte nyligen en Canon miniDV i mellanprisklassen (runt 10.000).

Funkar utmärkt. Kör 1 timme på ett batteri. 2 timmar filmning på en veckas vandring ger ca 17 minuter filmning om dagen. Vilket ger ca: 45-50 minuter ihopklippt sen.

Kompletterar sedan med stillbilder (systemkamera) för att fånga "ögonblick" som händer.

Mina vänner och släktingar uppskattar ca: 1 timme skog och fjäll och sen tycker de att det är bra.

Fast det är klart. Hade jag mer film och batteri med mig kanske man skulle filma mer :)

// EmSt
 
Inspelningsteknik i MiniDV?

Ingenting blir som bekannt bättre än vad man börjar med.
MiniDv använder i filmningsläge nog med pixlar för att fylla en gammal 3:4 Tv.
MiniDVHD har pixlar nog för att fylla en bättre dataskärm, dvs fler än dubbelt så många. Vad betyder detta för lagringsmängderna i Dv resp 3CCD läge? Vad finns det för redigeringsprogram för de så kallade U-kamrornas MiniDVHD tejp?

Frågar

Johan K
 
Re: Inspelningsteknik i MiniDV?

johankse; sa:
Ingenting blir som bekannt bättre än vad man börjar med.
MiniDv använder i filmningsläge nog med pixlar för att fylla en gammal 3:4 Tv.
MiniDVHD har pixlar nog för att fylla en bättre dataskärm, dvs fler än dubbelt så många. Vad betyder detta för lagringsmängderna i Dv resp 3CCD läge? Vad finns det för redigeringsprogram för de så kallade U-kamrornas MiniDVHD tejp?

Frågar

Johan K

Lagringen är nog OK men bökigare att redigera med mini-DVHD.

Mini-DV är mer eller mindre standard idag och har man en vanlig TV att spela upp på så räcker det formatet mer än väl. Dessutom så kan man redigera snabbt och enkelt med en vanlig MAC eller PC med Windows XP. Det är betydligt krångligare att redigera mini-DVHD men om ett par år när det blir vanligare med HDTV så kanske mini-DVHD blir mera aktuellt.

Jag tror att man skall vänta med att gradera upp till marknaden satt sig lite.

Detta är min slutsats efter att ha läst lite i Digital Video tidningen.

Thure
 
Om du tänke lägga ca. 30.000-40.000 på en videokamera kan visst det som ni här på forumet kallar för Mini-DVHD vara ett intressant alternativ. Vissa saker finns att fundera på. Har du datorkapaciteten för att klara av 1080i. Långt ifrån alla redigeringsprogram klarar av HDV om du vill redigera i 1080i. Du kan välja på att filma i 1080 interlaced vilket blir en stor bild. Blir en väldigt skarp bild på din TV (ej LCD) men den ser inte speciellt kul ut på exempelvis en Apple Cinema display. Eller filma i 720 progressive vilket blir en 16:9 anamorfisk bild med ett mer "filmiskt" strobb. Bandformatet är det samma som DV-CAM. För att för kunna få plats med tillräckligt med info på bandet tvingas man till kompromisser och i detta fallet att komprimeringen är mycket större än DV signalen. Att filma i 1080i och sedan låta nerkonvertera bilden till 720 ger dock en mycket skarpare bild än om du filmar i 720. Kanske kan det finnas argument för vanliga konumenter att köpa Sonys nya "konsumet HD" kameror.Får mer kamera jämfört med Sonys PD150. Personligen tycker jag inte det. DV kommer att hänga kvar ett bra tag till och att lägga 6000-8000 på en OK konsumet 3CCD kamera av annat märke än Sony verkar vara ett bättre köp än så länge.
[Ändrat av John_T 2005-03-15 kl 17:18]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.