Knivar

du vet att jag bänkpressar mer än ditt IQ?

LOL! Kan knappt tro att du faktiskt skrev det där!! Jag tror inte min poäng kunnat klargöras på ett bättre sätt, tack.

Ang. de 10cm trädgrenar jkag kapat med min F1 som så många stött sig på. Är det bara jag som testar min utrustning ordentligt under säkra former så man vet vad den tål? Är det ingen här som testar sitt kök under minus 20 och/eller med diesel bara för att? Eller tar på nya skaljackan i ösregn och stormvindar för att se om den pallar?

Sossar...
 
Vertical Mind: jag undrar fortfarande hur du har lyckats knäcka/bryta ett antal Moraknivar. Jag tror att man måste ta i så in i helsike (så att det borde kännas fel) för att bryta en kniv eller böja en mejsel.
 
Vertical Mind: jag undrar fortfarande hur du har lyckats knäcka/bryta ett antal Moraknivar. Jag tror att man måste ta i så in i helsike (så att det borde kännas fel) för att bryta en kniv eller böja en mejsel.

Kan jag bryta en kniv men handkraft är kniven inte stark nog för mig. Hur den knäcks är ovidkommande, är den av så är den. Läs ovanstående inlägg så förstår du kanske hur jag tänker vad gällande min utrustnings stryktålighet.
 
Jag undrade faktiskt på riktigt hur det gått till. Jag tar det för otroligt att ha sönder en kniv under normala förhållanden. Använder man den till att hugga, klyva (genom att slå på ryggen med något) eller bända med så ska man nog ha en stryktålig kniv. Jag är själv sällan ute på några överlevnadsmissions helt själv så går en kniv av har jag en mindre själv + att polarna har knivar också. Har dock aldrig lyckats bryta en kniv varken ute, hemma eller i garaget.

Kan jag bryta en kniv men handkraft är kniven inte stark nog för mig. Hur den knäcks är ovidkommande, är den av så är den. Läs ovanstående inlägg så förstår du kanske hur jag tänker vad gällande min utrustnings stryktålighet.
 
Jag undrade faktiskt på riktigt hur det gått till. Jag tar det för otroligt att ha sönder en kniv under normala förhållanden. Använder man den till att hugga, klyva (genom att slå på ryggen med något) eller bända med så ska man nog ha en stryktålig kniv. Jag är själv sällan ute på några överlevnadsmissions helt själv så går en kniv av har jag en mindre själv + att polarna har knivar också. Har dock aldrig lyckats bryta en kniv varken ute, hemma eller i garaget.

Då ställer vi uppenbarligen inte samma krav på våra prylar. Mina grejer SKA hålla, under alla omständigheter, normala eller extraordinära. Att lita på andras utrustning, även i en större grupp, är i min bok totalt förkastligt.
Naturligtvis har jag alltid minst två knivar, en bastant fixed och en fällis för finlir och matberedning. Fällkinven (EKI CQC7, S/B 880 bla) är naturligtvis av det robustare slaget.
 
Jag anar en ton om jag har fel och du har rätt angående "samma krav" och "i min bok"... Jag litar helt på mina grejer alltid och snålar inte på det jag skaffar så där skiljer vi oss inte. Jag misstänker att du pysslar mer med överlevnadsuppdrag än gemene man (militär?). Att jag inte tar med en kniv som man kan hugga in i ett träd och sen hänga hela kroppsvikten på när jag sticker på ripjakt med bebyggelse 15 km bort ser jag inte som totalt livsfarligt och förkastligt. Du missade också att jag aldrig brutit en kniv.

Jag vill ha en kniv jag trivs med och som är trevlig att se på också. Spyderco och liknande ultretekniska knivar t.ex. går fetbort för mig. Köpte iofs precis en WM1 som komplement till min samekniv som hängt med länge.

Då ställer vi uppenbarligen inte samma krav på våra prylar. Mina grejer SKA hålla, under alla omständigheter, normala eller extraordinära. Att lita på andras utrustning, även i en större grupp, är i min bok totalt förkastligt.
Naturligtvis har jag alltid minst två knivar, en bastant fixed och en fällis för finlir och matberedning. Fällkinven (EKI CQC7, S/B 880 bla) är naturligtvis av det robustare slaget.
 
Senast ändrad:
Fast nu ger jag mig i alla fall. "Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics, you're still a retard" :)
 
Då ställer vi uppenbarligen inte samma krav på våra prylar. Mina grejer SKA hålla, under alla omständigheter, normala eller extraordinära. Att lita på andras utrustning, även i en större grupp, är i min bok totalt förkastligt.
Naturligtvis har jag alltid minst två knivar, en bastant fixed och en fällis för finlir och matberedning. Fällkinven (EKI CQC7, S/B 880 bla) är naturligtvis av det robustare slaget.

Där har vi lösningen du har osis och får alltid sekunda verktyg eller är du den hårdhänte klant jag anar??
//J
 
lite konstigt.. jag känner en del personer som sysslar proffesionelt med överlevnad, utbildning både civilt och militärt, även internationellt.. det intressanta är att dom inte behöver något annat än en mora, kan det ha något med kunskap och hantering att göra..

mitt råd till våran favorit "nästan" mensa medlem är att lära sig en korrekt knivhantering, med lite träning så minskar risken för haveri av den samma. en skicklig knivanvändare använder teknik istället för massivt våld för att klara uppgiften, en korrekt teknik minskar risken för personskador, och materialskador..
 
En inställning jag ofta sett hos de som tror sig vara bättre begåvade är att de anser sig inte behöva lära sig rätt teknik, för de tror det alltid finns någon som kommer att fixa det åt dem, skrämmande!
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.