Köp av allroundkniv, tips?

Har läst lite recensioner och dylikt runt F1, det verkar som att det inte är någon finlirs/jaktkniv utan en grovarbetare, på grund av dess tjocklek? Hmm, det är väl mer vad jag tänkt mig rent fysiskt. Men utformningen av bladet passar tydligen bättre till att hugga än att tälja, och kniven är inte av machetestorlek.
Finns det någon form av kompromiss, ett robust men ändå tunnt blad? Handlar väl om olika stålsorter här. Jag kan tänka mig att ett tunnare kolstålsblad skulle passa? Då blir det ju mer vätekänsligt, men jag tror att jag kan hantera det (vet ju dock inte hur mycket underhåll det kräver, därför tidigare nämnda fråga angående skötsel för kolstålet)?

Nu får jag dock en känsla av att jag är helt ute och cyklar och ger mig in på något jag inte borde. Hjälp!! :)

En tråd, förutom den Paul föreslog, med ungefär samma ämne som var uppe rätt nyligen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44187
Där finns lite olika bra förslag, kanske inte med det stål du söker, men jag tror inte man ska stirra sig blind på det (trots att jag bara är en amatör i sammanhanget). Det låter dock av dina krav att det egentligen inte behöver vara en värstingkniv heller.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej, det är klart, jag vet ju egentligen inte vad jag behöver, bara vad kniven ska klara av... det är därför jag söker hjälp här. :)
De där trådarna har jag läst igenom, men har inte riktigt hittat något som säkerligen passar just mig, tyvärr, därav denna tråd.

Senast ändrad:
Nej, det är klart, jag vet ju egentligen inte vad jag behöver, bara vad kniven ska klara av... det är därför jag söker hjälp här. :)
De där trådarna har jag läst igenom, men har inte riktigt hittat något som säkerligen passar just mig, tyvärr, därav denna tråd.
Det är trots allt lite svårt att veta vilken typ av kniv du vill ha. Att kombinera alla dessa användningsområden i en kniv blir sällan bra. Du bör specificera ett primärt anv. område och kanske ett annat vid sidan om.

~Paul~

Bilagor

• Bark River Bravo-1-USMC Knife--Black and Green Linen.jpg
    Bark River Bravo-1-USMC Knife--Black and Green Linen.jpg
    93.5 KB · Visningar: 6,190
  • Dozier D2 Buffalo River Hunter Desert Ironwood.jpg
    Dozier D2 Buffalo River Hunter Desert Ironwood.jpg
    35.4 KB · Visningar: 5,601
  • Dozier D2 Buffalo River Hunter, Cocobolo handtag.jpg
    Dozier D2 Buffalo River Hunter, Cocobolo handtag.jpg
    31.5 KB · Visningar: 4,756
  • Dozier D2 Professional Guides Knife.jpg
    Dozier D2 Professional Guides Knife.jpg
    19.9 KB · Visningar: 8,672
Några till.

~Paul~

Bilagor

• Linder ATS 34 Custom knife 10 cm blad.jpg
    Linder ATS 34 Custom knife 10 cm blad.jpg
    9.6 KB · Visningar: 10,485
  • Mr. Itou IT-320 Drop Point Hunter with Marble Handle.jpg
    Mr. Itou IT-320 Drop Point Hunter with Marble Handle.jpg
    39.6 KB · Visningar: 4,097
  • Bravo_1_Ant_Ivory.jpg
    Bravo_1_Ant_Ivory.jpg
    85.8 KB · Visningar: 1,714
myggan i tältet;310189 sa:
Nej, det slog mig bara att den nog skulle uppfylla dina hittills uppräknade knivönskemål. Här är ett knivforum med några diskussioner kring Lapplander: http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/797326/post/1251646/hl/lapplander/fromsearch/1/

Där finns även subfora för Fällkniven bland många andra tillverkare.
Ok, ska kolla upp dem.
Det är trots allt lite svårt att veta vilken typ av kniv du vill ha. Att kombinera alla dessa användningsområden i en kniv blir sällan bra. Du bör specificera ett primärt anv. område och kanske ett annat vid sidan om.

~Paul~
Otroligt snygga knivar! :) För att simplifiera det hela: jag söker en relativt robust brukskniv (skära lite här, hugga lite där) som även t.e.x kan ta ut ett vilt eller rensa en abborre. Och jag vill dessutom kunna tälja med den.
Huvudsaken är dock att det är en bra brukskniv allround, och att den inte är byggd som en machete likt F1.

Senast ändrad:
Det finns väldigt många knivar i den kategorin. Här är fler uppslag.

~Paul~

Bilagor

• Haller Drop Point Hunter ATS-34.jpg
    Haller Drop Point Hunter ATS-34.jpg
    80.5 KB · Visningar: 1,532

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips