Knäppknän...

Ida-Erika; sa:
Mina knä knäpper oxå ofta men om jag gör rörelserna långsammare och med mer musklekontraktion så knäpper det inte lika mycket.
De där ortopederna, har de själva provat att springa uppför en backe med ryggsäck med långsamma rörelser och mer muskelkontraktion ;o)
 
Luftbubble-knäpp

...kan också vara orsaken. Men jag har aldrig hört att de finns i knäna. Oftast är det knakningar i ryggen/nacken som man tar till denna förklaringsmodell. Då pratar man om vakumbubblor som bildas och som med ett knäpp brister.
Om det är farligt eller inte kan man ju sia om. Men om man drar parallellen till ett Atlantgående fartyg som vid propellern bildar MASSOR av vakum-luftbubblor och sedan studerar denna propeller efter några turer. Då finner man att sagsa propeller (antar att de är gjorda av järn)är perforerad av små hål - gjorda av luftbubblorna. (Hänger ni med?)

Och nu över till människokroppen och till något av det känsligaste vi har i våra leder - brosket. Vad händer när man tvångsmässigt går och knäpper i sina leder. (Jaaa, jag vet att ibland bara man måste knäppa bort det där obehagliga undertrycket som blir av luftbubblan!!! OCh sen tar det ju ett tag innan man kan knäppa igen, eller hur?)
Men betänk våra "vänner" som glatt manipulerar (dvs knäcker) ryggar och nackar- i förebyggande syfte?
Hm....
 
ingka; sa:
Och nu över till människokroppen och till något av det känsligaste vi har i våra leder - brosket. Vad händer när man tvångsmässigt går och knäpper i sina leder. (Jaaa, jag vet att ibland bara man måste knäppa bort det där obehagliga undertrycket som blir av luftbubblan!!! OCh sen tar det ju ett tag innan man kan knäppa igen, eller hur?)
Men betänk våra "vänner" som glatt manipulerar (dvs knäcker) ryggar och nackar- i förebyggande syfte?
Hm....
"Det syns att du har en låsning här" [spraaak], år 2006...

Jo, det tycks som att knäppet/undertrycket/whatnot byggs upp successivt. För min sambo är det helt enkelt så att hon måste stanna och "knäppa" sina knän efter t ex en halvtimmes löpning, ungefär som vissa måste stanna och tänja en kort stund, annars stelnar leden för henne. Om det är nyttigt får tiden utvisa, men alternativet är att hon inte springer alls...

Men detta knäpp skiljer sig från mina knäpp, som uteslutande kommer vid en viss belastningsgrad (uppförsbacke/ryggsäck), en viss vinkel på knät (20-30 grader mindre än fullsträckt) och vid en viss rörelse (extension i knäleden). Då knäpper det varenda gång, inte så att det bygger upp som för min sambo.

Knäppa knän är det vi har.
 
Re: Hej

ingka; sa:
Troligen beror dina besvär på ojämnheter i ledbrosket på knäskålens baksida (dvs undersidan som vetter mot lårbenet). Det är inget farligt och ganska vanligt, som synes. Men kan vara väl så obehagligt.
Vad du kan prova är att träna lårmusklerna lite extra i en quadriceps(lat. lårmuskel)-maskin på gymmet för att få lite extravolym på denna stora muskel. Försök att träna både den raka delen(lat. rectus femoris) och insidan(lat. vastus lateralis) på denna fyrhövdade muskel genom att köra t ex 2 x 10 reps med foten rakt fram (som om du skulle sparka en tåfjutt) och 2 x 10 reps med foten utåtvinklad (jfr bredsida).OCh var inte orolig de andra 2 delarna av muskeln får också träning dom hänger med.

Detta kan hjälpa dig på så sätt att du får en något större tillväxt på lårmuskeln som spänner upp /lyfter knäskålen lite från ledytan.

Hoppas att du förstod min beskrivning.

Femuropatellärt smärtsyndrom smärtar och knäpper inte så mycket och man vet inte riktigt orsaken till detta trots mycket forskning. (Se ref. Roland Thomée)

Lycka till
Mvh Ingela

Ingela, tackar får tipset! Mitt knäpp känns som det mycket väl skulle kunna vara denna typ av ojämnhet i brosket... känns inte riktigt som det skulle vara någon form av luftbubbla (men jag vet förstås inte hur en sådan känns...). Däremot upplever jag det som att det tar emot lite lite grann innan knäppet samt att det är just ovanför/bakom knäskålen. Jag skall börja komplettera Bodypumpen med "lårmaskinen" för att se om dt hjälper.

mvh
Niklas
 
Hej igen!
Ta det lugnt med vikterna bara till en borjan> Har du tilgang till en instruktor pa ditt gym sa ta ett snack med denne om hur mycketndu ska lasta pa> Tank pa att det ar en form av rehabtraning initialt sa att du inte oser pa for tungt. Och oka forsiktigt successivt. Det ar lite annorlunda for muskulatiren att arbeta i loose packed position dvs med foten ej foorankrad i golvet jfr med closed packed position, fot i golvet som vid body-pumpen.
Tank dessutom pa att vid programbyte av bodypump att du vid de forsa passen sanka dina vikter lite. De laborerar ju ganska friskt med koncentrisk och excentriskt arbete. Senaste body-pumppasset (nr 57 tror jag) var ju ganska mycket excentrisk traning och det sliter ju rejalt.

Och du, far du mer problem, leta reda pa en riktigt bra sjukgymnast inriktad pa sportskador. Den personen kan garanterat hjalpa dig.

Ursakta att vara svenska bokstaver saknas men jag befinner mig f n pa Shetland i dimman.

Lycka till med din forsatta traning :)

Ingela
 
Fler tips...

Jag har under många år också haft knäprobs av liknande slag... fick instruktioner precis som nämnts att träna muskulaturen kring knälederna.
Det betonades på vikten av flera repetitioner och mindre belastning. så jag ligger ofta framför tv:n och gör sk tåfjuttar som tidigare nämnts utan belastning men i 15-20 min per ben... och då behövs inga vikter...

Balansövningar som stärker knäleden rekommenderades.
Lägg några kuddar på golvet ställ dig på dom med ett ben och blunda... 5-10 min per ben
Fick rådet att stå på ett ben och blunda varje kväll medans jag borstade tänderna... funkar faktiskt bra ... även om jag sannnolikt ser ganska lustig ut... men det bjuder jag på... he he...

//Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.