Nikon DSLR - beg?

Min nuvarande digitalkamera (bortsett från mobilen) är en Kodak DC260
(som skryter med att den har "megapixel", vilket skvallrar om dess
ålder). Under förra veckans scoutläger fick jag låna en EOS 400D och
kände att jag verkligen saknar plåtandet med systemkamera (jag har en
gammal Nikon F-501:a och ett gäng gluggar).


Jag har kollat runt lite efter vilka av Nikons hus som har inbyggd
autofokusmotor (min gamla gluggar kräver motor i huset) och om jag
förstått rätt har alla modeller utom D40 och D60 inbyggd motor? Nån
som kan bekräfta?


Kollar jag på Blocket (ja, nya hus är lite för dyrt för min budget) så
finns det en del D50 och D70 som ligger i rimlig prisklass. (Min
smärtgräns ligger runt 5-6 tusen, helst skulle jag vilja komma ner
runt 4, jag behöver ju inget objektiv med på köpet)

Vågar man köpa sånt begagnat? Vad ska man kolla på? Finns det några
enkla test (ta testbilder och plocka över till datorn) för att t.ex. kolla efter repor på sensorn,
trasiga pixlar osv?
 
Min D50 kostade 6 tusen ny, bara huset. För snart 3 år sen.
Det borde gå att få tag i såna mycket billigare på begagnatmarknaden (har iofs inte hängt med sen dess). Om du är villig att ge 6 lax för den kan jag nog inte motstå att sälja den till dig, trots att jag gillar kameran.
Om det är så att alla kameror du hittar säljs med objektiv kan det vara värt att tänka på att objektivet i sig har ett andrahandsvärde. Om det är ett hyfsat objektiv och i bra skick kan du sälja av det och få tillbaka en del pengar. Objektiven tappar inte i värde lika fort som kamerahusen.

Jag antar att du har hittat till fotosidan.se Där är de duktiga på att svara på den här typen av frågor. Dessutom har de en bra annonsmarknad.

/OJ
 
Jag orkar inte regga mig på fotosidan bara för att fråga vad jag ska köpa för kamera, därför frågade jag i de fotoforum som finns på de forum jag redan är reggad på:)

Det objektiv som eventuellt följer med kommer jag kanske ett använda, de gluggar jag har är ett 35-70 (som följde med F-501:an), ett 70-300 (som jag köpte på Teneriffa för en massa år sen) och ett 55 mm makro (som jag har fått). Så har jag en 1,6x TC (vars främsta finess är att den ger AF till gamla manuella objektiv om ställer dem på oändlighet).


Ett alternativ är iofs att sälja den analoga kameran och objektiven men jag tror inte att de pengar jag får för grejerna gör att jag har råd att köpa grejer som ersätter dem.
 
Jag köpte en begagnad D70 när jag var i samma situation som dig dvs gammal analog Nikonkamera och flera objektiv. Jag har varit väldigt nöjd med min kamera. Bara synd att jag dränkte den i lördags.......
 
Hej,

en snabb googling ger att du får en d80 för ca 6 lax. Det var på smärtgränsen, men det blir lätt så när man tittar på kameror :) Begagnat är kanske bra, men säljaren tittar på vad han/hon betalt, du tittar på vad du får med *dagens* teknik. Dessutom så får du ett nytt batteri om du köper nytt. Det kan vara en viktig faktor.

Du känner ingen som kan hämta hem en från USA?

Nils
 
Senast ändrad:
Ett nytt D80-hus går på 6990 (cyberphoto), så ner mot 4-5000 borde du kunna hitta ett hus för. (Finns ett för 5000 och ett för 4500 på fotosidans annonsmarknad just nu).

D70 och D70s finns för 3-3500. Kanske ännu billigare. Vad gäller D70 så brusar den dock rejält på högre iso-tal och den börjar få några år på nacken. Finns nog viss risk för slutarbyte på äldre välkörda hus.

Rekommenderar därför hellre D80, eller möjligen D70s om du vet med dig att du främst kommer hålla dig på lägre iso-tal.

En sak att tänka på är att nya digitalkameror i regel kräver lite mer av optiken än äldre analoga. Jag känner inte till närmare hur de objektiv du har presterar men det är ju synd att sätta halvtaskiga objektiv på en så fin kamera som D80. Du skriver att det är länge sen du köpte 70-300´an och då finns det risk att den inte är jättebra optiskt sett eftersom lite äldre telezoomar ofta inte är så jättebra.

Det är dock ingen idé att sälja dem heller tycker jag. Det rör sig om så lite pengar i sammanhanget så det är lika bra att behålla dem, men tänk på att det kanske kan vara idé att så småningom införskaffa nyare och bättre objektiv.
 
D70 och D70s finns för 3-3500. Kanske ännu billigare. Vad gäller D70 så brusar den dock rejält på högre iso-tal och den börjar få några år på nacken. Finns nog viss risk för slutarbyte på äldre välkörda hus.

När jag plåtade med film så körde jag aldrig snabbare än ISO400, så jag ser det inte som ett problem om det är lite brusigt på de högre ISO-talen.
Jag känner inte till närmare hur de objektiv du har presterar men det är ju synd att sätta halvtaskiga objektiv på en så fin kamera som D80. Du skriver att det är länge sen du köpte 70-

Det är bland annat därför som jag INTE vill köpa en D80. Det känns som overkill, möjligen byter jag upp mig om några år, men just nu handlar det om att öht komma igång med systemkamera igen. Jag kommer uteslutande plåta JPEG och antagligen inte ens på högsta upplösningen. Det är alltså inte kvaliten hos systemkameran jag är ute efter utan flexibiliteten och att kunna använda mina gamla objektiv som annars bara ligger och samlar damm.

D70-hus hittade jag för så lite som 2500 när jag letade lite så det verkar helt klart överkomligt, paket med objektiv verkar ligga runt 3500.


Det är ekonomin som är min stora begränsning, hade jag hur mycket pengar som helst skulle jag t.ex. inte sitta vid en gammal 800 MHz PIII med 256 MB minne just nu... Mina pengar behöver alltså räcka både till ny kamera, nya datorer, kanske en ny skrivare, snart ny mobiltelefon osv. Att då lägga 6000 på en kamera känns inte vettigt om jag klarar mig lika bra med en för hälften.
 
När jag plåtade med film så körde jag aldrig snabbare än ISO400, så jag ser det inte som ett problem om det är lite brusigt på de högre ISO-talen.


Det är bland annat därför som jag INTE vill köpa en D80. Det känns som overkill, möjligen byter jag upp mig om några år, men just nu handlar det om att öht komma igång med systemkamera igen. Jag kommer uteslutande plåta JPEG och antagligen inte ens på högsta upplösningen. Det är alltså inte kvaliten hos systemkameran jag är ute efter utan flexibiliteten och att kunna använda mina gamla objektiv som annars bara ligger och samlar damm.

D70-hus hittade jag för så lite som 2500 när jag letade lite så det verkar helt klart överkomligt, paket med objektiv verkar ligga runt 3500.


Det är ekonomin som är min stora begränsning, hade jag hur mycket pengar som helst skulle jag t.ex. inte sitta vid en gammal 800 MHz PIII med 256 MB minne just nu... Mina pengar behöver alltså räcka både till ny kamera, nya datorer, kanske en ny skrivare, snart ny mobiltelefon osv. Att då lägga 6000 på en kamera känns inte vettigt om jag klarar mig lika bra med en för hälften.

Då passar ju en D70 el D70s bra. På lägre iso-tal presterar de bra. Försök hitta ett ex som inte är för slitet eller där slutaren är bytt för som sagt börjar de bli lite till åren vilket medför risk för slutarbyte vilket kostar runt 2-3000.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.