Vad ska man satsa på för objektiv?

Jag undrar om någon skulle kunna tipsa mig om ett passande zoomobjektiv till min nikon d70 för landskapsfotografering och andra typiska fotosituationer som kan uppkomma då man fjällvandrar. Jag har tittat lite på Sigmas 18-50 f/2,8 EX och Tamrons 17-50 f/2,8. Är de tillräckligt skarpa då man använder full vidvinkel?

/Björn Nilsson
 
Jag undrar om någon skulle kunna tipsa mig om ett passande zoomobjektiv till min nikon d70 för landskapsfotografering och andra typiska fotosituationer som kan uppkomma då man fjällvandrar. Jag har tittat lite på Sigmas 18-50 f/2,8 EX och Tamrons 17-50 f/2,8. Är de tillräckligt skarpa då man använder full vidvinkel?

Mkt en fråga om smak... men kan berätta vad jag hade med förra veckan.

Jag tog med min vidvinkel 10-22, normal zoomen 24-105 samt telezoomen 70-200. Av dem var normalzoomen klart mest anv, sedan vidvinkeln och sist telezoomen. Anledningen att jag hade med telezoomen var att den är relativt ny för mig och inte haft med den tidigare men jag tror inte jag kommer ta med den nästa gång för använde den så lite. Men som sagt det beror ju på vad man vill fota men jag tenderar fota vyer och personer så 10-22:an och 24-105:an är utmärkta för detta. Och skulle jag bara välja en lins blir det min 24-105:a för vill jag ha vida vyer så är det rätt lätt med Photoshop CS3 att sy ihop flera bilder till ett panorama. Visst du får inte samma effekt som vid 10mm men panoramor förmedlar vyerna också väl.

Nu är jag ingen expert på Nikon för har själv Canon så kan inte säga exakt bränvidder men jag skulle satsa på något med lite mer zoom än de två du föreslår, 50 mm är inte så värst mkt om man t.ex. fota ngn detalj(ex blomma/bär) eller ngt lite länge bort(en ren t.ex.) och med möjligheten att sammanfoga flera bilder till ett panorama kan man klara sig utan riktigt korta brännvidder. Korta bränvidder nerm mot 10 mm är dock användbart i tält eller små fjällstugor(t.ex. en överbelamrad Anarisstuga med kläder på tork överallt)

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i ditt val,
/Kalle
 
Jag kör Sigma 18-50/2,8 till Nikon och är mycket nöjd med det, inte minst till fjällvandringar eftersom det är relativt kompakt och dessutom har osedvanligt bra närgräns. Skarpt är det också, i synnerhet när man bländar ner några steg vilket är rätt vanligt vid landskapsfoto.

Per
 
Väldigt svårt att svara på, eller väldigt enkelt.

Ett lite snårigt svar på en svårt fråga:
För att kunna ge ett konkret råd måste förutsättningarna vara mycket mer detaljerade. Landskapsbilder till exempel tas ju inte med ett speciellt objektiv eller en viss brännvidd. De tas med det som finns tillgängligt och bäst passar ens intentioner med bilden.
När det gäller den rent tekniska prestationen hos olika objektiv är min erfarenhet att det är sällan som den är direkt avgörande för bildresultatet. Det ska till ganska ordentliga förstoringar innan skillnaden i objektivens skärpa är kritisk. Det finns många andra faktorer som är starkare - fotografen till exempel.
Köp det objektiv som känns bäst att hantera och passar din plånbok. Ska du satsa pengar på något så är det ljusstyrka, inte zoomomfång. Man lär sig snart vilka vinklar man har att tillgå, och då ser man bilderna därefter. Dessutom lär man sig att förflytta sig istället för att zooma, vilket i många fall är en dålig lösning.

Ett enklare svar:
Köp det som känns mest rejält och håller för uteliv.
 
Hmmm

Väldigt svårt att svara på, eller väldigt enkelt.

Ett lite snårigt svar på en svårt fråga:
För att kunna ge ett konkret råd måste förutsättningarna vara mycket mer detaljerade. Landskapsbilder till exempel tas ju inte med ett speciellt objektiv eller en viss brännvidd. De tas med det som finns tillgängligt och bäst passar ens intentioner med bilden.
När det gäller den rent tekniska prestationen hos olika objektiv är min erfarenhet att det är sällan som den är direkt avgörande för bildresultatet. Det ska till ganska ordentliga förstoringar innan skillnaden i objektivens skärpa är kritisk. Det finns många andra faktorer som är starkare - fotografen till exempel.
Köp det objektiv som känns bäst att hantera och passar din plånbok. Ska du satsa pengar på något så är det ljusstyrka, inte zoomomfång. Man lär sig snart vilka vinklar man har att tillgå, och då ser man bilderna därefter. Dessutom lär man sig att förflytta sig istället för att zooma, vilket i många fall är en dålig lösning.

Ett enklare svar:
Köp det som känns mest rejält och håller för uteliv.

Vad tror du om de två objektiven jag har tittat på? De är ju ganska ljusstarka för att vara zoomobjektiv. Sigman har rykte om sig att var mycket gediget byggd, medan tamronobjektivet presterar bättre enligt många samtidigt som det har sämre byggkvalitet. Någon med dylika erfarenheter?

Jag påstår ändå att objektivet har en ganska stor betydelse för om de ska bli bra bilder. Exempelvis så har jag tagit mycket fler bra bidler med mitt nikkor 50mm f/1,8 än med min superbilliga sigma normalzoom.

En bonusfråga förresten. Hur viktigt är det med att ha bra uv- och polfilter? Kan dåliga filter skapa konstiga ljusfenomen och "vasselindimma"? Jag mistänker nämligen att mina nonamefilter bör bytas ut.

/Björn

/Björn
 
18-70

Av dom lite billigare zoomarna så är Nikons 18-70 det bästa och mest prisvärda, enligt de tester som jag läst. Jag har ett sånt själv och använder det ofta på min d70. Jag har även en del (ur-) gamla proffsobjektiv och visst går det att se skillnad om man anstränger sig, men smidigheten med ett lätt och kort zoom gör att jag använder det nästan jämt. De andra billiga zoomarna (18-55, 18-200 osv) ska visst inte vara riktigt lika bra optiskt. Dock skulle jag kunna tänka mig en 18-200 för skidturer eftersom det blir mindre att släpa på än om man har både tele och nornmal, plus att man slipper få in snö i kameran vid objektivbyte.

18-70 bör gå att få tag i begagnat, eftersom det såldes i kit med d70s.
 
.... Dock skulle jag kunna tänka mig en 18-200 för skidturer eftersom det blir mindre att släpa på än om man har både tele och nornmal, plus att man slipper få in snö i kameran vid objektivbyte.
....

Jag tänkte precis så och köpte ett Sigma 18-200 som fjällvandrings-/fisketursobjektiv. Förra året hade jag ett 18-50 och ett 70-300 och det var alltid "fel" objektiv som satt på kameran.

/M
 
Med min mycket ringa erfarenhet av foto, så kan jag säga att efter mitt köp av kamerakit nu i sommar var 18-70 det jag använde mest. 70-300 som följde med användes nästan aldrig.
Dock skulle jag vilja ha mer ljusinsläpp i mitt stora zoom för tagningar vid dåliga ljusförhållanden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.