JappNotera att bladet har hål för fångstlina![]()
~Paul~
JappNotera att bladet har hål för fångstlina![]()
Klart att stålen har fler namn, men nu var det ju bara SIS numrena som jag var intresserad av eftersom det är dem jag kommer i kontakt med!
Njae, jag har inte kommit så långt så att jag funderar över stålval, tänkte mest i allmänhet. De få knivar jag gjort har varit i 2140 och 2511. Induktionshärdade till ~58 HRC. 2511 bara för att testa hur det skulle bli i en cnc maskin.
Det finns två primära sätt att slipa fram en konvex egg på ett blad. Det ena är med slak rem på bandmaskinen och för hand. Det andra sättet är likt det första men utförs av en maskin som håller bladet i en jigg.Man får tacka för svar och blev rätt inponerad som man ofta blir på denna sidan över vilken kunskapsnivå som finns.
Jag kommer givetvis med en följdfråga. Vet någon hur ex fällkniven gör för att slipa på fabrik för att få konvex slipning. Själv så drar jag med diamntbryne långs med egget för att få tillbaka den konvexa eggen.
Det är riktigt. Knivarna tillverkas i Japan enligt Fällknivens specifikationer.Jag gissar att fällkniven gör det senare. Bladen görs väl inte ens i sverige om jag minns rätt? Japanskt stål, spanska slidor, men svensk kniv?
Man får tacka för svar och blev rätt inponerad som man ofta blir på denna sidan över vilken kunskapsnivå som finns.
Jag kommer givetvis med en följdfråga. Vet någon hur ex fällkniven gör för att slipa på fabrik för att få konvex slipning. Själv så drar jag med diamntbryne långs med egget för att få tillbaka den konvexa eggen.