Knivslipare eller lieslipare?

Men om mekanikern inte har koll på att kamremssträckaren ska bytas samtidigt för att inte den nya remmen ska kugga om, med totalhaveri som följd, så är det ditt ansvar som "beställare" att vara påläst och begära detta?


Ja, solklart, om du åker till ett "20-kronors-ställe" och bara ber dom byta kamrem. Hur ska du kunna kräva dom på ansvar för delar du inte bett dom byta?

Varför tror du annars att det finns märkesbilverkstäder som tar 1050:- /timme???

Kan man inget själv lämnar man in sin bil på volvo, eller motsvarande märkesvärkstad, efter serviceiintervall. Enkelt. Då betalar du för den kunskap och den yrkesskicklighet du inte själv har.

Ska du hålla på och dritlla med ikea kök, polacker och eliktriker som gör grejjer svart när du är på jobbet kräver det att man har lite koll.
 
Ja, solklart, om du åker till ett "20-kronors-ställe" och bara ber dom byta kamrem. Hur ska du kunna kräva dom på ansvar för delar du inte bett dom byta?

Varför tror du annars att det finns märkesbilverkstäder som tar 1050:- /timme???

Kan man inget själv lämnar man in sin bil på volvo, eller motsvarande märkesvärkstad, efter serviceiintervall. Enkelt. Då betalar du för den kunskap och den yrkesskicklighet du inte själv har.

Ska du hålla på och dritlla med ikea kök, polacker och eliktriker som gör grejjer svart när du är på jobbet kräver det att man har lite koll.

Då hör definitivt firman som är aktuell i den här tråden till den kategorin av suspekta firmor som inte vet vad dom håller på med, synd att det inte finns "märkesverkstäder" för allt. Priset är ju som bekant ingen som helst garanti för att få ett bra resultat, och i det aktuella fallet inte heller erfarenhet eftersom det verkar vara en etablerad firma specialicerad på just det som dom skulle göra. Man kan tycka att det borde vara möjligt att gå till ett sliperi och säga "Jag vill att ni slipar den här kniven" och att dom gör det. Finns det ett antal sätt att göra det på så tycker jag att det borde ligga i utförarens intresse att informera om det. När jag ser resultatet av firmans smärglande så skulle jag vilja jämföra det med att köksmontören skulle installera kylskåpet upp och ner. Det känns som lite väl stora krav att begära att beställaren ska gardera sig mot rena idiotier bara för att man inte är på plats och övervakar jobbet.
Kommer Muhréns från Polen förresten?
 
Kan man inget själv lämnar man in sin bil på volvo, eller motsvarande märkesvärkstad, efter serviceiintervall. Enkelt. Då betalar du för den kunskap och den yrkesskicklighet du inte själv har.
Visst, och det samma gäller knivar. I det aktuella fallet så har knivarna blivit lämnade till en auktoriserad firma som är specialiserad på att slipa knivar, precis på samma sätt som en Volvoverkstad är specialiserad på att reparera Volvobilar ;). Ärligt talat så förstår jag inte din ståndpunkt att försvara den aktuella firman med näbbar och klor. Du kan väl ärligt talat inte påstå att det är Nicklas fel att knivarna blivit totalt trashade?

~Paul~
 
det kan väl vara på sin plats med ett varningens finger med tanke på hur ursprungs resultatet blev.

sen vet väl du dePaul, om någon, att "slipa en kniv" kan betyda olika saker. går vi över till att prata generellt menar jag att man ovasett vad man beställer bör ha lite koll för att kunna försökra sig om att det blir exakt som man vill ha det.

går vi tillbaka till det aktuella fallet har jag inga andra synpunkter än att jag tycker företaget borde ha fått knivarna skickade till sig och fått en rimlig chans att rätta till misstaget innan maskineriet drogs igång
 
synd att det inte finns "märkesverkstäder" för allt.

det är precis exakt vad det gör. inom snart sagt varje segment och marknadsområde har du allt från "fina-gatan-butiken" ner till nån halvsuspekt barack ute i industriområdet. i det aktuella fallet hade man ju exempelvis kunnat valt att skicka dom till ett företag som heter Fällkniven och till den nätta summan av 200-250:- /kniv fått dom slipade ;)


Man kan tycka att det borde vara möjligt att gå till ett sliperi och säga "Jag vill att ni slipar den här kniven"

jo det vore ju en vacker tanke. dock, som bekant, bara just en tanke.
 

Cannonball

Gäst
det är precis exakt vad det gör. inom snart sagt varje segment och marknadsområde har du allt från "fina-gatan-butiken" ner till nån halvsuspekt barack ute i industriområdet. i det aktuella fallet hade man ju exempelvis kunnat valt att skicka dom till ett företag som heter Fällkniven och till den nätta summan av 200-250:- /kniv fått dom slipade ;)

Men vad sysslar Muhréns med då?
Slipar inte dom knivar? :cool:
 
Inser efter att ha läst igenom tråden :)att min metod visserligen kräver lite "mössan i hand"teknik men brukar ge gott resultat. Travar iväg till någon vars kniv känns bra, oftast är det en pensionerad trähantverkare, erkänner omständigt att jag inte kommit längre än till bryning och slipning av stämjärn och ber om hjälp. Billigt och med rimligt resultat. Ska dock erkänna att jag inte har en enda kniv som körs med polerpasta... Anna
 
1. sen vet väl du dePaul, om någon, att "slipa en kniv" kan betyda olika saker. går vi över till att prata generellt menar jag att man ovasett vad man beställer bör ha lite koll för att kunna försökra sig om att det blir exakt som man vill ha det.

2. går vi tillbaka till det aktuella fallet har jag inga andra synpunkter än att jag tycker företaget borde ha fått knivarna skickade till sig och fått en rimlig chans att rätta till misstaget innan maskineriet drogs igång
1. Men i det här fallet kan det inte ha rått någon missuppfattning. Nicklas skickade knivarna till en autkoriserad firma med ett gott rykte. Han lämnade dessutom en del instruktioner gällande de enskilda knivarnas särbehandling/slipning och förväntade sig ett väl utfört arbete. Förutom en kniv (Gerber LMF) så gällde slipningen en mycket traditionell dito, nämligen att ge eggen den sista slutgiltiga touch-upen.

I stället fick han överlag samma slipning, dvs likt en yxa, varvid man tagit bort ca 1/4 av bladets bredd. Du får ursäkta men här finns liksom inget utrymme för undanflykter. Det här arbetet blev så otroligt klantigt utfört att det inte ens förtjänar att kommenteras.

2. Som jag förstår det så fick de en rimlig chans. I inlägg nr 21 skriver ju Nicklas att han hade ringt till företaget och blivit tämligen grovt avsnäst. Hur mycket mer skall man begära av en privatperson? Det sades visserligen att han bör skicka in knivarna, vilket han sedermera också gjorde, fortfarande i firmans ovetskap om att ärendet gått vidare. Han fick därefter tillbaka knivarna i avsevärt bättre skick än tidigare, men tyvärr så kan man inte ersätta bortslipad metall. Så det där med att rätta till sitt misstag är en omöjlig uppgift i det här fallet. ;).

Och slutligen. Jag vill återigen framhäva att den legala/rättsliga biten är tämligen ointressant. Här handlar det om en erkänd firma som utför ett skitjobb och som inte är beredda att frivilligt ersätta kunden för de ruinerade knivarna. Snacka om usel goodwill (och dessutom extrem inkompetens i sitt yrkesutövande).

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
1. Men i det här fallet kan det inte ha rått någon missuppfattning. Nicklas skickade knivarna till en autkoriserad firma med ett gott rykte. Han lämnade dessutom en del instruktioner gällande de enskilda knivarnas särbehandling/slipning och förväntade sig ett väl utfört arbete. Förutom en kniv (Gerber LMF) så gällde slipningen en mycket traditionell dito, nämligen att ge eggen den sista slutgiltiga touch-upen.

I stället fick han överlag samma slipning, dvs likt en yxa, varvid man tagit bort ca 1/4 av bladets bredd. Du får ursäkta men här finns liksom inget utrymme för undanflykter. Det här arbetet blev så otroligt klantigt utfört att det inte ens förtjänar att kommenteras.

2. Som jag förstår det så fick de en rimlig chans. I inlägg nr 21 skriver ju Nicklas att han hade ringt till företaget och blivit tämligen grovt avsnäst. Hur mycket mer skall man begära av en privatperson? Det sades visserligen att han bör skicka in knivarna, vilket han sedermera också gjorde, fortfarande i firmans ovetskap om att ärendet gått vidare. Han fick därefter tillbaka knivarna i avsevärt bättre skick än tidigare, men tyvärr så kan man inte ersätta bortslipad metall. Så det där med att rätta till sitt misstag är en omöjlig uppgift i det här fallet. ;).

Och slutligen. Jag vill återigen framhäva att den legala/rättsliga biten är tämligen ointressant. Här handlar det om en erkänd firma som utför ett skitjobb och som inte är beredda att frivilligt ersätta kunden för de ruinerade knivarna. Snacka om usel goodwill (och dessutom extrem inkompetens i sitt yrkesutövande).

~Paul~

Amen! :):)
 
ja, om du tror att du för 20:- normalt sett kan få en kniv slipad enligt bilderna, av ett företag som drivs enligt de förutsättningar som råder i landet, har du med all önskvärd tydlighet, i mina ögon, diskvalficerat dig för att tas på allvar när det gäller kommentarer runt det tråden handlar om.

och det var precis det jag menade, även om man är "en vanlig privat-person" och vänder sig till proffs, för att man inte kan, bör man sätta sig in i vad det är man beställer och köper för att kunna säkerställa att resultatet blir som man förväntar sig. kan /vill / eller orkar man inte det, ja då blir får man leva med att det blir lite hipp som happ.

