Vissa stugor bättre än andra
Klok fråga! Som utbildad stugvärd och dotter till en dito (min mamma ska sitta i Storrödtjärn i sommar och hon skulle älska besök av små kottar och helt klart hjälpa till att ordna så att det funkar) har jag några tips.
* Vissa stugor funkar bättre än andra. De som har flera små rum snarare än stora sovsalar (= modernare stugor, kolla med STF) kan ju vara bra, då kan man få "eget" rum om det inte är för mycket gäster i stugan. Dessutom: åtminstone tidigare har Stensdalen haft tydligt barnfokus tack vare barnkloka stugvärden Ulla.
* Vissa tider funkar bättre än andra (lite off season går det lättare att ordna ovanstående, till exempel!).
* Vissa stugplatser är mer barnvänliga än andra (ingen brant ravin precis utanför dörren och sådant).
* Barn under 6 år sover fritt i stugan.
* Man får räkna med att dela säng med kotten om det blir trångt.
* Stugturer är ofta förknippade med dagsetapper som är längre än de flesta kottar orkar med. Det är nog en anledning (förutom störningsparametern) till att många småbarnsföräldrar väljer att tälta.
* Stugor kan funka finfint som basläger, men om det är mycket gäster får man inte stanna alltför många nätter (max 2, har jag för mig).
* Stugvärdar är liksom andra människor olika. Vissa (som min mamma) skulle gladeligen anstränga sig maximalt för att få er vistelse att funka på allra bästa sätt. Andra ställer större krav på gästernas förmåga att klara sig på egen hand utan särbehandling -- det är ju den principen som stugorna bygger på. Vissa stugvärdar har egna barn med sig = lekkompisar!
Ring gärna och prata med STF för tips om vad som kan passa!

/Lotta