Knivtillverkning som hobby!

Du trevlig profil får jag säga!
Ja handjaga är tråkigt och trist. Usch.
Jag fegade ur och körde 220 korn och blå Scotchbrite till slut.

Det där var ändå värt, tycker jag 👍 Ja, försöker få till en lite mer organiskt profilerad santoku, får se vart det tar vägen. Jag gjorde förresten en WIP för wa-handtag (som vi pratade om längre bak i tråden), men lyckades med bedriften att fucka upp placeringen av pinsen jag använder för att ha bitarna på plats under grovslipning, så fick tänka om mitt under processen, och orkade inte göra om dokumentet. Hojta om du ändå vill ha den ändå, det är ju funkis med undantag för det där med pinsen, alternativt att man har en mindre avfasning för pinch grip än vad jag föredrar. Slutprodukten på bilden nedan blev väl ok, bara inte som jag tänkt från början :)
wi_resultatp.docx.jpg
 
Klart vi vill se hur du gör skaft!

Jag tycker din profil ser mycket trevligare ut än traditionell santuko (som jag inte är ett fan av)!
 
Gjorde mer ett worddokument, kändes hopplöst att lägga upp ett inlägg för varje moment...
Och just det, denna är så gott som klar. Blev dock ännu en prototyp mot slutmålet då jag inte är helt nöjd. Det är rester av olja på bladet som syns, inte repor :)
takohiki_jpg.jpg
 
Wow, vilken best henjon. [emoji15]
Vad har du för mått på den och vad ska du använda den till? Riktigt fin med hamon och allt. [emoji2][emoji106]

Fredrik
 
Wow, vilken best henjon. [emoji15]
Vad har du för mått på den och vad ska du använda den till? Riktigt fin med hamon och allt. [emoji2][emoji106]

Fredrik

Tack! Den är eg. inspirerad av en takohiki sakimaru, som primärt är en kniv för att stycka och filéa bläckfisk. Jag har den dock som en (kanske något överdimensionerad [emoji4]) men underbar sashimikniv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Wow, vilken best henjon. [emoji15]
Vad har du för mått på den och vad ska du använda den till? Riktigt fin med hamon och allt. [emoji2][emoji106]

Fredrik

Den kanske ser större ut än vad den är, bladet är ca. 30 cm långt och 3 cm högt, helsmitt av en gammal jättestor Öbergsfil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Uttjänta var ordet, jag skulle inte använda ett fullgott äldre verktyg, det är sådan grym kvalitet i dem


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Visst är det riktigt bra kvalitet i gamla Öbergs verktyg.
När jag jobbade på Husqvarna AB så gjorde min kollega på verkstaden något special med en gammal uttjänt fil. Kollegan som var av den gamla stammen redan på 70-talet sparade på div. saker och ting som kunde vara bra att ha till tillverkning av div. saker o ting.:)
 
Visst är det riktigt bra kvalitet i gamla Öbergs verktyg.
När jag jobbade på Husqvarna AB så gjorde min kollega på verkstaden något special med en gammal uttjänt fil. Kollegan som var av den gamla stammen redan på 70-talet sparade på div. saker och ting som kunde vara bra att ha till tillverkning av div. saker o ting.:)
Låter som att jag är av den gamla stammen då :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.