Vad fan snackar du om? Är du dum i hela huvudet?

Är nu 20:- det de ville ha för att ta emot knivar från en privatperson så ska man väl inte behöva betala ytterligare extra för att de ska utföra sitt jobb. Hade de gjort sitt jobb från början istället för att sitta på sina arselen och fundera ut krystade tolkningar hade de gjort pengar.
 
ni får säga vad ni vill, jag tycker fortfarande man går tillbaka till företaget och ger dom en chans att rätta till felet eller kanske tom blir ersatt med nya knivar.

Ärligt talat så förstår jag inte din ståndpunkt att försvara den aktuella firman med näbbar och klor.
~Paul~

och jag förstår inte varför du med näbbar och klor måste föra fram en SÅ negatvi bild av företaget.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=10979631

http://matforum.nu/index.php?topic=297.0;all

dom har gjort ETT misstag och vad jag kan utläsa knappt fått möjlighet att rätta till det. jag har inget med företaget att göra men utifrån vad jag sett tycker jag inte dom förtjänar SÅ HÄR mycket negativ publicitet.


blivit tämligen grovt avsnäst.

"Jag ringde och pratade först med någon dam där och sade att jag inte var nöjd med slipningen och att jag tyckte att det verkade som de var slipade på en vinkelslip."De är garanterat inte slipade på en sådan" blev svaret. Du får prata med han som gjorde det.
Den killen säger då bl.a "Något grovt är de inte slipade med. Du kan inte räkna med att de skall bli som nya, lite ränder måste det bli."
"Du får skicka ner dem så får vi se vad vi kan göra".

Det är väl mer eller mindre utdrag ur en helt vanlig handläggning av en reklamation. Varken mer eller mindre.

Menar du att dom efter ett telefonsamtal ska göra en banköverföring på 4000:-, utan omsvep?. Det är väl ett rimligt krav från företagarens sida att i alla fall få granska det som kunden har synpunkter på. Vad vet vi om den utgången? Fördes det överhuvudtaget fram krav på att bli ersatt med nya knivar?

Jag tycker inte, utifrån den information som getts i tråden, fallet är SÅ solklart, för mig finns det frågetecken kvar, innan man hänger ut företaget så här hårt. I alla fall när dom inte har någon chans att bemöta kritiken.
 
Vad fan snackar du om? Är du dum i hela huvudet?




Är nu 20:- det de ville ha för att ta emot knivar från en privatperson så ska man väl inte behöva betala ytterligare extra för att de ska utföra sitt jobb. Hade de gjort sitt jobb från början istället för att sitta på sina arselen och fundera ut krystade tolkningar hade de gjort pengar


Nu kan jag inte säga med 100% säkerhet hur det är formulerat men jag är ganska säker på att det finns vissa utrymmen i lagtexten som gör att det faktiskt också krävs av köparen att han tar ett visst mått av ansvar i en affärs uppgörelse. Han kan inte bara stå där som om det regnat ner och tro att företaget bara har skyldigheter. När det gäller priser, har jag bestämt för mig att finns det någon skrivning om att "köparen rimligen borde förstått.." Dvs om du kliver in på volvo och beställer en ny bil och får ett kontrakt där det står att hela köpeskillingen är 29.000:- får du nog tyvärr slanta upp med dom resterande 261.000:- för att få ut din bil.

Dock vill jag understryka att ovanstående resonemang samt paraleller till köksrenoveringar och kamremsbyten var utsvävningar som inte har med TS eller knivslipningen att göra.

Men, ändå, lämnar man in en kniv för att få bladet omprofilierat och rakbladsvasst slipat och får en prisuppgift på 20:- är det väl nästan snudd på att man borde kunna förväntas dra öronen åt sig, när dom som tillverkat kniven tar 200-250:- för bara slipningen.

Återigen jag vet inte hur resonemnaget gick mellan utförare och beställare, (TS) däremot har jag mängder av andra exempel på där privatpersonen tycker sig ha noll skyldigheter och att den som ska göra jobbet har 100% ansvar. Tyvärr visar dagliga utslag av rättsfall och tvister att så inte alltid är fallet. När man köper varor och tjänster där det finns utrymme för olika tolkningar är det inte bara säljarens skyldighet att vara tydlig! Rotar man lite i alla historier om "kassa hantverkare som inte gör sitt jobb" så är det inte sällan det dyker upp en halvt förvirrad och synnerligen otydlig kund med minst sagt luddiga önskemål, som beställare.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
niking Manuella knivslipare - vinklar? Utrustning allmänt 108
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.