Kniv KG Knutsson?

Jag har en kniv sedan länge som ser ut i stort sett som en Mora 2000. Både kniven och fodralet.
Kniven har blått skaft och fodralet är också blått. Det enda som står på kniven är KG Knutsson.
Är det en Morakniv? Eller en billigare variant? Någon som vet något om kniven och märket?

Jag blev lite nyfiken eftersom jag hört så mycket bra om Moraknivar, och jag trodde att det var en sådan jag hade.

Hur som helst så verkar kniven vara av god kvalité, då den fortfarande har riktigt bra skärpa.

Det låter som en reklamkniv med företagslogga?
KG Knutsson är ju ett företag (där jag har några bekanta som jobbar):
http://www.kgk.se/

PS: Vill du ha massor av bra svar från "knivmaffian" här, lägg även in en bild så ska du se att tråden får fart! ;)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret Monika! Jag har hört talas om företaget KG Knutsson, men trodde att dem enbart sålde biltillbehör.
Jag provar med en bild så får vi se vad som händer:) Kunde vara kul att veta vad det är för kvalité på kniven. "Knivmaffian" verkar vara duktiga, då jag läst andra forum-trådar i ämnet.

På vinden har jag även en "gammal" Bowie kniv, som säkert är av värdelös kvalité, men jag kanske kunde lägga ut en bild på den också och få lite information. :)

Bilagor

• 2011-02-11 022.jpg
    2011-02-11 022.jpg
    27.7 KB · Visningar: 622
1. Kunde vara kul att veta vad det är för kvalité på kniven.

2. På vinden har jag även en "gammal" Bowie kniv, som säkert är av värdelös kvalité, men jag kanske kunde lägga ut en bild på den också och få lite information. :)
1. Det är som sagt en KJ Eriksson Mora 2000. Bladstålet är Sandvik 12C27M (modified). Efter sammanslagningen med Frosts så har man gått över till rent Sandvik 12C27.

Din version är lite slagsegare och äger aningens bättre rosttröghet än standard 12C27. Däremot är det inte lika slitstarkt.

Jag har också en lite udda variant på den här kniven:
FrjestadsBKMora2Kbild3.jpg

Reflexstrck.gif

FrjestadsBKMora2Kbild2.jpg

Standardutgåvan ser ju ut såhär:
Mora2K.jpg

2. Jag tycker absolut att du skall visa upp din Bowiekniv! Alltid kul att se vad folk samlar på sig därhemma!

~Paul~

Kul att läsa fakta om kniven. Jag har läst flera inlägg som du skrivit Paul, och du verkar kunna en hel del i ämnet :) Tycker själv att det är intressant med knivar.

Jag måste ta mig upp på vinden någon dag och leta rätt på Bowiekniven. (Kan bli lättare sagt än gjort) :) Då lägger jag upp en bild så får vi se om någon kan ge mig lite info. Antingen är den rena skräpet, eller kanske en hyfsat bra modell. (Gissar på att den är det förstnämnda) :)

Kul att läsa fakta om kniven. Jag har läst flera inlägg som du skrivit Paul, och du verkar kunna en hel del i ämnet :) Tycker själv att det är intressant med knivar.

Jag måste ta mig upp på vinden någon dag och leta rätt på Bowiekniven. (Kan bli lättare sagt än gjort) :) Då lägger jag upp en bild så får vi se om någon kan ge mig lite info. Antingen är den rena skräpet, eller kanske en hyfsat bra modell. (Gissar på att den är det förstnämnda) :)
Tack!

Jo, jag anser verkligen att du bör presentera en bild. Vem vet, det kanske är en raritet?!?

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips