Fujifilm vs Nikon

Fick lite bidrag till en kamera i julklapp, så nu ska kameraköpet bli av!

Har kommit fram till att det står mellan FujiFilm FinePix E900 och Nikon Coolpix 7900.
De kostar ungefär lika mkt och båda ser på pappret ut att kunna hantera svåra ljusförhållanden, ett krav eftersom skidåkning, skridskoåkning och kanske segling är tänkta primära användningsområde.

Fujin har en bra fördel i att den har möjlighet att sätta på extra zoom, vilket låter trevligt.

Någom som har några erfarenheter av de här två kamerorna?
Eller tankar/åsikter om dom även om du inte provat just de här modellerna?
 
För några år sedan hade nikon en model coolpix3200. De hade förmodligen stora problem i produktionen då somliga (många) exemplar hade problem med batterierna. Dvs de tog slut väldigt fort. Till en början bara fort sedan väldigt fort. Den gick alltså inte allt lita på för längre semesterresor. Utifrån denna högst subjektiva men negativa erfarenhet från det en gång respekterade varumärket nikon skulle jag noga överväga en nikon igen.

Det finns ett antal olika forum där kameror recenceras. Jag skulle remomendera att söka i dessa för att få feedback från köpare.
 
Jo, jag vet att fotosidan nog egentligen är ett bättre ställe för info i ämnet, men det känns liksom mer hemtamt att posta här! ;-)
 
Varför inte satsa på en systemkamera i stället?

Har själv Canon 300D, och den kan jag verkligen rekommendera. 350D är ju en kalaskamera tror jag. Nikons variant är ju inte dum den heller. D50 eller vad den nu heter. Men .. köp ett rejält minneskort. :)
 
Bestämde mig för att inte köpa systemkamera av två skäl.
Det ena är pengar, det andra är att jag alltid vill kunna ta med kameran.
Jag tror att man måste välja mellan att åka för att plåta eller plåta när man åker. Det gäller såväl skidåkning som cykling. Och för tillfället väljer jag det första

Så systemkamera får vänta tills jag har råd, men en 350D eller D70 skulle vara trevligt att ha, kompletterat med kompaktkamera!
 
Skulle jag välja mellan FujiFilm FinePix E900 och Nikon Coolpix 7900 bara baserat på papperspecarna så skulle valet falla på Fuji kameran. Detta av två anledningar, för det första så har den ISO 800 som snabbaste känslighet och för det andra så har den mera vidvinkel 32mm (i stället för ISO 400 och vidvinkligaste läget 38mm). För just dom aktiviteterna du skrev om så tycker jag det är trevligt med lite vidvinkel och bilder tagna på lite närmre håll, ger lite mer "actionkänsla".

När det gäller det med att kunna sätta på en tele eller vidvinkeltillstas så kan du göra det med båda kamerorna. Har för mig att det är Cokin som tillverkar sådan med magnetfästen just för digitalkompakter. Finns att köpa på Scandinavian Photo

Men som alltid när det gäller sånt här, ta dig till en affär för att klämma och känna på båda kamerorna och kolla om du får ta några bilder med varja för att sedan jämföra dom hemma i lugn o ro (bilderna alltså...)

/Jesper
 
Jamen Jonas ... det finns hopp!

Kameran kan du ju alltid ta med dig. Systemare är väl minst lika stryktåliga som en kompakt, om inte mer stryktåliga. Har tappat min gamla Canon i backen med totalt objektivhaveri som resultat, huset klarade sig utan en skråma. Kostade några hundra att reparera. En kompakt tror i alla fall jag totalhavererar om det händer något = köp ny.

Vad gäller ekonomin så finns det ju en väldigt väl utvecklad begagnatmarknad, en kompis till mig köpte tex ihop en väldigt fräsch Hasselbladutrustning på Ebay för under 10 000 kr.

Fördelen med systemkamera är ljusstyrka som nämnts ovan, vilket är väldigt bra om man är ute nånstans i svåra förhållanden. Mindre brus. Bättre skärpa. Fler inställningsmöjligheter.

Well .. det är bara du själv som vet vad som är rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.