Knivslipare eller lieslipare?

men då kommer vi tillbaka till att det kostar 20;- /kniv och att man i dom flesta fall får vad man betalar för. det är enligt mig inte helt solklart "att slipa en kniv" med nödvändighet behöver betyda det vi kan se på dom sista bilderna. det finns vissa mått av olika tolkningar.


Jo, men nu är det vad det kostar, även i Stockholm, och på de flesta sliperier antar jag.

"att slipa en kniv" ger utrymme för tolkningar???
 
Jo, men nu är det vad det kostar, även i Stockholm, och på de flesta sliperier antar jag.

"att slipa en kniv" ger utrymme för tolkningar???

ja, om du tror att du för 20:- normalt sett kan få en kniv slipad enligt bilderna, av ett företag som drivs enligt de förutsättningar som råder i landet, har du med all önskvärd tydlighet, i mina ögon, diskvalficerat dig för att tas på allvar när det gäller kommentarer runt det tråden handlar om.

och det var precis det jag menade, även om man är "en vanlig privat-person" och vänder sig till proffs, för att man inte kan, bör man sätta sig in i vad det är man beställer och köper för att kunna säkerställa att resultatet blir som man förväntar sig. kan /vill / eller orkar man inte det, ja då blir får man leva med att det blir lite hipp som happ.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Cannonball

Gäst
Men om man vänder sig till en fackman för att han ska göra något som man inte kan/vill/orkar måste man väl ändå kunna förvänta sig att det blir riktigt gjort??
Oavsett pris!
Det bör ju vara fackmannen som satt priset!?
Han borde ju informerat om att: för 20kr förstör jag kniven, men för en hundring blir den vass å fin, ja nästan som ny!

Hade jag inte slipat själv, så hade jag gärna betalat mellanskillnaden!;)
 
Men om man vänder sig till en fackman för att han ska göra något som man inte kan/vill/orkar måste man väl ändå kunna förvänta sig att det blir riktigt gjort??
Oavsett pris!
Det bör ju vara fackmannen som satt priset!?
Han borde ju informerat om att: för 20kr förstör jag kniven, men för en hundring blir den vass å fin, ja nästan som ny!

Hade jag inte slipat själv, så hade jag gärna betalat mellanskillnaden!;)


jo visst är det väl så, iofs lite beronde på hur och till vem sliperiet riktat in sig.

ju mer man jobbar mot privatkonsumenter desto mer krav på ansvar och förmåga att informera ställs det.

dock menar jag att man aldrig kan lägga allt ansvar på utföraren, som "beställare" har man också ett visst ansvar.

det pratas mycket om att den välutbildade, för övrigt i livet, gör kloka val etc. men när akademikern ska tänka praktiskt och möter behov av andra typer av kunskap, för att kunna göra sig förstådd hos den som tex ska sätta upp köket, och misslyckas med detta, förvandlas han ofta till något som mer påminner om en omogen och tjurig unge, när han svär och gormar efter hantverkare som inte förstår nåt.

har man ingen akademisk examen gör man kanske inte alltid så klocka val....

har man inte ens praktisk läggning nog för att kunna instruera den man köper tjänster av får man leva med ett kök som inte blev riktigt som man tänkt sig.

enkelt!
 
har man ingen akademisk examen gör man kanske inte alltid så klocka val....

har man inte ens praktisk läggning nog för att kunna instruera den man köper tjänster av får man leva med ett kök som inte blev riktigt som man tänkt sig.

enkelt!

Gäller det alla hantverkare tycker du?
Om jag lämnar bilen på verkstad för kamremsbyte och den havererar för att verkstaden gjort ett dåligt jobb så är det mitt fel eftersom jag instruerat dåligt?
Du måste vara en drömkund som till och med tar på dig leverantörernas misstag.
 
Gäller det alla hantverkare tycker du?
Om jag lämnar bilen på verkstad för kamremsbyte och den havererar för att verkstaden gjort ett dåligt jobb så är det mitt fel eftersom jag instruerat dåligt?
Du måste vara en drömkund som till och med tar på dig leverantörernas misstag.


Nej när har jag påstått det?

Däremot har jag vett att förstå att jag som beställare har ett ansvar om jag ska få det jag önskar. Med andra ord jag kan inte be verkstaden att "byta det som behövs" eller "kolla om nåt är trasigt och åtgärda det" om det är just och enbart kamremmen jag vill få bytt. Ofta är dom som gapar efter hantverkare dom som är allra mest luddiga när dom beställer saker. Enligt min erfarenhet.
 
Om man lämnar in sin kniv till en legitimerad firma som Muhréns Sliperi så förväntar man sig en viss grad av yrkesskicklighet och därmed ett tillfredsställande resultat. Detta gäller oavsett om det kostar 20:- kronor eller 60:- kronor per slipad enhet.

Att total reprofilera eggen på ett flertal i stort sett redan vassa blad till en form som påminner om yxor hör inte till denna kategori.

Visst har man som kund vissa skyldigheter, dvs om arbetet gäller specifika önskemål. Men i det här fallet handlar det om en mycket traditionell och grundläggande slipning, eller rättare sagt finputsning av eggen. Det fanns således ingen anledning att avlägsna "tre ton" metall ;).

