Knivslipare eller lieslipare?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
köcksknivar

Av de jag har hört och sett här verkar det som om Muren inte tar friluftsknivar på allvar.
Har själv bara lämnat in köcksknivar några gånger och alltid fått bra resultat.

Tråkigt att dom inte tar alla kunder på allvar och kontrollerar att inget som inte är perfekt lämnar sliperiet.

Ska snart lämna in mina älsklingar igen och det är inte utan att man blir lite orolig

/J
 
20 spänn per kniv!?!

efter att ha läst tråden och själv jobbat i ganska många år med tjänster åt privatpersoner måste jag säga att mina sympatier nog ligger mer hos murhens.

trist att dom gjorde "fel" inledningsvis, men samtidigt måste man ju som kund också försäkra sig om att firman man anlitar är nischad mot det man eftersöker och att dom är med på noterna. med andra ord att dom kan leva upp till ens krav och önskemål.

tar dom 20 spänn per kniv går mina tankar mer åt nåt grovsliperi som vanligtvis kör igenom ett par dussin grovknivar i timmen. även om man jobbar med stål och knivar hela dagarna tror jag inte det är helt uppenbart att en F1;a ligger på runt en lusentapp.

men framförallt, innan man drar igång trådar på internet och blandar in ARN måste man ju ge dom inte bara en chans utan tom enligt konsumentköplagen tre chanser.

jag vet inte hur många gånger man fått ett helt batteri jurister, decimeter tjocka luntor med skrivelser och diverse hot efter sig när det i själva verket bara räckt med ett vänligt samtal.

mitt råd till alla privatpersoner som köper någon form av vara eller tjänst, som det blir fel på, prata med säljaren och ge dom en chans först. dock bör man vara noga med att dokumentera, få kvitto på sånt man lämnar ifrån sig osv för självklart är inte alla seriösa. men som sagt man måste i alla fall ges en chans.
 
1. 20 spänn per kniv!?!

2. efter att ha läst tråden och själv jobbat i ganska många år med tjänster åt privatpersoner måste jag säga att mina sympatier nog ligger mer hos murhens.

3. trist att dom gjorde "fel" inledningsvis, men samtidigt måste man ju som kund också försäkra sig om att firman man anlitar är nischad mot det man eftersöker och att dom är med på noterna. med andra ord att dom kan leva upp till ens krav och önskemål.

4. tar dom 20 spänn per kniv går mina tankar mer åt nåt grovsliperi som vanligtvis kör igenom ett par dussin grovknivar i timmen. även om man jobbar med stål och knivar hela dagarna tror jag inte det är helt uppenbart att en F1;a ligger på runt en lusentapp.

5. men framförallt, innan man drar igång trådar på internet och blandar in ARN måste man ju ge dom inte bara en chans utan tom enligt konsumentköplagen tre chanser.

6. jag vet inte hur många gånger man fått ett helt batteri jurister, decimeter tjocka luntor med skrivelser och diverse hot efter sig när det i själva verket bara räckt med ett vänligt samtal.......men som sagt man måste i alla fall ges en chans.
1. Fast jag är mycket tveksam till den här prisuppgiften. Senast jag ringde och frågade på priser så fick jag veta att en kniv i morastorlek kostar ca 40 kronor att slipa och de längre knivarna upp till 60. Extra besvärliga knivar med böj på eggen kan kosta ännu mer.

2. Varför? För deras oprofessionella behandling av kunder eller för deras inkompetens att slipa knivar? ;)

3. Hur mycket mer "nischad" kan en firma som Muhréns Sliperi vara? Det här företaget är känt på hela västkusten och amatörer brukar med glad röst rekommendera det till sina kamrater och bekanta: http://muhrens-sliperi.goteborg.nrespons.se/

4. Nu ligger inte priset runt 20 kronor. En välrenommerad firma som Muhréns borde känna igen en Fällkniven F1, en av sveriges mest sålda kvalitétsknivar.

5. Visst, detta måste man ta hänsyn till. Nu vet jag inte hur många chanser Nicklas har gett Muhréns men detta är självklart en förutsättning.

6. Absolut. Dock har Nicklas i det här fallet ringt det där "vänliga samtalet". Responsen var tydligen inte lika vänlig tillbaka ;).

~Paul~
 
1. Fast jag är mycket tveksam till den här prisuppgiften. Senast jag ringde och frågade på priser så fick jag veta att en kniv i morastorlek kostar ca 40 kronor att slipa och de längre knivarna upp till 60. Extra besvärliga knivar med böj på eggen kan kosta ännu mer.

