Är detta ett bra macroobjektiv till Sony?

Hej,

Detta är första gången jag skriver i forum på fotosidan, jag har sökt efter svar på min fråga i forumet men inte funnit det.

Jag är nöjd nybliven ägare till en Sony a350 digital systemkamera. Jag har inte fotograferat "på riktigt tidigare".Något jag framförallt vill kunna göra är att ta närbilder på växter, blommor, och är inte riktigt nöjd med objektivet som följde med kameran. Går inte att ta kort så nära som jag önskar.

Jag såg att det finns två Minolta macroobjektiv till salu på Tradera, ett 100mm, 2.8 och ett 50mm 2.8. Jag har förstått att minolta skall fungera på Sony. Kan något av de objektiven vara något för mig?

Väldigt tacksam för hjälp.

Linnéa
 
Fotosidan är ett annat forum för endast foto och kameror. Du är nu på utsidans forum om foto- teknik.

Men det är bra makron om du ser till ljuskänsligheten. men frågan är hur gamla de är. om du kan nyttja kamerans alla tekniska funktioner.

Bättre svar än så kan inte jag ge utan att veta mer.
 
Fotosidan är ett annat forum för endast foto och kameror. Du är nu på utsidans forum om foto- teknik.

Men det är bra makron om du ser till ljuskänsligheten. men frågan är hur gamla de är. om du kan nyttja kamerans alla tekniska funktioner.

Bättre svar än så kan inte jag ge utan att veta mer.

Ursäkta mig - jag blandade ihop forumen. Jag valde mellan att fråga på fotosidan eller utsidan, men då jag inte är så tekniskt intresserad utan är friluftsintresserad och vill kunna dokumentera växter bestämde jag för att fråga på utsidan där jag haft nöje av att läsa i forumet tidigare. Beklagar att jag skrev "fotosidan", slarv av mig.

Vänligen
Linnéa
 
Jag vet inget om just dessa objektiv, är de gamla eller nya?...

  • De flesta macroobjektiv är bra.
  • Är det autofokusobjektiv? Det är inte 100% nödvändigt för macro men visst kan det vara bra där också. Ska objektiven användas för vanlig fotografering är det ju ett klart plus.
  • Är det så gamla objektiv att du måste köra helt manuellt, alltså även bländaren, så är de kanske inte "nybörjarvänliga".
  • Med 100 mm kan du ta bilderna på lite längre avstånd och risken att du skuggar ditt motiv är mindre.
  • Jag som inte försöker fotografera bara pistillen i en blomma utan gillar "helfigur" med bakgrunden oskarp men tillräckligt tydlig för att se miljön, jag tycker bättre om perspektivet jag får med 50 mm.

Men fråga på Fotosidan. Där får du säkert bra svar!
 
Tack för hjälpen. Nu var bara 50mm objektivet kvar, men det verkar ju vara det som passar bäst. Det är med autofokus och automatik. Jag får se hur mycket priset stiger.

Vänligen
Linnéa
 
macro

tänk på om du köper beg minolta måste det vara Af annars måste du använda adapter... Kolla in sigma 90 2,8 o tamron 2,8 mkt bra macro objektiv.

Mvh André
 
Det är

stor skillnad på Macro och macroobjektiv. De flesta s k macroobjektiven är enbart halvlånga objektiv med längre utdrag än standardobjektiv. Riktiga macroobjektiv är däremot räknade och konstruerade för att ge bäst återgivning inom macroområdet.
Skall du genom en SLR typ av kamera, se genom objektivet, för att bestämma utsnitt och skärpeplan behöver du oftast en bra ljusstyrka. Inställningslupp gör inställningen något enklare, en vinklad gör det även bekvämare.
För att belysa ditt fotomotiv brukar det behövas mera ljus. Sätten att få det är olika men samtliga förutsätter prylar från speglar/reflektorer till ringblixtar.
Ett riktigt macroobjektiv till en mellanformatare av god kvalitet är f n mycket billigt och prisvärt. Du behöver en adapter mellan objektiv och kamera. Enklast att ställa in tycker jag bälg är men det finns även fasta och utdragbara mellanringar.
Det här kamerapaketet blir snabbt tungt och relativt klumpigt, ett mycket lågt stativ med en micrometersläde på brukar hjälpa stort.
Med optimal nerbländning 8-11 för att få rejälare skärpedjup, brukar exponeringtiden bli längre. Även där hjälper stativet.
Enbart objektiv gör inga bra macrobilder, läs gärna mer om det på nätet och/eller via biblioteket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.