Kniv underhållning

Det behöver ju inte vara olja, fett går ju bra. Jag har använt vapenfett, skofett funkar kanske oxå.

Seved
Kanske kokosfett är optimalt? :D Användningsområden:
Går att äta
Går att steka i
Funkar som glidvalla
Funkar som lädersmorning
Smörjer det mesta
Man kan göra tvål av det
Populär fågelmat

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Cocosfett ar utmarkt aven till att koldharda hander. Wonnnderfett!

I min varld ar allt som stanger ute syre och som inte har oxiderande verkan bra. Stal har dock formagan att oxidera aven i vacuum om jag inte minns fel (?). Nagra kemister som vill hoppa in i diskussionen kanske?

En hyvel da? Hur ska den konserveras pa basta satt om hyvelkroppen ar gjord av trae?

Fanns nog flera tankar bakom att i skoluppsättningarna hyvelstålen och kilarna förvarades separat.
Rengöring, slipning och inoljning t ex.

Såg precis en vid på youtube(skippa till ~1:50) där han bl.a. pratar om en Gränsforsyxa, det intressanta och relevanta för denna tråden var dock hans multipurpose isterkaka! Vad tycks?
Funkar kanon men för den moderna människan där alls ska lukta smultron kan ister efter ett tag få en dålig lukt. Europeiska verktyg som hyvlar har i århundraden smörjts med ister/talg. Här är en intressant filmsnutt i ämnet: http://www.pbs.org/woodwrightsshop/video/2900/2901.html

. Stal har dock formagan att oxidera aven i vacuum om jag inte minns fel (?). Nagra kemister som vill hoppa in i diskussionen kanske?

För att det ska kunna oxideras måste det finnas ett oxidationsmedel närvarande (ett ämne som kan ta upp de fria elektronerna, vanligtvis syre) så i vakuum kan det inte oxidera. Undantag är naturligtvis om det finns någon främmande substans på stålytan.

För att det ska kunna oxideras måste det finnas ett oxidationsmedel närvarande (ett ämne som kan ta upp de fria elektronerna, vanligtvis syre) så i vakuum kan det inte oxidera. Undantag är naturligtvis om det finns någon främmande substans på stålytan.

Ja, det var just det jag var ute efter. Så: Vilka ämnen är olämpliga att smörja stål med om man tar hänsyn till de fria radikalerna? ;)

Som jag skrev: I min varld ar allt som stanger ute syre och som inte har oxiderande verkan bra.

Hade ett minne av att jag läst att Chalmers fått järn att rosta i vacuum men troligen var det mer än en syrefri miljö.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips