är NIKON D40x ett bra köp?

Har varit inne och tittat lite på D40x. Bara 3 punktsmätning men får gå upp till D80 om man ska ha fler, och då rusar priset iväg...

Är i valet o kvalet om jag ska köpa en långzoom eller en systemkamera

Så är det en vettig nybörjar kamera?







go strong helper
 
Det skiljer ca 1700 kr mellan D40x och D80. Fördelen med att köpa D80
är att du kan använda fler objektiv med D80 än D40X som du tex kan köpa
begagnat vilket gör att du "tjänar" in pengarna i prisskillnad tämligen fort.

Annars är väl ersättaren D60 det man ska köpa istället för D40X. Kostar lika
mycket.

Men det är bra nybörjarkameror.
 
Hej!

Det är verkligen en bra nybörjarkamera! Jag köpte min i höstas och trivs hemskt bra med den!

Men. Nu är jag på jakt efter ett macroobjektiv till den och det är då man börjar stöta på patrull. I och med att man måste ha objektiv med motor i för att autofokus ska fungera så är marknaden begränsad. Jag har hittat ett par olika med ett par tusen kronors prisskillnad. Det billigare (ca 5-6000kr) finns i ett ex i en butik i Såne just nu, till exempel.

En liten varning. Men när man väl får tag i det ska det vara lika bra som någonting annat.

Lycka till!
 
D80 verkar ok...

Har uppdaterat mina kunskaper vad gäller kamera och objektiv: NIKON. Jag har nu lite mera kött på benen :)

D80 verkar helt ok som ovan säger så är det lättare att skaffa olika objektiv till vettiga priser.


Har tittat på lite olika objektiv: 18-200 som första alternativ till kameran(vill inte sakna zoomomfånget från min Z1), sen fastnade jag för 12-24. Med en converter på 1,7 så blir det upp till 510mm (billigare än ett 500mm objektiv).

Men har en fråga när man använder converter: blir närgränsen 1,7ggr längre bort eller blir den mera?

Samt vilken mm ska man ha på ett macro objektiv? Vad använder ni andra?


go strong helper
 
D40/d40x/d60 kan ta fler objektiv än D80. Allt annat är ren och skär lögn.
(Jag har jobbat med båda av och till och testa en del gluggar.)

Det som du inte får med en del tidiga(de flesta) AF-objektiv på d40 och dess systermodeller är AF.

Det som dock är ett större problem är att allt under D200 (d40, d50, d70, d40x, d80, d100, d60) saknar ljusmätning med de flesta på baganatmarknaden förekommande AF-objketiv.
Och detta är mycket mer tidskrävande att komma runt (för det går att komma runt genom att ta testexponeringar innan du börjar fotografera på riktigt) än det är att fokusera manuellt.

Om du är ute efter att få tag i billiga bra gluggar på Blocket och Tradera så är det ingen större skillnad på att sitta på ett hus med eller utan AF motor. Då är det en jobbig sak att sitta på ett hus som saknar ljusmätning med gluggar utan CPU och om man ska fotografera landskap eller någonting annat en kamera med DX sensor.

Ska du köpa upp dig vad gäller kompabilitet från Nikons minstingar får du betala väldigt mycket för väldigt lite innan du kommer in på FX sortimentet (D3 och D700) men då pratar vi nog en helt annan prisklass än jag tror de flesta amatörer skulle gå med på.

Mackro till nikon kan får förhållandevis billigt, en Mickro-nikkor 55/2.8 brukar landa på något över en tusenlapp om den är lite använd, kanske så mycket som två tusen om den är nära nyskick, och vassare optik än det hittar du inte balnd zoom-sortimentet precis.
 
D40/d40x/d60 kan ta fler objektiv än D80.
Ingen av de tre modellerna har inbyggd autofokusmotor, så om man vill använda af måste de objektiv man väljer ha det.

Vad gäller D40X som nybörjarkamera så är den absolut bra som sådan, men om man fotar mycket och tycker om att använda systemfunktionerna så är risken stor att man snabbt växer ur den. En D80 är då ett bättre val. Den är dyrare men räcker längre för en duktig amatörfotograf.
 
