Kniv-åsikter

Lik i garderoben...

Själv har jag en SRK (den kniv som Fällknivens S1 är en skamligt oblyg kopia av). En riktig pinkykniv som jag ganska snabbt märkte duger bäst till två saker:

1. Ha i bältet om man vill visa att man är en "riktig soldat" trots att man sitter framför datorn på ett högkvarter.
2. Lämna hemma om man ska ut i naturen.

Eggvinkeln är sån att det egentligen bara går att hugga med kniven.

I friluftslivet använder jag kniv till att
1. Tälja grillpinnar och annat pet.
2. Skära mat.
3. Skära Leukoplast.
4. Ha i bältet för att visa att man är en "riktig friluftsmänniska" trots att man har kläder av plast.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Freddan75; sa:
Jag nar nagonstans en sjuk drom att nagon gang samla ihop malm/myrmalm och rosta denna for att sedan gora jarn - stal - blad och slutligen en kniv? Ar det nagon mer an jag som nagon gang kanner en smatt stord langtan att gora saker fran grunden? Vare sig det galler kanoter/ost/knivar/vikingskepp eller inlagd sill?

Jag håller med du i detta fallet ;)

Känslan och ångesten att bygga, laga och med sina händer skapa är det mest tillfredställande som finns.. (Har ångest över takläggningen nästa sommar)
 
FJS90/91; sa:
Freddan75; sa:
Jag nar nagonstans en sjuk drom att nagon gang samla ihop malm/myrmalm och rosta denna for att sedan gora jarn - stal - blad och slutligen en kniv? Ar det nagon mer an jag som nagon gang kanner en smatt stord langtan att gora saker fran grunden? Vare sig det galler kanoter/ost/knivar/vikingskepp eller inlagd sill?

Jag håller med du i detta fallet ;)

Känslan och ångesten att bygga, laga och med sina händer skapa är det mest tillfredställande som finns.. (Har ångest över takläggningen nästa sommar)

Saker som ar helt onodiga ar jatteroligt. Laga tak later fruktansvart trakigt. Forstar din angest.
 
Alla fjälljägare

Är det ingen som sett lappen (samen).

Han har alltid två knivar i bältet, ungefär lika stora.

Den ena till yxning/täljning arbete och den andra till matlagning kött/fisk etc.
Inte harvar han runt med yxa på fjället.;)

/Björn
 
Gör nästan som samen, men med ett undantag: bär ofta en liten handyxa också. Två knivar med c:a 10 cm blad, den ena till mat, den andra till arbete. Yxan är praktisk som (tälj-)yxa och hammare (man vet aldrig när man behöver nåt att slå med). Stundom bär jag även med mig en sådan där modern hopfällbar såg; de är mycket effektiva och tar liten plats och väger dessutom litet

//Björn
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag köpte en stor Alce-jaktkniv för några år sedan men det är faktiskt inte ofta jag använder den. Den går i och för sig att använda till mycket och jag har upptäckt att det är en utmärkt kökskniv(!). Oftast orkar jag dock inte ta den med mig ut i skogen eller när jag åker och fiskar. Istället blir det att jag använder en Eka Compact (de små fällknivarna med plasthandtag) som faktiskt är en av de bästa knivar jag använt. Liten, smidig och sylvass. Funkar perfekt både vid jakt och fiske.

/Petter
http://www.sportfiskeforum.com
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.