Ladda Nikon AW100 i fält.

Jag har en Nikon AW 100 och funderar på att skaffa en solcellsladdare (Powertravellers Solarmonkey Adventurer) för att ha till mobilen och kameran. Men nu blir det ett litet problem, Nikon kameran kan inte laddas via USB sladd direkt in i kameran utan batteriet måste laddas i 220v laddaren.
Finns det någon laddare med USB anslutning som kan ta Nikon batteri (Nikon EN-EL12) eller hur gör jag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett extra

batteri att ha i kameraväskan tycker jag är ett nödvändigt tillbehör till alla digitalkameror.

Kan räcka med det vid upp till nån veckas tur utan elnät.

Thure

Jag brukar ha två extra batterier med mig till kameran så jag har marginal även på en längre tur. Väger mindre och är mindre krångligt med några extra betterier än att bära runt på solcellsladdare mm;)

Extra batteri är absolut nödvändigt och något som jag har från och med idag, plus att jag köpte universalladdaren från Batteriexperten.
Den fungerar klockrent då laddstiften/ kontakterna är justerbara så de passar olika sorters batterier.
Jag stoppade i det nya batteriet i laddaren och anslöt till USB´n på datorn och det tog ca: 2 timmar till fullt. Jag räknar med att det kommer att ta lite längre tid med solcellsladdaren men vad gör väl det.
Anledning till att jag letade efter en lösning för att ladda kameran är för att jag kommer gå det Gröna Bandet nästa sommar, det blir en tur på nio veckor så det skulle behövas en himla massa extrabatterier att släpa på.

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips