CANON eller NIKON

Jag står i valet och kvalet då jag skall köpa kamera. Jag har förstått att det är Canon eller Nikon som gäller. Hjälp mig vilken skall jag köpa. Jag väljer mellan Nikon F 80 eller Canon EOS 30/33. Jag har hört att Nikon har bättre ljusmätning är Canon. Är det så?

Mattias
[Ändrat av robocop 2001-02-02 kl 19:49]
 
kriget

det här finns onekligen en del åsikter om det här.

jag hade valt en eos variant framför f80 vilken dag som helst...
 
Canon

Mina erfarenheter säger mig att Canon är mer användar vänligt, enklare menyer o.s.v. Nackdelen är att alla tillbehör är dyrare, så tex. pirat objektiv kan skilja upp till en 1000:- mellan Canon och Nikon. Men jag kan ändå rekomendera dig att satsa på Canon, jag är hel nöjd med mina.
 
prova

Prova kamerorna och se vilken som passar dig bäst. Tekniska finesser är inte allt. Om en kamera inte ligger bra i DIN hand så är den ju värdelös. Prova hur den ligger i handen, framför ögat samt hur du kan hantera den då du samtidigt fotar.

Efter detta prov vart det Nikon för min del, något som jag inte ångrar idag.
 
Objektiven...

Vill du ha de riktiga proffs objektiven, macrogluggar och långa teleobjektiv med bra ljusstyrka, blir det billigare med Nikon. Det är bra att du kan använda gamla och nya grejor ihop, det blir billigare så.

Ta en titt på begagnade F90x, det är väldigt mycket kamera för pengarna. Nu har jag en F5, men skulle gärna kunna ha en F90x istället. (Nej, jag byter inte jämnt!) Kan också rekommendera objektivet 28-105 f3.3-4.5
 
Objektiv

För att jämföra olika objektiv kan man använda MTF-grafer som finns t.ex. hos http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
Där finns en bra förklaring till det här med MTF...
Sedan beror det också på vad man tänker använda objektivet till. För att hålla nere priset kan man kanske göra avkall på distortionen. Att raka linjer blir böjda är inte så påfallande ute i naturen. Själv har jag valt en "billig" kamera (Canon EOS 300) och istället satsat på litet "dyrare" objektiv.
 
Mer om objektiv

När man tar natur och äventyrsbilder tar man ofta bilder i motljus. Objektivens motljusegenskaper visar sig inte i MTF-kurvor, men är ganska lätt att kolla själv. Bara rikta kameran så att solen syns i bilden: om hela bilden blir disig så kommer dina shiluettbilder av skridskoåkare att bli likadana. I engelska tester står det om "flare", då är det detta fenomen som menas.

Lite erfarenhet av flare:
Nikon 24/2.8 är super
Nikon 28-105 3.3-4.5 är bra, mycket bra för att vara zoomobjektiv
Sigma 28/1.8 är ett skräckexempel.
Nikon 80-200/2.8 och 50/1.8 är ganska bra i motljus.

Inga antireflexbehandlade filter kan förbättra denna flare, men ett UV-filter kan göra lite grann (väldigt lite), detta syns dock ej i sökaren.
 
Välj objektiven före kameran

Flera före mig har varit inne på samma sak, nämligen att det viktigaste inte är kameran utan objektiven. Jo, visst är det viktigt att ljusmätningen fungerar etc, men jag tycker att det som gör skillnad i bildkvalitet är objektiven.

Då bra objektiv är dyra har jag köpt flera begagnade till min Nikon. Det är mycket lättare att hitta bra begagnade objektiv till Nikon, vilket är anledningen att jag bytte från Canon till Nikon. Det har jag inte ångrat.

Köp hellre ett billigare hus och lägg pengarna på bättre objektiv, oavsett kameramärke. Det lönar sig i längden.


mvh Staffan
 
Jag använder Contax med Carl Zeiss objektiv och dom e grymt skarpa. Ingen AF men bilderna blir skarpare än många andra. Vågar inte säga nåt märke för då blir man bombad av andra. Man ska oxå prata om kontrast när det gäller objektiv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.