Knattar i fjällstugor ?

Kan man bo i STFs fjällstugor med små barn ? Någon som provat ?
Kommer folk att gnälla om den lille är något annat än knäpptyst hela tiden ?

P.D
 
Jag vet inte så jag kanske inte borde svara men min spontana komentar blir: Varför skulle du inte kunna ta med kotten ut, om folk stör sig på barn så får dom väl bo i tält..!! Men för bövelen, det borde väl funka med lite omsesidig hänsyn? elle??
 
Tycker oxå det.....STF klagar på att färre rör sig ute i fjällen så de borde inta ha något emot att man introducerar de riktigt unga för fjällen tidigt...

P.D
 
jovisst kan du ta med barnet. Men det finns ju alltid en avvägning. Om barnet är sådant att det skriker halva natten igenom så lär du inte bli särskilt populär, för de andra vill ju sova.

Men det gäller ju alla. Den som stör natten igenom blir inte populär, oavsett ålder.
 
Självklart..

Ska man ta med knattarna, spelar roll om de skriker en del, det finns ju dom som snarkar, och det är väl ungefär samma sak. Jag störs i alla fall inte av någotdera, nästan ingen är perfekt. :)

Mattias
 
Re: Självklart..

Hertz; sa:
Ska man ta med knattarna, spelar roll om de skriker en del, det finns ju dom som snarkar, och det är väl ungefär samma sak. Jag störs i alla fall inte av någotdera, nästan ingen är perfekt. :)

Mattias

Nu känner jag att jag bara måste berätta om tre byggarbetare som jag träffade i Sälkastugan en vinter. Det gick upp runt 6, var inte särskilt diskreta, och högg ved för att få igång brasan. Då de lämnade stugan gick jag upp, tänkte ta en kopp kaffe. Men kaminen var inte ens varm. De hade lyckats väcka hela stugan, men inte fått eld i kaminen.
 
chralm; sa:
Nu känner jag att jag bara måste berätta om tre byggarbetare som jag träffade i Sälkastugan en vinter. Det gick upp runt 6, var inte särskilt diskreta, och högg ved för att få igång brasan. Då de lämnade stugan gick jag upp, tänkte ta en kopp kaffe. Men kaminen var inte ens varm. De hade lyckats väcka hela stugan, men inte fått eld i kaminen.

Har ingen hum om geografin däruppe, är det inte på fjället? Vad byggde dom?

Hursomhelst så borde ungarna vara ganska trötta efter en dag på fjället, så nattsömnen borde inte vara något problem.
Men accepterar folk inte barn som leker, så är dom ganska trångsynta.
Men det är klart, det finns ju personer som inte gillar att det surrar en snöskoter i fjärran heller.

Klart knattarna ska med!

/BAX
 
Hur mycket?

Alla är vi väl olika känsliga. En unge som skriker hela natten i sängen intill, efter att jag har vandrat en hel dag, skulle få mig att bli irriterad. Att sedan ett barn saknar förmågan att visa ("ljud-")hänsyn på det sätt som förväntas av vuxna är ju högst normalt. Skrik vid läggdags, skrik emellanåt på natten och barnpladder tidigt på morgonen måste man kunna acceptera.

Hur gammalt är barnet? Hur "stabilt" sover det? Vaknar det när sänggrannen vänder sig i sängen? Snackar vi om att kotten vaknar och skriker till ett par ggr per natt eller är det mer?

/Håkan
 
BAX; sa:
Har ingen hum om geografin däruppe, är det inte på fjället? Vad byggde dom?

Nu tror jag ju iofs inte att de byggde just då. De hade semester, precis som vi andra.

Men accepterar folk inte barn som leker, så är dom ganska trångsynta.
Men det är klart, det finns ju personer som inte gillar att det surrar en snöskoter i fjärran heller.

Det finns ju en stor gradskillnad mellan ett barn som skriker hela natten och som sen vaknar kl 5 och börjar leka högljutt i stugan, eller ett barn som man hör men som sover på natten.

Som jag sagt tidigare. Barnen skall få var med. men man måste som förälder också tänka på att de andra i stugan också har semester och behöver sin nattsömn. Så det är en avvägning man måste göra.

mvh Christian
 
I och med att du faktiskt frågar är svaret enkelt!

-Patric-; sa:
... om folk stör sig på barn så får dom väl bo i tält..!! ... det borde väl funka med lite ömsesidig hänsyn?

Jag håller med Patric!
Men då får man ta med i beräkningen att mitt hjärta inte direkt skuttar i bröstet av tanken på att tillbringa min fjällsemester i STF:s fjällstugor.

Men om man inte tål att ha vanligt folks privatliv omkring sig (med allt vad det innebär av snarkningar, skrikande barn, konstiga matlukter, diskslarv, stinkande yllestrumpor, ölande 25-åringar eller gnällande farbröder) så kanske man inte ska bo i fjällstuga.

Och om jag nu skulle bo i stuga skulle jag välja barnfamiljer som sällskap framför gnällande gubbar varje gång! :)
Särskilt barnfamiljer som visar så mycket hänsyn att de till och med frågar på Utsidans forum innan de ger sig ut!
 
Vissa stugor bättre än andra

Klok fråga! Som utbildad stugvärd och dotter till en dito (min mamma ska sitta i Storrödtjärn i sommar och hon skulle älska besök av små kottar och helt klart hjälpa till att ordna så att det funkar) har jag några tips.

* Vissa stugor funkar bättre än andra. De som har flera små rum snarare än stora sovsalar (= modernare stugor, kolla med STF) kan ju vara bra, då kan man få "eget" rum om det inte är för mycket gäster i stugan. Dessutom: åtminstone tidigare har Stensdalen haft tydligt barnfokus tack vare barnkloka stugvärden Ulla.

* Vissa tider funkar bättre än andra (lite off season går det lättare att ordna ovanstående, till exempel!).

* Vissa stugplatser är mer barnvänliga än andra (ingen brant ravin precis utanför dörren och sådant).

* Barn under 6 år sover fritt i stugan.

* Man får räkna med att dela säng med kotten om det blir trångt.

* Stugturer är ofta förknippade med dagsetapper som är längre än de flesta kottar orkar med. Det är nog en anledning (förutom störningsparametern) till att många småbarnsföräldrar väljer att tälta.

* Stugor kan funka finfint som basläger, men om det är mycket gäster får man inte stanna alltför många nätter (max 2, har jag för mig).

* Stugvärdar är liksom andra människor olika. Vissa (som min mamma) skulle gladeligen anstränga sig maximalt för att få er vistelse att funka på allra bästa sätt. Andra ställer större krav på gästernas förmåga att klara sig på egen hand utan särbehandling -- det är ju den principen som stugorna bygger på. Vissa stugvärdar har egna barn med sig = lekkompisar!

Ring gärna och prata med STF för tips om vad som kan passa!

:) /Lotta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uteglädje Europavandra med tre knattar Barn och friluftsliv 1
mnd Barn i fjällstugor Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.