Videokamera med hård disk...

Hejsan! Undrar lite över små behändiga videokameror med hård disk ,om dom är nåt att ha?..om dom har "barnsjukdomar" ?som gör att dom "går bort" i jämförelse med gamla hederliga små videokameror med band eller skiva.Finns det någon som kan något om detta och kan ge mig ett gott råd.Jag vill ha en ganska liten sak,som inte är allt för skrymmande och tung,då jag mest filmar mina bravader i fjällen och på semestrar både här och där.Tacksam för alla svar! Mvh.Timo.
 
Framtiden

är nog hårddisk eller annan minnesenhet än band. Man kan ju redigera direkt i kameran tanka över och redigera ensstaka scener smidigare än med band.

Tror inte mini-DV säljs om några år.

Thure
 
De flesta hårddiskkameror i konsumenklassen är visserligen praktiska att jobba med, men ännu så länge ger MiniDV något bättre bildkvalitet. Hårddiskkamerorna komprimerar mer, vilket ger vissa kvalitetsförluster.

/torbjörn
 
filmkamera med hårddisk

Finns det hårddisk kameror som inte komprimerar bilden så mycket...vilka är dom? väldigt mycket dyrare eller? Jag kan tänka mig en kamera för ung.7000-12.000kronor.Skulle ni som vet satsa på en kamera med hårddisk..eller något annat? Tycker själv att bildkvaliteten är a och o...Att redigera filmerna i datorn är bara kul...ser inte det som något jag vill slippa eller göra särskilt mycket enklare..även om det kanske kan vara ett argument som talar för en hårddisk kamera...Är dom stöt känsligare?..hur är det med fuktkänsligheten?...kyla osv.Att dom är pålitliga utan småfel vore jun toppen...men man kanske inte kan få allt.../Timo.
 
Inom ditt prisintervall finns flera alternativ från de ledande tillverkarna av både HDD och Mini-DV kameror.

Nu har jag bara egna erfarenheter från Mini-DV och är väl inte alldeles objektiv( :) ).

Personligen tycker jag precis som du att själva redigeringen är minst lika roligt som att filma. Tiden för överföring av materialet från band till dator tycker jag inte är det som avgör, jag tittar ändå igenom materialet minst 3-4 gånger innan redigeringen är färdig.

Dessutom spelar jag aldrig över ett band, utan behåller det i originalutförande som en backup ifall min redigering skulle gå åt pipan.

Jag kan utan vidare fylla 5-6 band om jag är ute på en resa eller liknande, och det är ganska praktiskt med små bandkassetter i stället för att behöva släpa med mig en laptop. Med några extra batterier och/eller en cigg-adapter kan jag få en lång drifttid utan att få för mycket att släpa på.

En annan sak som ofta stör lika mycket som dålig bildkvalitet är överhörning från motorljud i kameran.

För min egen del skulle jag trots allt fortsätta med Mini-DV ett tag till, men välja en kamera med följande egenskaper:
- 3*CCD
- Optisk bildstabilisering
- Möjlighet att ansluta extern mikrofon

Panasonic har en modell (GS500) som fått mycket bra omdömen, och som ligger inom ditt prisintervall. Priser och mer detaljerade specifikationer kan du hitta hos både Scandinavianphoto och Cyberphoto, två butiker som jag själv fått bra service ifrån.

/torbjörn
 
Även jag

har bara erfarenhet av mini-DV. När en av de första hårddiskkamerorna från Sony kom för något år sedan så testades den i Sveriges Radios P1 Vetandets Världs Technomagasin och fick bra omdömen.

En faktor att väga in är framtidskompatibiltet och lagringssäkerhet. Torde vara vettigt att spara sina redigerade filmer på flera format t ex både hårddisk/band och DVD.

Thure
 
Tack!

Tusen tack för era svar...får fundera vidare ett tag,det lutar nog mot att jag fortsätter med band ett tag till...Tack igen!! /Timo.
 
Min erfarenhet är att videokameror med kassettband är att föredra. Har själv en Sony Vx2100e, en tämligen dyr historia (eller var åtminstone det när jag köpte den).

Vill man kunna filma med någorlunda kvalité, så skulle jag satsa på en mer beprövad teknik. En brasklapp är att jag inte har någon personlig erfarenhet av kameror med disc, men har viss insyn i ämnet, så jag rekommenderar en "vanlig".

Jag skulle dessutom satsa på en kamera med 3CCD, dvs. ett chipsprocessor för de tre färgerna röd, blå, grön. De kameror som betecknas CCD har bara ett chips för att processa alla färger. 3CCD-kameror har också den fördelen att de inte behöver lika mycket ljus, vilket ofta kan vara en bristvara både inom- och utomhus.

Be careful out there /Joel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...