Klubbarna desinformerar om säkerhet

Det är ju också helt ointressant att bevisa för någon vad jag hört andra säga eller påstå. Är du inte en av dem så är JAG INTE UTE EFTER DIG! Jag är arg på dem som faktiskt SÄGER eller skriver "Åk aldrig ensam". Den som säger så behöver inga bevis. Har man dem åsikterna att man faktiskt alddrig SKA åka ensam, då behöver inte jag bevisa att någon sagt det. Mitt budskap att tänka sig för och nyansera sina uttalanden gäller DE som helt onyanserat fortsätter att propagera för att vi ensamma aldrig ska åka. För det är DET man säger. Säger man ÅK ALDRIG ENSAM så säger man åt alla ensamma att STANNA HEMMA! Som ensam är man mindre och mindre välkommen i samhället i stort, och det är den här utanförskapen, att inte vara välkommen som gör så ont i själen. Det är som att någon hela tiden ska envisas med att vrida om kniven i såret när man tjatar i detta evinnerliga "aldrig ensam" och utesluta alla som inga vänner har. Men det är det ingen icke-ensam som förstår. Har man aldrig varit ensam förstår man inte hur ont det gör att ständigt bli påmind om ensamheten och missunnas att åtminstone göra NÅGOT man tycker om för att hålla humöret uppe.
 
Varför då? När blev det ett krav på ett bestämt antal bevis för att ha rätt att berätta vad man ser och upplever?

Det är ett fullt normalt krav att man när man påstår att nåt förekommer väldigt ofta visa på att det verkligen förekommer ofta.

För om det bara förekommer i enstaka fall så förekommer det inte ofta.
 
Det är för övrigt inte så jädra lätt att länka till några "bevis" då diskussioner allt mer förs i grupper på Facebook, ofta stängda för icke-medlemmar.

Ok, så det är alltså i slutna Facebook-grupper som klubbarna desinformerar?

Då måste det ju vara i klubbarnas egna Facebookgrupper? Och då desinformerar de ju knappast allmänheten?

Jag ställer mig väldigt tveksam till att skridskoklubbar skulle sitta och skriva officiella råd i andras Facebook-grupper.
 
Jag är arg på dem som faktiskt SÄGER eller skriver "Åk aldrig ensam".

Men varför tar du då inte det direkt med dem? Varför gapar du om det i ett diskussionsforum på Utsidan, där en massa andra läser det du skriver?

Om du inte vill att folk ska ifrågasätta det du skriver, låt bli att skriva det.

Skriver du nåt på ett forum får du räkna med att andra ifrågasätter det. Och klarar du inte av att på ett vettigt sätt argumentera för dina påståenden så får du räkna med att folk anser att du bara svamlar.
 
Vi låter inte intresseorganisationer stå för information till skolelever.
Det är lätt att tänka sig hur fel det skulle bli i laddade frågor.
Lika fel skulle det kunna bli i mindre kontroversiella frågor, men mindre synligt.
Vi vill att eleverna ska få hyfsat neutral information och utveckla ett eget tänkande.

Journalister borde tänka i samma banor när de informerar människor om långfärdsskridskor.
Där blir det fel gång på gång när de basunerar ut klubbarnas budskap.
Gissar att de inte tänkt på klubbarna som intresseorganisationer.
Att de inte känner till den stora skillnaden i synsätt mellan vanliga åkare och klubbar.
Att de inte känner till det totalitära i klubbarnas hållning.

Därför är den här tråden bra. Hoppas den blir läst av journalister.

(Skulle jag vara journalist skulle jag hämta information från flera håll.
Jag skulle inte hämta folkbildande information från en intresseorganisation.)
 
