Knivtillverkning som hobby!

Ser onekligen ut som det! Det var kastanj va?

Bytte till almvril, kastanjbiten var för kort visade det sig... Nu blir det nördigt, men kolla på det här. Jag tar, mest för skojs skull, uppdrag från en sliperifirma i stockholm när en kund har en kniv som behöver nytt handtag. Jag ser det som betalda övningstillfällen. Valde ju att prova bålning denna gång, och givet hur ”bolsterträt” (okänd bit från trälådan, tyvärr, men någon typ av naturligt stenhård ljus vrilbit) reagerade på eld fick jag för mig att försöka få det att efterlikna buffelhorn (som man traditionellt använt i Japan). Fick feeling och provade att först linolja i ett par timmar och sen bränna, tänkte det vore intressant att se hur en ”blöt bränning” blir, och det blev så sjukt bra!
 

Bilagor

  • 3C414779-EFE9-4062-8A34-D6525A3CB6BB.jpg
    3C414779-EFE9-4062-8A34-D6525A3CB6BB.jpg
    95.1 KB · Visningar: 653
Du är alltså proffs, i dubbel bemärkelse! 🙂

Nej, nej, inte alls. Men jag är helt till mig över att det går att få den ”konsistensen” på trä. Det varken ser ut eller känns som trä. Det förutsätter såklart en viss trätyp, kortfibrig och hård, men jag tror att det var just kombon av lagom avvägd bränning och mättnad med linolja som gav resultatet. Svärtan och den sammansmälta ytan liksom kokade fram. Coolt
 
Jajemen ser bra ut!
Har själv profilerat min första kockkniv, RWL.
 

Bilagor

  • 20191124_184640.jpg
    20191124_184640.jpg
    42 KB · Visningar: 598
En försök till tråd för tips, trix och förstås visning av alster för oss som älskar att hålla på med knivslöjd på hobbynivå. Själv håller jag som bäst på med en egenhändigt framslipad kniv med hamon där jag utgått från en gammal fil. Handtag denna gång blir av stabiliserat trä med egen mosaic pin och fångstlinehål av koppar. Lärdom denna gång = använd inte ostabbade träskalor till fålltångeknivar, det är för stor risk att de går sönder i processen :)
Så - vad håller ni på och pular med i stugorna?
Vilken fin hamon 😊👍

Seved
 
Jag har alldrig provat att göra en kniv i det men jag har hört mycket gott om det. Jag har bara testat en kniv i det. Det verkar hålla skärpan bra.

Seved
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...