Knivar

Jag har dessa tre kaviar som jag undrar om någon vet något om. Fått alla tre knivar efter min pappa men tyvärr ingen info om dessa knivar. Värde,tillverkare osv.
Den ena kniven har en lapp om att en Nils Graf i Borlänge ska ha tillverkat den.

Bilagor

• 20151023_165844.jpg
    20151023_165844.jpg
    38.4 KB · Visningar: 751
  • 20151023_165828.jpg
    20151023_165828.jpg
    43.6 KB · Visningar: 760
  • 20151023_165800.jpg
    20151023_165800.jpg
    41.2 KB · Visningar: 725
Hej. Skriver ett svar dock ej ett svar på din fråga. Vet inget om vem som kan gjort dina knivar. Ser dock att det är vackert hantverk. Tror att de skulle vara betjänta av kärlek och omsorg. Bland annat ser skaftet på mitten kniven ut att vara torrt. Kanske har den legat i sliret på en solig plats. Lite olja och vax kan bättra på lyster och skick. Fina damastblad på nummer två och tre. Det representerar förmodligen någonstans från 1000 kr och uppåt i ekonomiskt värde. Jag såg att det var ett arv från din far så hur stort minnesvärdet det vet jag inte. Ibland tänker jag att trots att detta är vackra knivar har du en möjlighet att börja använda en lyxprodukt som samtidigt påminner om din far. Jag skulle ta båda nummer ett och två i användning.

Bosse

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Precis som Bo tycker jag att vård och omsorg skall dina knivar förtjäna, nummer ett och två är dessutom en praktisk kombination ute i spenaten.
Var rädd om ditt fina arv, men bruka dem gärna.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips