Klubbarna desinformerar om säkerhet

Med tanke på ditt första inlägg här ovan har jag en känsla av att du nog gör som du vill oavsett vad någon annan säger är rätt eller säkrast. "Ryggsäcksmaffia", "väldigt obekvämt", "en stor jävla ryggsäck", "overkill", "hålla på och packa" tyder på att ryggsäck inte är nåt du tänker ha på dig när du skrinnar oavsett. Min mormor vägrade ha bilbälte när hon satt i baksätet. Dom körde ju mestadels långsamt och på små vägar. Och det gick ju bra. Hon dog inte i en trafikolycka utan av ålder.

Med "måste ha med" syftade jag på att jag personligen gärna vill ha vatten, nåt att sitta på, förstärkningsjacka, gärna fika, första förband, kniv, näsdukar osv. Och det oavsett vilken friluftsaktivitet jag utför och hur länge. För mig hör det till och adderar bekvämlighet och en bättre upplevelse när jag tar mig ut. Och därmed följer ryggan med och kan lika gärna agera säkerhetsattiralj.

Jo såklart gör jag som alla andra, dvs som jag vill. Ditt bilbältesexemeel, det är ju lite samma sak. Absolut. Det skulle ju aldrig fall mig in att åka bil utan bälte, det är iofs olagligt också. Men cyklar aldrig utan hjälm eller åker rullskidor. Däremot åker jag längdskidor och långfärdsskridskor utan hjälm. Man gör ju någon slags bedömning utifrån vad man tycker är rimligt och mycket vad andra gör också. Hade inte hjälm när jag var tonåring och åkte utför, det har jag däremot nu.

Jag är bara lite fundersam till att man kommit fram till att denna ryggsäck alltid är det bästa och mest rimliga. För en torrdräkt är ju bättre t.ex är jag ganska övertygad om. Men man kan ju åka på olika sätt naturligtvis, för mig är det inget måste att fika t.ex.

Men folk med ryggsäck tänker väl samma sak om mig som jag tänker om folk utan cykelhjälm. Varför liksom?
 
Jo såklart gör jag som alla andra, dvs som jag vill. Ditt bilbältesexemeel, det är ju lite samma sak. Absolut. Det skulle ju aldrig fall mig in att åka bil utan bälte, det är iofs olagligt också. Men cyklar aldrig utan hjälm eller åker rullskidor. Däremot åker jag längdskidor och långfärdsskridskor utan hjälm. Man gör ju någon slags bedömning utifrån vad man tycker är rimligt och mycket vad andra gör också. Hade inte hjälm när jag var tonåring och åkte utför, det har jag däremot nu.

Jag är bara lite fundersam till att man kommit fram till att denna ryggsäck alltid är det bästa och mest rimliga. För en torrdräkt är ju bättre t.ex är jag ganska övertygad om. Men man kan ju åka på olika sätt naturligtvis, för mig är det inget måste att fika t.ex.

Men folk med ryggsäck tänker väl samma sak om mig som jag tänker om folk utan cykelhjälm. Varför liksom?

Torrdräkt kostar väl generellt en hel del mer än en lagom skridskoryggsäck och ska man på och ha med extra kläder och fika så blir det ju ändå naturligt med ryggsäck, så kan jag tänka att många resonerar.
Tänker mig också att en ryggsäck kan användas till annat också, det kan iofs en torrdräkt också men det blir nog tätt och varmt att åka länge i en stängd torrdräkt.

/Patrik, glad att jag hade ryggsäck med ombyte i lördags
 
Torrdräkt kostar väl generellt en hel del mer än en lagom skridskoryggsäck och ska man på och ha med extra kläder och fika så blir det ju ändå naturligt med ryggsäck, så kan jag tänka att många resonerar.
Tänker mig också att en ryggsäck kan användas till annat också, det kan iofs en torrdräkt också men det blir nog tätt och varmt att åka länge i en stängd torrdräkt.

/Patrik, glad att jag hade ryggsäck med ombyte i lördags

Absolut det köper jag och en torrdräkt är såklart betydligt dyrare än en ryggsäck. Men en ryggsäck är dyrare än ett par isdubbar bara. Lite beroende på väder och så tror jag det kan funka hyfsat, men absolut ofta är det nog inte så bekvämt.

Du gick igenom?? Det gick bra?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...