Knäppknän...

Hejsan,

nyligen har jag börjat träna Bodypump för att få in lite styrketräning i "dieten"... Vid nedgång i knäböjar "knäpper" det till precis ovanför menisken. Mer utpräglat på höger knä och lite "mindre" i vänster. Det känns, men ligger under gränsen för att göra ont...

Någon som vet vad det är och vad jag eventuellt gör för fel? (Har provat olika fotvinklar men inte kommit "förbi" det).

mvh och tack för eventuell hjälp!
Niklas
 
Re: menisken kanske??

hakan_l_borg; sa:
gör det ont om du trycker mot insidan av själva knäleden??

Nej, det känns inte alls annat än i djupa (ned till kanske 50 grader) knäböjar. Oavsett om det är träning eller inte så att säga...

mvh Niklas
 
Mitt högra knä knäpper på samma sätt sedan en hård fjälltur -02 eller -03, alltid när jag belastar hårt. Fast mitt knäpper när jag rätar ut knät. Gör inte ont, men är lite obehagligt och, ja, knäpper. Är undersökt av diverse idrottsläkare (bodde granne med ett par stycken!) utan diagnos. Får väl stå ut med det, ungefär som tunnhårighet eller plattfötter...
 
Tunnhåriga knän?

Strykarräven; sa:
Mitt högra knä knäpper på samma sätt sedan en hård fjälltur -02 eller -03, alltid när jag belastar hårt. Fast mitt knäpper när jag rätar ut knät. Gör inte ont, men är lite obehagligt och, ja, knäpper. Är undersökt av diverse idrottsläkare (bodde granne med ett par stycken!) utan diagnos. Får väl stå ut med det, ungefär som tunnhårighet eller plattfötter...

Hoppas du inte upplever tunnhårighet på knäna som ett problem ;) Skämt åsido, tack för inlägget. Precis som mina knän verkar inte du heller uppleva smärta i samband med knäppandet... märkligt. Jag har dessutom märkt att om jag spänner benet mer än vad som krävs för en övning (vilken medför knäböj) då är knäppandet knappt närvarande... kanske helt enkelt är den gamle kroppen som börjar gneka...

:) Niklas
 
Jag gick (och går, i mina svåra stunder) och funderar på om nåt är löst i knät. Men, då borde knät snarare låsa sig (som är kardinalsymtomet på "fri kropp" i en led), och inte knäppa. En spricka/"kantfnas" på en menisk skulle kunna ge knäppandet. Om jag vill artroskoperas för att få reda på svaret? Skulle inte tro det. Hellre ett knäppande knä.

Men just nu funderar jag på att såga av benhelv*tet pga benhinneinflammation. Eller köpa rullskidor. När knäna just börjat säga OK till bergslöpningen, då slår hinnorna till! Ålderdom!
 
knäknak

Båda mina knän knakar ock knäpper när jag går i trappor. Precis som för er är det inget som gör ont.
Kan kanske det på något sätt ha ett samband med att jag lyckades böja båda knäna baklänges vid en misslyckad landning, efter ett hopp då glasögonen åkte upp i pannan på vägen ner och jag missbedömde avståndet till marken och landade med båda benen helt utsträckta från ca 3 meters höjd.
Nu hör det kanske till saken att jag inte har några andra leder i kroppen som inte knakar och låter heller.
 
Jag har läst nånstans att såna här knäpp som inte gör ont beror på nåt slags elektricitet som blir i benen, alltså det är väl inte elektrecititet, men det kallas nog så. Hursom ska det vara ofarligt så länge det inte gör ont.

//Frida - Vars fotleder knakar nåt enormt ibland
 
Broskojämnhet?

Ortopeder och sjukgymnaster pratar om femuropatellära besvär engelska patellofemoral pain och det skulle kanske kunna förklara knäppningen men jag vet i stort sett inget om det tillståndet. Kanske värt att söka på det t ex med google eller pubmed. Jag hittade denna notis på engelska när jag googlade själv http://www.medic8.com/healthguide/articles/creakyknees.html

Thure
[Ändrat av thureb 2006-07-21 kl 11:28]
 
Hej

Troligen beror dina besvär på ojämnheter i ledbrosket på knäskålens baksida (dvs undersidan som vetter mot lårbenet). Det är inget farligt och ganska vanligt, som synes. Men kan vara väl så obehagligt.
Vad du kan prova är att träna lårmusklerna lite extra i en quadriceps(lat. lårmuskel)-maskin på gymmet för att få lite extravolym på denna stora muskel. Försök att träna både den raka delen(lat. rectus femoris) och insidan(lat. vastus lateralis) på denna fyrhövdade muskel genom att köra t ex 2 x 10 reps med foten rakt fram (som om du skulle sparka en tåfjutt) och 2 x 10 reps med foten utåtvinklad (jfr bredsida).OCh var inte orolig de andra 2 delarna av muskeln får också träning dom hänger med.

Detta kan hjälpa dig på så sätt att du får en något större tillväxt på lårmuskeln som spänner upp /lyfter knäskålen lite från ledytan.

Hoppas att du förstod min beskrivning.

Femuropatellärt smärtsyndrom smärtar och knäpper inte så mycket och man vet inte riktigt orsaken till detta trots mycket forskning. (Se ref. Roland Thomée)

Lycka till
Mvh Ingela
 
Re: Hej

ingka; sa:
Troligen beror dina besvär på ojämnheter i ledbrosket på knäskålens baksida (dvs undersidan som vetter mot lårbenet). Det är inget farligt och ganska vanligt, som synes. Men kan vara väl så obehagligt.
Vad du kan prova är att träna lårmusklerna lite extra i en quadriceps(lat. lårmuskel)-maskin på gymmet för att få lite extravolym på denna stora muskel. Försök att träna både den raka delen(lat. rectus femoris) och insidan(lat. vastus lateralis) på denna fyrhövdade muskel genom att köra t ex 2 x 10 reps med foten rakt fram (som om du skulle sparka en tåfjutt) och 2 x 10 reps med foten utåtvinklad (jfr bredsida).OCh var inte orolig de andra 2 delarna av muskeln får också träning dom hänger med.

Detta kan hjälpa dig på så sätt att du får en något större tillväxt på lårmuskeln som spänner upp /lyfter knäskålen lite från ledytan.

Hoppas att du förstod min beskrivning.

Femuropatellärt smärtsyndrom smärtar och knäpper inte så mycket och man vet inte riktigt orsaken till detta trots mycket forskning. (Se ref. Roland Thomée)

Lycka till
Mvh Ingela
Exakt! Bra att denna info kom upp, känner igen det där men kunde inte sätta det på pränt tillnärmelsevis så där bra. Visst är det det besväret som får en del att önska sig först en magnetkamera-undersökning och sen en "shaving" via artroskopi? Med tveksamt eller inget resultat förstås...
 
En ortoped vi hade på en föreläsning sa att knäppande knän kunde bero på en liten luftbubbla i ledvätskan och var inget farligt. Mina knä knäpper oxå ofta men om jag gör rörelserna långsammare och med mer musklekontraktion så knäpper det inte lika mycket.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.