Knivstål?

SurviveInNature

Avstängd
Tjena alla fina folk!

Jag har en fråga!

Är de någon som vet var man kan få tag på Ämnen till att göra egna knivblad, tex kolstål.

Mycket tacksam för svar

/// BB
 
Så kan du använda gamla sparkmedar oxå, det är 1770 stål i dom. Dom lite äldre. Dom nyare vet jag inte vad det är i.

Seved
 
Så kan du använda gamla sparkmedar oxå, det är 1770 stål i dom. Dom lite äldre. Dom nyare vet jag inte vad det är i.

Seved
1770, eller rättare sagt SIS 1770 (andra benämningar: AISI 1070, Werkstoff Nr 1.1231, CK 67, SIS 1770, SS EN 1770, AFNOR XC 68 (Fr), AMS 5115 , AMS 5115C , ASTM A29 , ASTM A510 , ASTM A576 , ASTM A682 , MIL SPEC MIL-S-11713 (2) , SAE J403 , SAE J412 , SAE J414 , UNS G10700 (USA)) är ett tämligen enkelt kolstål med en kemisk komposition i procent som följer:

Kol: 0,65 - 0,75
Mangan: 0,6 - 0,9
Fosfor: 0,04 (max)
Kisel: 0,05 (max)

Dagens medar tillverkas i exakt samma stål. 1070 är ett fjäderstål. Av denna anledning så är det en god idé för amatör-smidaren att söka på bilskrotar efter lämpligt ämne. Gamla Mercedesbladfjädrar (lastbilar) är extra intressanta eftersom de hade en mycket fin värmebehandling.

Andra källor till material: Stötdämpare, axlar, kolvar, plogar, stämmjärn, bräckjärn, sågblad, bultar, jordbruksredskap, järnvägsmaterial.

Här i götet har vi Stena Metall att botanisera hos :).

~Paul~
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
1770, eller rättare sagt SIS 1770 (andra benämningar: AISI 1070, Werkstoff Nr 1.1231, CK 67, SIS 1770, SS EN 1770, AFNOR XC 68 (Fr), AMS 5115 , AMS 5115C , ASTM A29 , ASTM A510 , ASTM A576 , ASTM A682 , MIL SPEC MIL-S-11713 (2) , SAE J403 , SAE J412 , SAE J414 , UNS G10700 (USA)) är ett tämligen enkelt kolstål med en kemisk komposition i procent som följer:

Kol: 0,65 - 0,75
Mangan: 0,6 - 0,9
Fosfor: 0,04 (max)
Kisel: 0,05 (max)

Dagens medar tillverkas i exakt samma stål. 1070 är ett fjäderstål. Av denna anledning så är det en god idé för amatör-smidaren att söka på bilskrotar efter lämpligt ämne. Gamla Mercedesbladfjädrar (lastbilar) är extra intressanta eftersom de hade en mycket fin värmebehandling.

Andra källor till material: Stötdämpare, axlar, kolvar, plogar, stämmjärn, bräckjärn, sågblad, bultar, jordbruksredskap, järnvägsmaterial.

Här i götet har vi Stena Metall att botanisera hos :).

~Paul~

Jaha så bra att nya medar oxå. Jag var lite osäker för dom såg lite anorlunda ut.
Fjädrar ska man kolla ordentligt, det kan vara små sprickor i dom efter flitigt användande. Annars är det ju billigt och bra material.

Seved
 
Gamla filar, speciellt om det står Öberg på dem kan bli mycket bra knivar, kallsågblad är en annan källa, trasiga gamla svärd kan givetvis få nytt kortare liv......Sprickor i fjädrar syns lätt med magnet och järnfilspån, med en kraftig magnet kan man köra med ett papper ovanpå fjädern och slipper fila rent ett kasst ämne.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips