Ladda batterier i fält?

Frågan är ju inte om panelen laddar eller inte, frågan är om den energi som den ger motsvarar vikten.

Om du laddar ett helt tomt batteri om dagen fullt i två veckor (14 dagar) så får solcellerna inte väga mer än 14 batterier för att vara meningsfulla. Väger solcellerna mer än 14 gånger ett batteri så hade det blivit lättare (men möjligen dyrare) att ta med extra batterier.

Så det intressanta här är inte hur bra solcellerna fungerar utan hur mycket de väger.

För de allra flesta är det mer vikteffektivt att ha med sig extra batterier.
 
Vad förbrukningen är brukar stå på utrustning. Jag räknar med 1/3 av märkeffekt på solpanelerna under sommar och på vintern är det i princip meningslöst att fundera på solpanel då de ger 1% av märkeffekt. Panelerna ska ha tillgång till så mycket öppen himmel som möjligt, inte bara sol. För lägre projekt har jag ett blybatteri för att boosta strömmen lite. Solpanelernas inre resistans gör att merparten av effekten annars stannar internt i panelen vid högt strömuttag. Att använda konventionella billaddare är ganska effektkrävande då de inte är anpassade för minsta möjliga förbrukning. En hemmabyggd eller specialbyggd lösning med bankladdning är därför bättre.
 
Seaseas hopvikbara solcellspanel på 50 watt

Ni som skriver här verkar mest vilja ladda mobiler och kameror. Själv vill jag driva en netbook.

Seasea har en hopvikbar solcellspanel på 50 watt som kostar 3495 kr (3150 kr med rabatt).

http://seasea.se/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_50W_HOPVIKBAR_I_VÄSKA

Det förefaller som ett mycket bra pris om man jämför med http://www.flexsolarcells.com/Foldable_Series.php (nämnt tidigare här i tråden) som vill ha 600 dollar för en solcellspanel på 30 watt.

Är det värt att försöka hitta något billigare än seaseas solcellspanel? Tror ni att den räcker för en dator som aldrig drar mer än 40 watt och ofta mycket mindre än det, i synnerhet om man laddar den medan den är avstängd?
 
Ligger man väldigt nära märkeffekten för det du ska ladda kan man få problem. Det är svårt att svara på din fråga då vi inte vet hur mycket ström datorn förbrukar vid laddning. Jag skulle våga prova. På sommarhalvåret och bra dagar på våren och hösten. Knappast på vintern om du ska vara i Sverige.
 
Bränsleceller

Jag vet att det pratades en del om bränslecellsdrift av bärbara datorer för något år sedan där man skulle kunna ladda dom med etanol från nån liten flaska.

Funderar på om det inte kan finnas nån bränslecellsladdare för små batterier. Så man bara behöver ha med den och lite etanol...men jag har inte sökt någon..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.