2. Varför? För deras oprofessionella behandling av kunder eller för deras inkompetens att slipa knivar? ;)

det jag menar är att man även som privat-person bör ta ett visst ansvar som "beställare" generellt sett tycker jag det, i det här landet, gnälls omotiverat mycket på hantverkare och andra som utför tjänster, många gånger kan jag se att det brister i hur önskemål och uppdrag är formulerade och framlagda. jag säger inte att det är så i det här fallet men många gånger har jag sett privatpersoner stå som fågelholkar och inte alls ifrågasatt eller påpekat, för att seda när det är klart förvandlas till hobby-jurister som med enorm frenesi kastar sig över alla tänkbara synpunkter. hur serviceinriktad man är kan man inte gissa sig till vad som rör sig i folks huvuden. visst man ska som proffs kunna vägleda sina kunder genom processen, men ibland är det fasen befogat att folk läser på lite själva. för att återgå till det här fallet kostar det 20:- /kniv, vilket jag är övertygad om att man fått eller tagit reda på innan inlämningen, borde man väl kanske kunna räkna ut att det inte kan slipas och poleras hur länge och mycket som helst.

5. Visst, detta måste man ta hänsyn till. Nu vet jag inte hur många chanser Nicklas har gett Muhréns men detta är självklart en förutsättning.

Vad jag kunde se fick dom ju ingen chans. Det är ju det mitt inlägg handlar om. Fel kan det bli och det är beklagligt men man måste ge företagaren /utföraren en chans att rätta till innan man drar igång ett sånt här makskineri. Enligt min åsikt.

6. Absolut. Dock har Nicklas i det här fallet ringt det där "vänliga samtalet". Responsen var tydligen inte lika vänlig tillbaka ;).

~Paul~


Tvärtom tycker jag murhens visar prov på att, när väl olyckans skett, vara oerhört professionella. Trots avslaget från ARN tog dom ju hand om knivarna. Skulle dom gå efter ARN och inte bry sig om sina kunder hade dom naturligtvis inte engagerat sig igen. Förmodligen åkte dom även på ett returporto så hela affären inbringade 20:- totalt.

Gör dom detta efter ARN´s beslut, när dom inte behöver det, hade dom självklart också gjort det innan apparaten var igång dragen. Och det var i princip enda anledningen till att jag öppnade kak-hålet; komunicera med och låt din hantverakre få en rimlig chans att rätta till och göra rätt!!
 
Senast ändrad:
1. Tvärtom tycker jag murhens visar prov på att, när väl olyckans skett, vara oerhört professionella.

2. Trots avslaget från ARN tog dom ju hand om knivarna. Skulle dom gå efter ARN och inte bry sig om sina kunder hade dom naturligtvis inte engagerat sig igen.

3. Gör dom detta efter ARN´s beslut, när dom inte behöver det, hade dom självklart också gjort det innan apparaten var igång dragen. Och det var i princip enda anledningen till att jag öppnade kak-hålet; komunicera med och låt din hantverakre få en rimlig chans att rätta till och göra rätt!!
Håller med dig på de första punkterna. Dessa tre tål dock att diskuteras.

1. Ser man hur pass olika uppfattning man kan ha. Jag tolkar det som att Nicklas mer eller mindre blivit avsnäst i telefon.

2. Fast visste de verkligen att ärendet varit under behandling av ARN? Dvs, har Nicklas nämnt det för dem? Och ifall han gjorde det så undrar jag om de hade vetskap om att Nicklas hade fått avslag?

3. Förstår hur du resonerar men med bakgrund av den förra punkten så kan man tolka det här lite olika.

~Paul~
 
jag hinner inte läsa igenom tråden igen och var tyvärr lite trött igår när jag läste den men så som jag tolkade det hade TS fått förslaget att skicka tillbaka knivarna men avböjt det erbjudandet. det var det jag vände mig mot, att man drar igång en sådan här apparat istället för att direkt låta dom göra ett försök. sen hurvida dom förtjänar kritiken eller inte pga att det första försöket var under all kritik kan man ju diskutera. men då kommer vi tillbaka till att det kostar 20;- /kniv och att man i dom flesta fall får vad man betalar för. det är enligt mig inte helt solklart "att slipa en kniv" med nödvändighet behöver betyda det vi kan se på dom sista bilderna. det finns vissa mått av olika tolkningar. oavsett om man är privatperson, ska slipa sina knivar eller få köket renoverat menar jag att man inte bara kan sitta där helt passiv och först när det är klart dyka upp med jurister, klagomål och buller och bong.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips