Knivtillverkning som hobby!

Med klass som vanligt. Gillar profilen, den "stämmer"

Ja faktiskt, intuitiv och skön i handen. Handtaget är mer komplext än vad det ser ut, asymmetriskt på höger och vänster sida för att passa perfekt för en högerhänt ”pinch-grippare” [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja faktiskt, intuitiv och skön i handen. Handtaget är mer komplext än vad det ser ut, asymmetriskt på höger och vänster sida för att passa perfekt för en högerhänt ”pinch-grippare” [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur brukar du avsluta bladen mot eggen till? Helt plan slipfas och sen plan brynegg också? Eller kör du konvext?
 
Hur brukar du avsluta bladen mot eggen till? Helt plan slipfas och sen plan brynegg också? Eller kör du konvext?

På köksknivar har jag på sista tiden kört helt plant fram till c:a 0.1mm egg, vilket blir än mindre efter våtslipning. Om det är något kvar sen tar jag sista biten med min rondellslip med fint papper tills det i princip blir råegg. Den är dock rätt mjuk, plus att det är (dock minimalt) viss flex i min våtslippappershållare, så med mikroskop ser man ev. att eggen är lite konvex. Slutbryning sker med Sharpmaker, så mikroeggen blir ju plan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ok. Jag slipar ner rill ca 0.1 mm sen etablera brynegg med 600 korn på bandslipen. Sen bryning efter behag och sist polering på filtskiva, viket nog gör apexet lite konvext iom filten ger efter minimalt. Noterade på en kniv som jag gjorde Scotchbrite finish på, att det verkligen rundade av tvärsnittet och gav en konvex geometri över hela bladet. Lite oväntat.
 
Ok. Jag slipar ner rill ca 0.1 mm sen etablera brynegg med 600 korn på bandslipen. Sen bryning efter behag och sist polering på filtskiva, viket nog gör apexet lite konvext iom filten ger efter minimalt. Noterade på en kniv som jag gjorde Scotchbrite finish på, att det verkligen rundade av tvärsnittet och gav en konvex geometri över hela bladet. Lite oväntat.

Verkligen... Men antar att den skär fint ändå [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Får hålla mig till mina omskaftningar.
Senaste blev en FK Garm som fick sig ett skaft i läder och nysilver.

259e6d8ce0211c7c9b15c37cebc30a8a.jpg


46765536005f1d4f1025bf148a2da888.jpg


Fredrik
 
Riktigt snyggt gjort. Passar bra till det svarta bladet.
Har själv bara lyckats göra lite små köksknivar i december.
IMG_20201213_141448_372.jpg
IMG_20201213_142053.jpg


Men har lite roligare projekt på gång. Bland annat en rejäl överlevnadskniv i 4.4 mm tjock A8 Mod, där jag hittat rätt i värmebehandlingen nu i helgen. Och någon mindre EDC modell också, i 2 mm 14c28n.
Samt fler kockknivar...
 
Riktigt snyggt gjort. Passar bra till det svarta bladet.
Har själv bara lyckats göra lite små köksknivar i december.
Visa bilaga 34527Visa bilaga 34528

Men har lite roligare projekt på gång. Bland annat en rejäl överlevnadskniv i 4.4 mm tjock A8 Mod, där jag hittat rätt i värmebehandlingen nu i helgen. Och någon mindre EDC modell också, i 2 mm 14c28n.
Samt fler kockknivar...

Kul att ”se” er igen! Det har varit fullt upp med annat, minst sagt. Jättefina köksknivar, MAW [emoji106] Själv kunde jag inte hålla mig ifrån att försöka hamra en ännu bättre 30 cm takohiki, mest för att det är en sådan enorm utmaning och mycket lärorikt
493bcb9a0b9ec8351eee880eb60a3f2a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
  • Gilla
Reactions: MAW

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.