Knivslipare eller lieslipare?

jag får hålla med Paul på alla punkter.. man har ett ansvar även som konsument men i detta fallet är det i mina ögon solklart.. muhrens borde inte få slipa något annat än parasolfötter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man får nog skilja på olika saker i ärendet; missnöjet med den utförda tjänsten och själva anmälan till ARN. Har man ett klagomål på en tjänst så måste man ju reklamera den och ge företaget en chans att åtgärda felet. Det erbjöds ju också vilket TS skriver på sidan 2. Och även om knivarna inte gått att återställa hade man kunna tänka sig flera alternativ som t ex att helt ersätta knivarna, ekonomisk kompensation eller att återställa dem så gott det går plus någon form av kompensation. Nu kan vi bara spekulera om detta. Felet TS gör är ju att direkt skicka en anmälan till ARN och SJÄLVKLART blir den refuserad eftersom tjänsten inte reklamerats, utfallet hade inte kunnat bli något annat så den delen var bara bortkastad tid. Det är ju inte bara konsumenter som har rättigheter utan även näringsidkare och i det ingår ju att man ska få chans att åtgärda reklamationer och göra kunden nöjd. ARN är ju ingen allmän klagocentral utan ska avgöra fall där det uppstår en tvist. I det här fallet kan jag inte se någon tvist alls; företaget erbjuder att ta tillbaka knivarna men TS väljer att inte skicka tillbaka dem. Klantigt av båda parter skulle jag säga (dåligt utförd tjänst av företaget och klantigt utfört klagomål av kunden).

undrar vilket som är värst för en företagare som murhens, att bli dömd av ARN eller bli dömd av konsumenter som oss.. jag vet inte men det skulle vara intressant att få något mätvärde, sprids detta på fler forum, vilka skulle aldrig efter detta kunna tänka sig att nyttja dom med mera, med mera..

svärdet är tveeggat, rättvisan är omedelbar när det sprids på detta viset.. men å andra sidan så är pöblen(vi) inget rättvise organ med riktlinjer och mätverktyg.. mycket intressant

Håller med Patric. De flesta av oss som läser det här skiter (ursäkta språket) i den rättsliga biten, utan endast konstaterar att Muhréns är totalt värdelösa på att slipa/bryna knivar och inte ersätter kunden på eget bevåg om något går fel.

Således spelar det i det här fallet ingen roll att myntet har två sidor. Skadan för Muhréns är redan skedd och inget kan återställa deras goda rykte. Det vill säga om det har funnits ett sådant rykte från början.

~Paul~

Och i detta fallet fick ju inte företaget möjlighet att ersätta kunden eftersom tjänsten inte reklamerades inledningsvis, de erbjöd sig ju också att ta emot knivarna och titta på dem vilket inte TS gick med på utan skrev en meningslös anmälan till ARN istället.

Att firman misslyckades med den första slipningen är en sak, men i övrigt så har de inte utifrån den givna informationen betett sig klandervärt, allt annat är bara personligt tyckande.

Att jag öht skriver i den här tråden har inget att göra med att jag är intresserad av knivslipning i sig utan för att jag tycker det är ett ganska sorgligt exempel där egentligen båda parter är förlorare. Om TS hade följt den gängse rutinen med reklamation (även om dePaul skiter i juridiken) så kan utfallet mycket väl ha blivit full kompensation.

Sen kan man ha synpunkter på detaljer om knivslipningen i sig, men dom skiter jag i. För att använda samma tråkiga jargong.

OK, vi kan återigen konstatera att saken har en juridisk och en praktisk sida. Men det är inte detta jag pratar om.

Personligen så struntar jag i den juridiska aspekten eftersom jag, liksom många andra, kan se att arbetet inte blivit korrekt utfört och därmed anser att företaget har en moralisk förpliktelse att ersätta den förorättade (Nicklas) till fullo, oavsett om ärendet är aktuellt för ARN eller inte.

Det är av denna anledning som jag varnar för Muhréns. Det vill säga: Detta kan hända dig! Är du villig att gå igenom hela den juridiska processen för att få rätt i händelse av att Muhréns sabbar också dina knivar??

~Paul~

Cannonball

Gäst
Till saken hör också att eftersom knivarna blev så dåligt slipad första gången, så hade jag varit tveksam att lämna de en andra gång!
Nu blev det ju bättre(fast mycket nedslipade) men de hade ju lika gärna kunnat bli ännu sämre!
...Ibland måste man lyckas på första försöket!

Tror iofs att Muhrens skiter i den lilla andelen kunder som friluftsnördarna består av, den eventuella skada som denna tråd har skapat är nog försumbar för dem. De har nog med jobb för att bara helt sonika vägra åta sig såna här jobb. Jag skulle inte tveka att använda mig av dem, har gjort det förut och aldrig vart missnöjd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips