Sigma objektiv

Ny Normal Zoom

Står inför ett vägval i mitt liv.

Ska jag välja ett "piratobjektiv" med bra ljus och prestanda, eller ska jag ta ett Nikon orginal med sämre prestanda men "Orginal"´?

Problemet är att min normal zoom 35-80 f:3,5-5,6 Nikon
faller isär så valet står mellan:

Nikon AF 28-105/3,5-4,5D IF: 3 690 kr

Sigma Zoom Af 24-70/2,8ex DF: 5 995 kr

Sigma Zoom AF 28-70/2,8 EX DF: 5 250 kr

Sigma Zoom Af 28-70/2,8 ex Asph: 3 495 kr

Jag har tyvärr inte hittat några Tokina objektiv, någon kanske har ett tips.
Runt 5000:- är max vad min studentekonomi klarar av.

Åsikter?

MVH Marcus
 
Jag har hört att Sigma 24-70 är ett bra objektiv om man kan leva med kraftig distorsion, dvs raka linjer blir böjda.

För att få mest för pengarna är ett pirat prisvärt och jag skulle inte vilja ha en zoom med varierande ljusstryka. Använder fast gluggar men skulle jag köpa en normalzoom skulle det bli en 2.8
 
Tja, vad jag har hört så är piratobjektiv minst lika bra som original, om inte bättre till och med! De har spottat upp sig rejält på sistone. Men sen om man är ett märkesfreak och absolut ska ha original är det ju lite jobbigt...

Själv kör jag med Minolta och till den köpte jag ett Zoom objektiv för ett tag sen. Och nu i höstas när det var dags att köpa ny kamera var jag ju lite låst att köpa Minolta igen. Det är väl den största nackdelen till att köpa original!

Har du tittat in på http://www.cyberphoto.se och http://www.scandinavianphoto.se

De har rätt mycket och till ett liiite lägre pris än ute i handeln.

Ha D!
 
pirat kan vara helt ok

Jag har både Canon- och Sigma-objektiv till min Canon-kamera och har inga som helst anledning att vara missnöjd med vara sig optik eller mekanisk kvalitet. Försök hitta recensioner på varje specifikt objektiv nånstans, exempelvis fototidningar om du vill ha reda på den optiska kvaliteten.

/p
 
Använder Sigma

Jag använder ett Sigma zoomobjektiv till min Minolta och med standardfilm och normalt dagsljus är det inga problem trots tämligen kraftig förstoring. Ang. att man låser sig till ett märke och måste välja samma nästa gång man byter kamera för att kunna använda sina dyra objektiv så vet jag att det till vissa kameror finns adapters som tillåter användande av t.ex. Canons objektiv till Nikons kameror. Om det är någon nackdel med detta vet jag inte.
 
Ang. SIGMA-Optik.

Hej Marcus!

Har själv efter mycket om o men valt att helt o hållet köra med Sigmas EX-optik.
Har idag 24-70 2,8 och 70-200 2,8 HSM samt deras 1,4
telekonverter, och är jättenöjd!!
Har även testat med kompisars orginal-optik (Nikkor AFS, dyrt som pokkers!!), och ska jag vara helt ärlig
så kan jag inte se någon som helst skillnad på bildkvaliteten efteråt.

Länkar ja...........

En du kan prova heter fotosidan.se (vad jag förstår
systersida till denna eminenta sajt !!).
Eftersom du kör Nikon finns det en specialsajt som heter nikonians.com ( den har även en bra "testavdelning" för icke Nikon prylar).

Kom bara ihåg att de flesta tester är gjorda av folk som köpt och tycker om det dom testat.

Slutligen finns det två hyfsade sajter som heter techphoto.org och photographyreweiw.com samt camerareweiw.com (oups!! det blev visst tre ??!)

Lycka till. Johan
 
N Gecko; sa:
Själv kör jag med Minolta och till den köpte jag ett Zoom objektiv för ett tag sen. Och nu i höstas när det var dags att köpa ny kamera var jag ju lite låst att köpa Minolta igen. Det är väl den största nackdelen till att köpa original!

Ha D!

för ordningens skull

även piratgluggarna är anpassade till resp märkes bajonettfattning- mao kan du inte byta mellan olika husmärken bara för att det är en piratglugg

jag har själv bla en sigma 28-70/2.8 till min canon som jag är mkt nöjd med- den går säkert inte att jämföra med originalmotsvarigheten men jag tycker definitivt inte det är värt att lägga de extra pengarna i mellan . Allt beror på dina ambitioner &preferensramar (&plånbokstjocklek ;) )
 
Nikonobjektivet bra

Det Nikon-objektiv du funderar på är riktigt bra, bäst av alla objektiv med det zoomområdet enligt flera tester. Litet och smidigt och med bra närgräns. Dock inget superobjektiv vid macro, men om man inte vill skaffa ett separat macroobjektiv så är det OK. Mycket bra vid motljus. Bra kontrast.

Jag har haft ett Tokina ATX 28-70/2.8 Fint mekaniskt utförande och bra resultat i tester. Dock gillade inte jag det. På 28 mm -läget var inte kanterna skarpa, man var tvungen att blända ner till bländare 8, då är det inte så meningsfullt att största bländaren är 2.8 Kontrasten var heller inge vidare. Sen tycker jag att 28-70 är lite trist zoomområde. Titta på närgränserna också.

Om du läser teser av ljusstarka zoomar så brukar betyget vara ganska lågt vid största bländaren.
Jag fotar oftast dia och tycker inte att det bländarsteg man tjänar (från 2.8 till ~4) motiverar den högre vikten och mindre zoomområdet. Det är väldigt sällan man använder största bländaren när man kommit över nyhetens behag. Känner du att du vill ha något ljusstarkt kan du ju alltid skaffa en 50/1.8 begagnad för ett par hundra. Då får du ett objektiv som är BRA, även på största bländaren.


/Björn

(PS. Har du sett vad ett bra UV-filter + Polfilter kostar med 77mm gänga? Brukar vara såna till de ljusstarka. DS.)
[Ändrat av Vandrare 2002-01-12 kl 16:33]
 
Original !!

Du vinner en bra mekanisk kvalitet, andrahandsvärde, ägarglädje och bättre bilder med original. Även om många pirat får bra resultat i MTF-tester säger inte det allt om hur bilderna blir. Piratobjektiv är i allmänhet inte lika kontrastrika, brillianta och färgneutrala som original. Jag tror dessutom att dom klarar kyla och kondens sämre. Man får i allmänhet vad man betalar för. Du kan också tänja en aning på plånboken och köpa en Nikkor 24-85.

Ljusstyrka 2.8 har fördelar; en ljusstarkare sökare som det är lättare att fokusera med, ett extra bländarsteg i kampen mot skakningsoskärpan samt en möjlighet att välja korta skärpedjup när så behövs. Men skärpan är som sagt ofta sämre på bländare 2.8.


/Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
YoinkFox Sigma EF-530 DG st off-camera Fototeknik 1
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...