Knivar

Använder liknelser för att måla upp en bild - jag jämför inte objekten i sak.

Jag säger inte att de inte är prisvärda. De är otroligt prisvärda! De är överlägsna i pris/funktion, men de är underlägsna i mycket annat. En slit och släng-produkt. Lite som en pappertallrik. Den gör jobbet lika bra som dyr porslin, men den är otroligt tråkig och gör att maten faktiskt ofta smakar sämre.

Jag betalar gärna för kvalitet och trevliga upplevelser. Livskvalitet är viktigt för mig, och de bruksföremål som kantar min vardag är viktiga för helheten.

Eftersom jag är 4e generationen på samma Mora ber jag att få protestera, Mora är definitivt ingen slit och släng. Även om MFhanteringen av Moror och andra bruksknivar fått byggjobbarna att hotta knivar när nya erbjuds.
Håller helt med Patric om att knivanvändare och proffs har och brukar gärna Mora.
//J
 
...Just därför tycker jag själv att bästa komplementet till min lilla kniv (olika sorter men gärna gratis på jobbet..) är en liten hopvikbar grensåg...

Just därför är min "överlevnadskniv" en Victorinox Rucksack med en alldeles underbar liten såg.
Mina barn vill gärna bygga kojor och eftersom jag oftast inte släpar med mig större knivar än Fällkniven WM1, EKA Swede 88 och Mora 2000 har sågen använts rätt flitigt.

Jag är nu vuxen och betraktar mig som ansvarsfull och förståndig men jag tycker fortfarande "överlevnad" är supercoolt. Jag ser framför mig att jag lever i de nordamerikanska skogarna som en Huckleberry Finn - en siste mohikan - en veteran från vietnamkriget som dragit sig undan osv.
Det är så skogen fungerar för mig. Som ett sagoland där jag själv bestämmer vem jag är.
 
...Även om MFhanteringen av Moror och andra bruksknivar fått byggjobbarna att hotta knivar när nya erbjuds...

Här hängde jag inte med tills jag insåg att "hotta" inte betydde arbeta om knivarna till häftigare och mer personliga sådana utan faktiskt "hutta".

Men MFhantering förstår jag inte vad det är..?
 
Just därför är min "överlevnadskniv" en Victorinox Rucksack med en alldeles underbar liten såg.
Mina barn vill gärna bygga kojor och eftersom jag oftast inte släpar med mig större knivar än Fällkniven WM1, EKA Swede 88 och Mora 2000 har sågen använts rätt flitigt.

Jag är nu vuxen och betraktar mig som ansvarsfull och förståndig men jag tycker fortfarande "överlevnad" är supercoolt. Jag ser framför mig att jag lever i de nordamerikanska skogarna som en Huckleberry Finn - en siste mohikan - en veteran från vietnamkriget som dragit sig undan osv.
Det är så skogen fungerar för mig. Som ett sagoland där jag själv bestämmer vem jag är.

Hatten av för dig! Alla barn ska få leka, även det inre! :)
/R
 
hållfasthet är ett intressant ämne, själv har jag som månskensbonne med allt vad det innebär en två spänner med moraknivar, en med slöa o en med slipade.. visst har väl en eller annan spets brutits av men jag har aldrig en med stort våld brutit av en mora..

när jag var 17 såg jag en reklamsnutt i en jaktaffär där en killen köttade loss på en bil med en kniv, han trampolinhoppade och gick loss som en babian, naturligtvis blev jag oerhört imponerad och tog mina sparpengar och köpte en likadan som i filmen, en Gerber LMF.. nu har den snart 25års jubileum i en skokartong, men den dagen jag ska hoppa trampolin på en kniv eller skära upp en bil så har jag den optimala kniven...
 
För att fortsätta på temat så förstår jag fortfarande inte poängen med en överdrivet hållfast kniv.

Saken är väl (fortfarande) den med knivar, att hur viktig hållfastheten än är, så räcker det att kniven håller tillräckligt bra.
Alla andra viktiga egenskaper (som skärförmåga, greppvänlighet, rosttålighet, utseende etc) kan det alltid (för någon) vara värt att betala extra för lite mer av, hur bra kniv du ändå jämför med.
Men jämfört med en annan tillräckligt hållbar kniv så tillför mer hållbarhet faktiskt inte någon nytta alls.


Fast det är klart, är kniven riktigt stor och tung så kan man kanske träna bänkpress med den?
 
Vad är då att hutta knivar undrar jag? MFhantering begriper jag inte heller...

Lite Skånska ord:

Hutta = kasta/slänga..
Ejda = äta
Hum/him = hem

Eller som polarn sa till Stockholmaren: Kan du hutta hossorna i hännerst låddan!!! Sug på den.

Vet inte vad detta har med knivar och göra men skit samma:)

/mattias
 
hållfasthet är ett intressant ämne, själv har jag som månskensbonne med allt vad det innebär en två spänner med moraknivar, en med slöa o en med slipade.. visst har väl en eller annan spets brutits av men jag har aldrig en med stort våld brutit av en mora..

när jag var 17 såg jag en reklamsnutt i en jaktaffär där en killen köttade loss på en bil med en kniv, han trampolinhoppade och gick loss som en babian, naturligtvis blev jag oerhört imponerad och tog mina sparpengar och köpte en likadan som i filmen, en Gerber LMF.. nu har den snart 25års jubileum i en skokartong, men den dagen jag ska hoppa trampolin på en kniv eller skära upp en bil så har jag den optimala kniven...

VA!!! Tänk att du också föll för knivköttaresyndromet!!! Fast du LMF är ju den lilla;) Själv införskaffades BMF!!
http://cutlerscove.com/survival-knives/gerber-bmf3.htm

Tror den ligger på vinden ute hos morsan, helt värdelös sak...

/mattias
 
Lite Skånska ord:

Hutta = kasta/slänga..
Ejda = äta
Hum/him = hem

Eller som polarn sa till Stockholmaren: Kan du hutta hossorna i hännerst låddan!!! Sug på den.

Vet inte vad detta har med knivar och göra men skit samma:)

/mattias

Ahhh tack då förstår jag bättre.

ps. mycket i den här tråden har inte ett skvatt med knivar att göra :) ds.
 
Nu är det ju så att i alla fall enligt mina egna observationer är många tjockbladiga knivar flatslipade. Om man t.ex har en F1 med en maximal bladtjocklek på 4 mm och beräknar medeltjockleken på bladet bör man hamna på en medeltjocklek på drygt 2 mm. Jämför man detta med en morakniv med dess slipning är nog medeltjockleken ungefär densamma. Tar man hänsyn till det så förefaller det i alla fall mig att inte alls är märkvärdigt överdimensionerade som vissa påstår. Iofs kan den flatslipade kilformen gå hållfasthetsfördelar jämfört med den traditionella morans, men det ligger utanför mitt kunskapsområde att bedömma.

Har själv en F1 som används till allt möjligt, från vedspjälkning till enklare matlagning, men minst lika ofta någon form av morakniv eller en hemgjord kniv med bruslettoblad. Upplever inte alls att det skulle vara något problem att skära sockerkaka eller bröd med F1:an trots det tjocka bladet som vissa andra upplevt. Mina skivor blir tunna och fina utan nån anmärkningsvärd mängd smulor.

Använder ofta kniven till vedspjälkning när jag antingen inte har yxan med mig eller inte ids ta fram den. Brukar då använda en vedklabbe att slå på kniven med för att inte skada ryggen på kniven. Vid såna tillfällen upplever jag det som en fördel med en kraftig kniv. Det är ju inte alltid spjälkandet är helt problemfritt och det brukar kunna bli en del brytande och bändande. Med en mora känner man hur bladet flexar medans F1:an känns stum och pålitlig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.