Behöver jag bättre objektiv?

Jag försöker lära mig fotografera lite mer seriöst och det gör att det dyker upp en del frågor.

Jag har blivit starkt rekommenderad att använda Fuji Velvia 50iso för att få kanonbilder. Håller på att prova detta men jag får ganska mörka biler trots att jag kör med längre slutartider. Beror detta på att mina objektiv har för högt bländarvärde (3,5-5,6)? Krävs det ett bättre objektiv för att utnyttja en sådan film? Eller vad gör jag för fel?

Tacksam för svar!

Marcus.
 
Nej, det har inte med objektiven att göra. Det du beskriver är en vanlig underexponering. Pröva att förlänga tiden eller öka bländaren alternativt, ställ kamerans exponeringskompensation på ett plus-värde. (Om kameran har en sådan funktion) Alltså, överexponera filmen något. Diafilm är lite känsligare för olika ljusförhållanden och man får ofta ställa in andra värden än vad ljusmätaren säger. Detta är typiskt exempelvis vintertid då den starka reflexionen ifrån snön gärna orsakar underexponering. Ett tips är att vid sådana tillfällen mäta ljuset i en solbelyst handflata och använda de värdena sedan.
Hoppas det blev lite klarare. Det är i alla fall INTE fel på objektiven.

MVH
David
 
Insåg att jag kanske läste lite slarvigt. Om du nu testat att öka tiden (med bibehållen bländare) och det fortfarande blir mörka bilder skulle det möjligen kunna vara fel på kamerans slutare eller ljusmätning. Fota en testrulle med en rad olika inställningar. Objektivens ljusstyrka har dock fortfarande inget med saken att göra.

/D
 
Canon?

Kör du någon av Canons EOS modeller? Flera av dessa underexponerar ganska gärna. Vad är det du fotat? Snöiga landskap lurar många kameror.
 
Ta inte illa upp, men med den nivå du verkar ligga på med dina kunskaper så spelar filmvalet troligen ingen större roll.

Det framgår inte om du fotar på automatik eller med manuella inställningar, och det framgår inte heller vad du jämför med när du säger att bilderna blir mörka (det kan ju lika gärna vara din diaprojektor som har klen lampa?).
 
Som sagt, om du fotar ljusstarka motiv, snö, vattenspeglar, vita byggnader.. kommer vilken kamera som helst (?) att underexponera, det fixar du enkelt med "exponeringskompensationen", 1 eller 2 steg (+). "Spot-mätning" är också bra, det använder jag på 4 av 5 bilder. -mät ljuset i huvudmotivet (tex ett ansikte).

En annan möjlighet är att du använder automatblixt för bilder när det är skumt ute. Då kommer kamerans ljusmätare tro att blixten ska fixa ljuset, men om motivet är på lite större avsånd, eller om du knäpper en landskapsbild kommer blixten inte räcka till = mörk bild. Stäng av blixten, och du märker att du får en längre exponeringstid. - Och då, om inte tidigare, är det dags att ställa kameran på ett STABILT STATIV, och använda tråd- eller självutlösare. Det har nog större betydelse för resultatet än filmval.

Lycka till!


/Per

p.s. - enda möjligheten att ditt problem beror på objektivet är om dina bilder är rejält mörka, svarta faktiskt - då plockar du bara bort objektivlocket!! ;)


[Ändrat av fson 2003-04-22 kl 14:57]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...