Knivtillverkning som hobby!

En försök till tråd för tips, trix och förstås visning av alster för oss som älskar att hålla på med knivslöjd på hobbynivå. Själv håller jag som bäst på med en egenhändigt framslipad kniv med hamon där jag utgått från en gammal fil. Handtag denna gång blir av stabiliserat trä med egen mosaic pin och fångstlinehål av koppar. Lärdom denna gång = använd inte ostabbade träskalor till fålltångeknivar, det är för stor risk att de går sönder i processen :)
Så - vad håller ni på och pular med i stugorna?
 

Bilagor

  • 03E5FF2F-9A2A-4FFE-93D3-51F1BE8302AB.jpg
    03E5FF2F-9A2A-4FFE-93D3-51F1BE8302AB.jpg
    154.5 KB · Visningar: 3,315
Bra initiativ henjon! Håller själv på med en edc i aeb-l. Tänkte köra maskinfinish på den. 400 korn.
 

Bilagor

  • 20191120_215535.jpg
    20191120_215535.jpg
    37.8 KB · Visningar: 3,172
Bra initiativ henjon! Håller själv på med en edc i aeb-l. Tänkte köra maskinfinish på den. 400 korn.

Ooh, så fina de där sheepsfötterna. Du har verkligen hittat formen på dem. Jag har lite 80CrV2 på väg hem, första gången jag provar annat än vintagefilar... Får köra lite enklare stål med de medel för härdning jag har.
 
Ooh, så fina de där sheepsfötterna. Du har verkligen hittat formen på dem. Jag har lite 80CrV2 på väg hem, första gången jag provar annat än vintagefilar... Får köra lite enklare stål med de medel för härdning jag har.

Ah, vad trevligt! Det ska vara ett Riktigt bra stål och lätt att värmebehandla. Billigt också. Kul!
Kikade själv på det men det är bara lufthärdat som gäller i denna verkstaden ännu så länge.
Ja fårfötterna börjar ta sig!
 
Bandslip

Är på jakt efter en bra bandslip, men det finns ju rätt mycket att välja på!

Kan ni visa vad ni har och om ni är nöjda med er maskin?
Är det nått speciellt man skall tänka på?
 
Bandslip

Hej!
Jag kör med en Håkanssonslip. Bra maskin med gott om tillbehör. Daniel på slipcentralen.se i Norrköping tillverkar och utvecklar den numera. Det finns även en lite mindre variant, som inte finns med på hemsidan.
/Lod
 

Bilagor

  • 20191121_083818.jpg
    20191121_083818.jpg
    39.7 KB · Visningar: 3,151
Är på jakt efter en bra bandslip, men det finns ju rätt mycket att välja på!

Kan ni visa vad ni har och om ni är nöjda med er maskin?
Är det nått speciellt man skall tänka på?

Haha, bra bandslip är en dröm jag också har. MAW som postade ovan vet jag har gjort en rätt grundlig marknadsundersökning. Ska man vara lite seriös är detno en 2x72 som gäller, med ett par hästar i. Det går dock med billigare alternativ. Själv nöter jag på med en billig 100x915 som jag modifierat lite. Enda fördelen är att man måste bli riktigt bra på frihandsslipning med de usla förutsättningarna...
 
Hej!
Jag kör med en Håkanssonslip. Bra maskin med gott om tillbehör. Daniel på slipcentralen.se i Norrköping tillverkar och utvecklar den numera. Det finns även en lite mindre variant, som inte finns med på hemsidan.
/Lod

Snyggt! Man kan inte få se ett alster du frambringat med denna maskin?
 
Jag är på G att beställa min andra maskin från www.beltgrinders.pl
Maskinen jag har är ok men för mycket efterfix och lång leveranstid så den rekommenderar jag ej längre (byggd av Nick Argy i Grekland).

Tips:

1. Köp med frekvensomriktare!!
2. Köp 2.2 kW
3. 50x2000 mm
4. Möjlighet att tippa maskin så du kan slipa horisontellt också!
5. Plandel, set med små kontakthjul 15-30 mm, och ett hjul på 250 mm är en bra allround uppsättning.
6. Använd inte slipbord eller jiggar. Lär dig på frihand, det går rätt snabbt och sen har man känsla för det man skapar.
7. Maskinen ska vara av stål, tyngd borgar för lite vibrationer.
 
Senast ändrad:
Är det någon som önskar ”riktig” härdningsolja isf rapsoljan? Är med i ett annat forum där en person samlar intresse för ett inköp av Quenchway 22, som verkar i hyfsad paritet med klassiska Parks 50
- ska tilläggas att det är en ”snabb” olja, för därtill lämpliga ståltyper
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...