Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv?

Hej!
I mina gömmer finns en gammal analog kamera som heter Minolta 7000 och ett gäng objektiv.
För ungdomar kan jag berätta att en analog kamera har en sorts enångsminneskort som kallas film och som inte visar bilderna i realtid utan det krävs att man behandlar dem med divers kemikalier innan man fick fram en inverterad bild som sedan kund överföras till papper med nya kemikalier alternativt visas med en sorts projektor.

Den känns dumt att fullt fungernade objektiv ligger i min låda men jag vill plåta digitalt - det är ju 2000talet nu.

Vad kan jag skaffa för digitalhus som funkar. MIna googlingar pratar om KonicaMinolta men det verkar vara kameror från ungefär 2004 (typ 6Mpixel) som var aktuella då och jag hoppas på lite modernare - kanske det går att filma rörligt med en modernare också.
Några träffar antyder att vissa modeller av Sony klarar mina objektiv.

Kan någon tipsa om modeller som klarar mina objektiv?

Eller finns det någon adapter/mellanring som kan få till det med någon kamera?

Jag vill givetvis att autofokus mm ska funka i min nya kombination.

/Patrik, som nu endast tar digitala kompaktbilder
 
Sony tog över Konica-Minoltas kamerautveckling för några år sedan. Jag har en Konica-Minolta Dynax 5D från 2005 men jag vet inte exakt när Sony tog över. Hur som helst så började de då släppa modeller med "Alpha" i namnet som i princip var KM-kameror med Sonylogga, dvs de tog Minoltas gamla AF-objektiv. (Numera heter de dock kanske inte Alpha.)

Nu har ju Sony jobbat ett tag och har kanske nån modellserie med en annan objektivfattning, men jag tror att huvudlinjen inom systemkameror fortfarande har den vanliga AF-fattningen. Med andra ord så borde Sonys modeller vara rätt för dig, exempelvis Sony SLT A65 som finns på www.cyberphoto.se. På den står det explicit att den tar KM:s gamla AF-fattning. Det finns fler kameror i SLT-serien också, låt plånboken välja.

NEX-serien är dock en annan serie som verkar ta helt andra objektiv.
 
Jag har en Sony Alpha 300 med två gamla Minolta objektiv till, det fungerar alldeles utmärkt. Om du inte vill köpa en ny, så kolla på Blocket, finns flera modeller, som funkar.

//mjensen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.