Jag bytte upp mej till en d40X från en långzoom och är så långt nöjd med den. Jag hade som princip att hålla fotandet smidigt utan en massa utrustning och då var ju långzoomen praktisk. Nu är det dock inget alternativ för mej, nackdelarna är alltför många och stora. Det jag var mest rädd för var att det skulle hamna damm på sensorn eftersom d40x inte har någon dammrengöring. Nu känns det lite löjligt, för jag köpte en dammpensel som drar till sej damm med statisk elektricitet och så var det problemet ur världen. Långzoomens sensor är mycket liten vilket för med sej att man har svårt att få snygga oskarpa bakgrunder på bilderna, skärpedjupet blir nästan oändligt. Sedan är det marigt att få till snygga himlar på bilderna genom att underexponera och lätta upp med skugga/högdager i photoshop, dynamiken i den lilla sensorn gör att skuggan blir brusig och ful när den lättas upp. Överhuvudtaget blir det brusigt med en långzoom om man försöker fota på högre iso än 200.
Jag köpte sigmas 18-200 superzoom för att det skulle bli hyfsat smidigt att fota ändå, och den är väl inte kanonskarp men man blir ju väldigt flexibel med den på resor och sådant.
 
Tackar för svaren

Men har nu efter mycket läsande om olika systemkameror valt att inhandla en Nikon D90 med 18-200mm som grund, dels för man är van vid att ha bra zoom med kompakten och displayen att titta i, samt inte behöva byta objektiv så ofta.
Vidvinkel: Tokina 11-16mm, 2,8 eller det nya Tamron10-24mm, 3,5-4,5 och någon macro: tamron eller sigma 180mm. Och på önskelistan någon telezoom: Nikon 80-400, eller tamron 200-500.



go strong helper
 
Men har nu efter mycket läsande om olika systemkameror valt att inhandla en Nikon D90 med 18-200mm som grund, dels för man är van vid att ha bra zoom med kompakten och displayen att titta i, samt inte behöva byta objektiv så ofta.
Vidvinkel: Tokina 11-16mm, 2,8 eller det nya Tamron10-24mm, 3,5-4,5 och någon macro: tamron eller sigma 180mm. Och på önskelistan någon telezoom: Nikon 80-400, eller tamron 200-500.



go strong helper

VARNING-VARNING!
Man ska aldrig fråga och jämföra!!
Då slutar det med att man köper en betydligt dyrare pryl än man tänkt sig.
Lyssnar man på alla som kommer med tips om att... "lägg bara på x hundralappar så får Du betydligt bättre..." så blir det dyrt i slutänden... ;)

Jag gillar personligen D40 och tror att D40x är ett mycket bra köp som räcker mycket långt.
Frågan man alltid ska ställa sig först är: Vad ska jag ha grejen till?

/Peter
(egentligen ville jag ha en D80 men hade inte riktigt råd)
 
VARNING-VARNING!
Man ska aldrig fråga och jämföra!!
Då slutar det med att man köper en betydligt dyrare pryl än man tänkt sig.
Lyssnar man på alla som kommer med tips om att... "lägg bara på x hundralappar så får Du betydligt bättre..." så blir det dyrt i slutänden... ;)

Jag gillar personligen D40 och tror att D40x är ett mycket bra köp som räcker mycket långt.
Frågan man alltid ska ställa sig först är: Vad ska jag ha grejen till?

/Peter
(egentligen ville jag ha en D80 men hade inte riktigt råd)


Men har ju råd :) och är ej nöjd med min kamera jag har idag, har växt ur den och det nya är ju så mycket bättre idag mot år 2003.
Får vara glad att kameran har hållt i så många år ändå, tycker att den har betalat sig :)

Man vill ju utveckla sig i fotograferingstekniken/konsten, och tycket att en D90 är lagom dyr, för en amatörfotograf som jag...

Tips:
"man kan ju alltid köpa begagnat" om man ej har råd med nytt, det är nog många som byter nu när lite nya modeller har kommit ut.


go strong helper
 
Njae

Hej. Nu har jag inte läst alla svar som redag givits, så med risk att säga något som redan är sagt. Jag skulle inte välja en D40. Det behöver inte vara en dålig kamera, men som jag förstått det är den inte kompatibel med andra äldre objektiv, vilket ju Nikon varit lite stolta över tidigare, att man kan använda gamla objektiv i hop med nyare kamera och tvärt om. När man uppgraderar till nyare kamera så skall man inte behöva byta ut allt annat också, för då försvinner en viktig poäng med systemkamera, tycker jag. Ubbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16
pingo Månförmörkelse. Ett svårfotat fenomen? Fototeknik 24
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Fototeknik 4
Brune Hur funkaar ett cirkulärt polarisationsfilter Fototeknik 3
Osvald nån som provat ett Tamron 28-300(/28-200)????? Fototeknik 3
freco Ett bra 'allroundobjektiv'??? Fototeknik 7
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.