Men varför tar du då inte det direkt med dem? Varför gapar du om det i ett diskussionsforum på Utsidan, där en massa andra läser det du skriver?
Och HUR skulle DET gå till när någon står på TV.nyheterna och messar? Och varför ska inte JAG få säga MIN mening här? Om NI aldrig uppfattar samma sak som det jag hör och läser betyder det inte att det jag hört och läst bara är inbillning. Och nej, jag spar inte länkar så fort jag ser något jag inte gillar på nätet, jag spelar inte in allt som andra säger. Jag för inte bok på vem som säger vad. Det betyder inte att det är osagt/oskrivet. Jag är heller inte den enda som uppfattat att vissa organisationer svartmålar alla som åker utanför klubben. Det har andra också vittnat om. Har man själv inte sett det så betyder inte det att det inte förekommer. Att det ens finns kritik mot en organisation kanske borde få vederbörande organisation att fundera vilka intryck man ger hos ANDRA än de närmast inbitna. Varför fortsätter många åka oorganiserat? Vill man veta? Kanske läge för att LYSSNA lite utanför den egna sekten, analysera och fundera lite istället för att slå sig på bröstet och tycka att man är enda rätta alternativet och de som inte förstår det är idioter. Fråga inte de som är nöjda, fråga de som är missnöjda. Fråga de som INTE är medlemmar om varför de inte är det. Fråga de som slutar vara medlemmar om varför. Men det är något man sällan ser i föreningslivet generellt. Man frågar bara de som man redan vet är nöjda och glada, de som INTE är nöjda är ju inget att lyssna på. Och när föreningar krymper och folk hittar andra lösningar förstår man inte varför. Här i min hemstad har skridskoåkning "exploderat" från obefintligt till att åtminstone finnas till. Rätt många åker faktiskt. Det finns en liten FF avdelning ett par mil från stan. Många vet inte om det, andra vet men är inte intresserade av den anledning som startade hela den här tråden: alla påbud om hur det "ska vara". Ledaren har kritiserat oorganiserad åkning. Några åker med de få gånger gruppen organiserar turer, men det kräver fullständig utrustning vilket många saknar. Själv har jag bara skidstavar, så jag är inte välkommen att åka med de. Ryggsäck är sällsynt här. Jag åker gärna med säck själv nu, men jag vet hur det var när jag började. Det var så mycket grejer att fixa för att få åka med FF (då i Söderhamn) så det blev aldrig av. Skridskorna blev liggandes på hyllan i nästan 15 år. Precis så som tråden började... För höga krav - man kommer inte igång. Är man inne i en stor förening med stort medlemsflöde ser man aldrig detta. Man ser inte de som av olika anledningar tvekar. Men om man lyssnar lite på kritiska röster kan man få en hint om att världen kanske ser lite annorlunda ut utanför den egna bubblan. Vill man inte lyssna utan bara går i försvarsställning kommer man inte förstå att det finns en annan värld, att andra ser problem som man själv inte förstår att de finns.

Och nej, man går INTE med i en förening som man inte tycker fungerar. Då letar man en annan lösning. Jag har inga problem att sköta mig själv. Jag tycker inte om att inte ha andra allternativ, men jag har inget emot att sköta mitt och känner inte behov av just en förening. Men VARFÖR ska de lägga sig i vad andra gör? Åk med era grejer som ni tycker, det är helt okej att tipsa om hur man kan göra, jag skulle gärna se tips om hur man löser ensamåkning så säkert som möjligt, men låt bli att förbjuda mig att sköta mig själv.

Vad tror ni att ni vinner på att ifrågasätta och kräva bevis? Ni skulle ju aldrig bli nöjda iallafall. Det viktigaste är ju att NI har rätt. Prat om troll och krav på dussintals bevis och krav på att man ska ta diskussionen direkt med de "som sagt så" är ju bara ett sätt att trycka ner oss som inte tycker som er. Förtrycka till tystnad. Förlöjliga. Nervärdera andras åsikter och erfarenheter för att de inte passar in i er värld.
 
Missade visst lite poängen med att skridskoåkningen "exploderat" här i min hemkommun... Den lilla "lokala" avdelningen har endast en liten bråkdel av alla som skaffat skridskor de senaste åren. Svårt att veta exakta tal, men det lär handla om hundratals åkare varav några enstaka åker organiserat.
 
Vi låter inte intresseorganisationer stå för information till skolelever.
Det är lätt att tänka sig hur fel det skulle bli i laddade frågor.

Jo, det gör vi faktiskt rätt ofta.
NTF informerar om trafiksäkerhet i skolorna.
RFSU informerar om sex, samlevnad och preventivmedel.
Antidrog- och nykterhetsorganisationer informerar om riskerna med alkohol och (andra) droger.
Röda korset informerar om första hjälpen.
etc.

Är de intresseorganisationer? Ja definitivt! Har de egna agendor? Jodå.
Men de har också klart mer kunskap och erfarenhet inom sina områden än en genomsnittlig klasslärare.

Man kan förstås anmärka på att den bild som sådana organisationer ger inte är helt objektiv (som om lärarens eller läroplanens skulle vara det) men det är en helt annan sak än att avfärda den som "desinformation".
 
Och där har vi alltså åtminstone EN sida som inte lämnar något utrymme för tolkningar:

Ha alltid sällskap på isen

Svart på vitt. Som flythjälp anger man flera olika alternativ, inte alls bara ryggsäcken, men ensam på isen finns inte.

Ha alltid sällskap på isen

Det finns inget att läsa mellan raderna. Antar att det inte är en enskilld persons åsikt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.