objektiv

Hej!

Funderar på att köpa ett Macro objektiv till min Canon 300 eos. Min fråga är då om det är något speciellt man bör tänka på?
Samt om någon vet någon bra sida på nätet där man kan få tag på ett till ett bra pris.

/Patrik
 
en smart ide är nog att gåggla efter ett fotoforum, ok att här säkert finns en del som kan kameror o kan dela med sig, men om du letar upp ett bild/foto eller kameraforum så kan de antagligen hjälpa dig mer :p
 
Macro

Vilket objektiv vill du ha ?
Jag har alla! Fett med billigt, hos Björnen!


Näe, skojja bara Patrik.

Enligt Canon så har de dessa på deras websida som borde passa din kamera.

EF 100/2.8 USM Macro
ungefär det som jag har, 100mm objektivet.
Bildskalan 1:1, underlättar foto av skyggare djur.
(så slipper du sätta fast dem med nålar för att kunna fota dem:))
8000:-

EF 50 mm f/2.8 Macro
Ett objektiv som kan användas på alla motivavstånd.
Förstoringsgrad upp till 0,5x. 5400:-


MP-E65/2.8 1-5x
Förstoringsgrad 1x-5x, kostar 14.000:- hmm
Är säker jättebra om du ska fotografera på väldigt nära håll

Ta en titt på andra objektiv än Canons egna då dessa är lite dyrare:
http://www.cyberphoto.se/pri_tamron.php

Vi höres!
/Adde
 
Eller som Ulf här tipsade en kille i ett tidigare inlägg

[citat från ULF_...]

Du kan använda mellanringar om du vill. Jag har dock för mig att Canons är hyffsat dyra, ca 1000kr/styck. Du behöver egentligen bara en, men det kan vara trevligt med 2-3 stycken i olika tjocklekar så du kan variera dig lite, och då blir det snabbt dyrt. Det finns säkert mellanringar till EOS från andra tillverkare också, men kolla bara att de verkligen funkar, så du inte står där utan autofokus eller med ett objektiv som helt saknar kontakt med kamerahuset...

Du kan också använda försättslinser. De finns i lite olika styrkor och storlekar. Det enda att se till när det gäller dem är att de skall passa i filtergängan du har på objektivet.

Det funkar att reversera objektivet också. Skruva av det och vänd på det. Håll det mot kamerahuset och kika genom okularet så skall du se att du kan förstora saker ganska mycket. Problemet som uppstår i detta läga är att kameran kan inte styra annat än slutartiden utan specialutrustning. Du kan alltså inte använda bländaren för att styra skärpedjupet, utan det blir vad det blir... Dessutom kan du behöva någon specialpryl för att få det ljustätt mellan objektivet och kamerahuset.
 
Mest för pengarna

Mest för pengarna får du m du köper Tamron SP 90 mm f/2.5 macro. Objektivet har funnits länge och fått toppbetyg i alla test jag sett.
 
omvänt objektiv

[citat från Mr Eibladh med kommentarer]
Det funkar att reversera objektivet också. Skruva av det och vänd på det. Håll det mot kamerahuset och kika genom okularet så skall du se att du kan förstora saker ganska mycket.
- ju mer vidvinkel desto närmare kommer du.

Problemet som uppstår i detta läga är att kameran kan inte styra annat än slutartiden utan specialutrustning.
- På Canon EOS av nyare typ brukar det inte vara några problem. I tex EOS 5 visas bländare 00 och den mäter korrekt. Testa på din kamera och se vad som visas då du tar av optiken. Om du får ett bländar värde tex 1.0 och kan ändra det med inställninghjulet, så mäter den inte rätt. (som tex EOS 1000)

Du kan alltså inte använda bländaren för att styra skärpedjupet, utan det blir vad det blir... Dessutom kan du behöva någon specialpryl för att få det ljustätt mellan objektivet och kamerahuset.
- Enklast är ett mjukt motljusskydd (gummi). Vill man trixa till det lite (=lite händig) så kan man köpa ett kamerahusskydd av canon (c:a 40:) och ta ett sopigt filter från sin vidvinkel (gärna utan glas)och montera ihop dem så att du kan gänga på optiken på ena sidan och sätta kameran på den andra. Den senare typen använder jag själv sedan några år.


fotograf PB
http://sir-pb.dk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.