Sedan spelar det ingen roll om man blandar in ARN eller kontaktar firman för att korrigera sitt misstag. Skadan har ju redan skett. Det enda rätta Muhrén kunde ha gjort är att ge Nicklas en full ersättning för de ruinerade knivarna oavsett ARN och annat tjafs. Så därför förstår jag liksom inte snacket om "sympatier" för den nämnda firman. De har ju för fasiken inte alls visat god ton, varken per telefon eller genom utförda gärningar.

~Paul~
 
Om man lämnar in sin kniv till en legitimerad firma som Muhréns Sliperi så förväntar man sig en viss grad av yrkesskicklighet och därmed ett tillfredsställande resultat. Detta gäller oavsett om det kostar 20:- kronor eller 60:- kronor per slipad enhet.

Att total reprofilera eggen på ett flertal i stort sett redan vassa blad till en form som påminner om yxor hör inte till denna kategori.

Visst har man som kund vissa skyldigheter, dvs om arbetet gäller specifika önskemål. Men i det här fallet handlar det om en mycket traditionell och grundläggande slipning, eller rättare sagt finputsning av eggen. Det fanns således ingen anledning att avlägsna "tre ton" metall ;).

Sedan spelar det ingen roll om man blandar in ARN eller kontaktar firman för att korrigera sitt misstag. Skadan har ju redan skett. Det enda rätta Muhrén kunde ha gjort är att ge Nicklas en full ersättning för de ruinerade knivarna oavsett ARN och annat tjafs. Så därför förstår jag liksom inte snacket om "sympatier" för den nämnda firman. De har ju för fasiken inte alls visat god ton, varken per telefon eller genom utförda gärningar.

~Paul~

det är väl ganska långsökt men rent teoretiskt hade ju faktiskt muhrens kunnat ersätta TS med tre nya knivar, jag tycker i alla fall att det är bättre att låta företaget få chansen först, innan man vidtar andra åtgärder. ni får säga vad ni vill men jag har i alla fall konsumentköplagen på min sida så helt ute och cyklar kan jag ju knappast vara. turen är som så att man vänder sig till den som gjort fel, sen har han faktiskt tre chanser på sig att göra om, göra rätt eller byta ut.

sen vad man får för bemötande handlar ju om vad man själv kommer dragandes med för attityd och den vet vi ju inte mycket om.
 
det är väl ganska långsökt men rent teoretiskt hade ju faktiskt muhrens kunnat ersätta TS med tre nya knivar, jag tycker i alla fall att det är bättre att låta företaget få chansen först, innan man vidtar andra åtgärder. ni får säga vad ni vill men jag har i alla fall konsumentköplagen på min sida så helt ute och cyklar kan jag ju knappast vara. turen är som så att man vänder sig till den som gjort fel, sen har han faktiskt tre chanser på sig att göra om, göra rätt eller byta ut.

sen vad man får för bemötande handlar ju om vad man själv kommer dragandes med för attityd och den vet vi ju inte mycket om.
Fast jag bryr mig inte så mycket om den lagliga aspekten, utan konstaterar att Muhréns helt uppenbart har förstört Nicklas knivar och därför borde ha:

1. Erkänt att ha gjort fel och utan vidare omsvep ersatt Nicklas med den summan som krävs för att återanskaffa de förstörda knivarna. Detta har varken med legala åtgärder eller ARN att göra, utan om vanlig hövlighet och företagsanda. Jag struntar därför i de tre chanserna som du nämner och konstaterar återigen att Muhrén sjunkit i mina ögon i fråga om både yrkesskicklighet och anständighet.

2. Inte snäst av honom per telefon.

3. Bett om ursäkt.

~Paul~
 
Nej när har jag påstått det?

Däremot har jag vett att förstå att jag som beställare har ett ansvar om jag ska få det jag önskar. Med andra ord jag kan inte be verkstaden att "byta det som behövs" eller "kolla om nåt är trasigt och åtgärda det" om det är just och enbart kamremmen jag vill få bytt. Ofta är dom som gapar efter hantverkare dom som är allra mest luddiga när dom beställer saker. Enligt min erfarenhet.

Men om mekanikern inte har koll på att kamremssträckaren ska bytas samtidigt för att inte den nya remmen ska kugga om, med totalhaveri som följd, så är det ditt ansvar som "beställare" att vara påläst och begära detta?

dock menar jag att man aldrig kan lägga allt ansvar på utföraren, som "beställare" har man också ett visst ansvar.
 

Cannonball

Gäst
Jag jobbar med hantverk och har gjort det hela mitt liv, både hemma och på arbetet.
Har även jobbat för massor av kunder, jag tycker mig kunna känna igen ett hantverk!
Nicklas knivar var inget hantverk på de första bilderna!!

Faktum är att jag hade inte gått med på att de skulle försöka igen, pga att det försvunnit alldeles för mycket material på bladen + att jag aldrig hade litat på deras yrkeskicklighet!!

Finns det någon på det här forumet som hade varit nöjd med slipningarna på de första bilderna??
 

Cannonball

Gäst
Men om mekanikern inte har koll på att kamremssträckaren ska bytas samtidigt för att inte den nya remmen ska kugga om, med totalhaveri som följd, så är det ditt ansvar som "beställare" att vara påläst och begära detta?

Sträckare och ev. mellanhjul byter man alltid om det rekommenderas av tillverkaren.

Men däremot vattenpumpen... Den drivs ofta av kamremmen, men det finns ingen bytesintervall på den! Det är mekanikerns ansvar att informera om att den behöver bytas vid kamremsbyte INTE kundens!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips