Köksplatta!

Brukar använda coroplast. Mjukt, lätt, har bärighet och är flexibelt. En typ av kanalplast som ofta slängs på företag som jobbar med rostfritt stål. Fråga eller var kriminell och åk dit en mörk natt och skär loss en bit ur brännbartcontainern. Det dubblar även som sittunderlag. Silvertejpa kanterna för att inte få in vatten och is. Belägg med ugnsfolie och bygg en kant utifall lite spill skulle börja brinna.
 
Den skärbrädan är (som dom flesta andra) gjord av vanlig "simpel" LD-polyeten (LDPE) som visserligen har utmärkta lågtemperatur-egenskaper, men inte tål någon vidare värme. Den smälter helt vid ca 110°C och blir rejält mjuk långt tidigare. Inte så idealiskt för ett varmt kök...

Teflon skulle nog klara värmen, i alla fall med ett lager alu-folie överst. Men just Teflon avger mycket giftiga gaser vid överhettning eller om det brinner, så jag skulle nog ändå undvika det, även om jag hade en bit gratis. (En sån skärbräda i teflon skulle nog kosta 500 kr - på IKEA...)

En tunn plywood-skiva är nog mitt bästa tips. Billigt, enkelt att bearbeta, värme- och köld-tåligt.
 
FMs masonitelapp varade flera fjällmarscher, min plywooskiva med folie på har varat i decennier, den ser ut att ha några säsonger kvar. Dubblerar som skärbräda, grävverktyg, fotoreflektor. Rätt bra av ett underlag.
 
Hur värmetåligt är Coroplast ? Smälter det inte ungefär som polyetenplast ? Hur sprött blir det i kyla ?
Coroplast är gjort av polypropylen, en termoplast med smältpunkt kring 175 grader. Hållfasthetsförlusten är dock inte diskret, utan följer temperaturökningen och blir praktiskt märkbar vid ca 90 grader. Den är mindre lättantändlig än t ex styrenplaster - avger brännbara kolväten (dvs kan börja brinna) vid ca 315 grader. Ej självslocknande när den väl brinner, branden flammar inte upp explosivt, men kanalformen ökar exponeringsytan för syre och spridningen blir snabb.
Spröd vid kyla.

För byggbranschen finns flamskyddade versioner framtagna, men de kemikalierna är inte heller så kul.

Eftersom luktafotogen kapslat in skivan i alu-folie är det ingen större fara, utom att den deformeras om han skulle komma på att ställa en het stekpanna på den.
 
Senast ändrad:
Plywood slår masonit med god marginal vad gäller både egenvikt, fuktkänslighet och elasticitetsmodul (dvs den blir till skillnad från masonit rak igen efter belastning). Funkar naturlgtvis bättre som skärbräda också :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.