Kniv-åsikter

Lik i garderoben...

Själv har jag en SRK (den kniv som Fällknivens S1 är en skamligt oblyg kopia av). En riktig pinkykniv som jag ganska snabbt märkte duger bäst till två saker:

1. Ha i bältet om man vill visa att man är en "riktig soldat" trots att man sitter framför datorn på ett högkvarter.
2. Lämna hemma om man ska ut i naturen.

Eggvinkeln är sån att det egentligen bara går att hugga med kniven.

I friluftslivet använder jag kniv till att
1. Tälja grillpinnar och annat pet.
2. Skära mat.
3. Skära Leukoplast.
4. Ha i bältet för att visa att man är en "riktig friluftsmänniska" trots att man har kläder av plast.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Freddan75; sa:
Jag nar nagonstans en sjuk drom att nagon gang samla ihop malm/myrmalm och rosta denna for att sedan gora jarn - stal - blad och slutligen en kniv? Ar det nagon mer an jag som nagon gang kanner en smatt stord langtan att gora saker fran grunden? Vare sig det galler kanoter/ost/knivar/vikingskepp eller inlagd sill?

Jag håller med du i detta fallet ;)

Känslan och ångesten att bygga, laga och med sina händer skapa är det mest tillfredställande som finns.. (Har ångest över takläggningen nästa sommar)

FJS90/91; sa:
Freddan75; sa:
Jag nar nagonstans en sjuk drom att nagon gang samla ihop malm/myrmalm och rosta denna for att sedan gora jarn - stal - blad och slutligen en kniv? Ar det nagon mer an jag som nagon gang kanner en smatt stord langtan att gora saker fran grunden? Vare sig det galler kanoter/ost/knivar/vikingskepp eller inlagd sill?

Jag håller med du i detta fallet ;)

Känslan och ångesten att bygga, laga och med sina händer skapa är det mest tillfredställande som finns.. (Har ångest över takläggningen nästa sommar)

Saker som ar helt onodiga ar jatteroligt. Laga tak later fruktansvart trakigt. Forstar din angest.

Alla fjälljägare

Är det ingen som sett lappen (samen).

Han har alltid två knivar i bältet, ungefär lika stora.

Den ena till yxning/täljning arbete och den andra till matlagning kött/fisk etc.
Inte harvar han runt med yxa på fjället.;)

/Björn

Gör nästan som samen, men med ett undantag: bär ofta en liten handyxa också. Två knivar med c:a 10 cm blad, den ena till mat, den andra till arbete. Yxan är praktisk som (tälj-)yxa och hammare (man vet aldrig när man behöver nåt att slå med). Stundom bär jag även med mig en sådan där modern hopfällbar såg; de är mycket effektiva och tar liten plats och väger dessutom litet

//Björn

Jag köpte en stor Alce-jaktkniv för några år sedan men det är faktiskt inte ofta jag använder den. Den går i och för sig att använda till mycket och jag har upptäckt att det är en utmärkt kökskniv(!). Oftast orkar jag dock inte ta den med mig ut i skogen eller när jag åker och fiskar. Istället blir det att jag använder en Eka Compact (de små fällknivarna med plasthandtag) som faktiskt är en av de bästa knivar jag använt. Liten, smidig och sylvass. Funkar perfekt både vid jakt och fiske.

/Petter
http://www.sportfiskeforum.com

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips