Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för?

Ska fjällvandra med min samojed i sommar och letar nu efter klövjeväskor till honom. Gärna y-sele. Jag har fått råd om att de är bättre. Stämmer det?

Snowdogs och Ruffwear är uppenbarligen jättebra, men kostar ju en hel del. Finns det några mediumdyra klövjeväskor som också är bra? Jag vill verkligen inte vara dumsnål, så om allt under tusenlappen är skit så får jag slå till på de dyra.
 
Jag valde också mellan Snowdogs och Ruffwear förra året. Ett tillfälligt nedsatt pris avgjorde att det blev Ruffwear. Finns både positivt (t.ex. låg vikt på väskan, droppformade väskor som är lätta att packa rätt viktmässigt, satt bra på min hund vad gällde väskornas placering, små extrafickor) och negativt. Skulle nog faktiskt inte rekommendera den. Trots att den satt bra och långvarig, försiktig "invänjning" fick min hund små skavsår efter någon dag på vår vandring. Rätt bökig att ta på och av när den är packad.
Min hund hade en smal och djup bröstkorg, väskan satt mycket bättre på honom än på hundkompisen som är bredare över bröstet.

Kompisen fick en väska från Snowdogs, själva väskan tycker jag är väldigt tung. Men modellen med remmar tycker jag är bättre än Ruffwear, skulle själv inte välja att köpa en Y-selevariant nästa gång. Dessutom lättare att snedbelasta med sådan sele, väskorna sitter "bra" trots olika tyngd i dem. Med vanliga remmar märker man ju att det blir en viktförskjutning när hunden har klövjeväskan på sig om man skulle ha missat det vid packningen.

Allra bästa såklart är ju att prova på hunden men svårt vid beställning istället för köp i butik... Generellt sett tycker jag att de klövjeväskor jag sett till billigare priser är mycket sämre för hunden, men jag blir gärna motbevisad om någon hittar en bra men billig klövjeväska ;-)
 
Jag valde också mellan Snowdogs och Ruffwear förra året. Ett tillfälligt nedsatt pris avgjorde att det blev Ruffwear. Finns både positivt (t.ex. låg vikt på väskan, droppformade väskor som är lätta att packa rätt viktmässigt, satt bra på min hund vad gällde väskornas placering, små extrafickor) och negativt. Skulle nog faktiskt inte rekommendera den. Trots att den satt bra och långvarig, försiktig "invänjning" fick min hund små skavsår efter någon dag på vår vandring. Rätt bökig att ta på och av när den är packad.
Min hund hade en smal och djup bröstkorg, väskan satt mycket bättre på honom än på hundkompisen som är bredare över bröstet.

Kompisen fick en väska från Snowdogs, själva väskan tycker jag är väldigt tung. Men modellen med remmar tycker jag är bättre än Ruffwear, skulle själv inte välja att köpa en Y-selevariant nästa gång. Dessutom lättare att snedbelasta med sådan sele, väskorna sitter "bra" trots olika tyngd i dem. Med vanliga remmar märker man ju att det blir en viktförskjutning när hunden har klövjeväskan på sig om man skulle ha missat det vid packningen.

Allra bästa såklart är ju att prova på hunden men svårt vid beställning istället för köp i butik... Generellt sett tycker jag att de klövjeväskor jag sett till billigare priser är mycket sämre för hunden, men jag blir gärna motbevisad om någon hittar en bra men billig klövjeväska ;-)

Tackar för utförligt svar! :)
 
Samma åsikt som Tollan, undvik y-selarna. Om du får lite snedvikt ser du det dels inte så lätt, och dels kan det sluta med att selet ligger och skaver på insidan av hundens framben hela dagen.

Jag har använt en väska som är snarlik snowdogs, och alltså bara har en bröstrem och en bukrem, och det har aldrig varit några problem, trots att jag "fulat" och gått från små fikautflykter till en sexmilavandring under en helg bara hux flux. Notera att bukremmen behöver du inte dra åt så hårt, den finns bara för att inte väskan ska halka över huvudet på hunden när den exempelvis dricker. Om väskan halkar snett är den snedlastad, och det ska åtgärdas så snart som möjligt, så bara bra att det syns :).

Tror min gick på nån dryg tusenlapp. Det är väl inte ett krav på att den ska vara så dyr, men jag upplever att det gått rätt mycket material av rätt hög kvalité för att göra den, så jag bedömer priset som skäligt. En samojed är dock mindre än min borzoi, så du kan säkerligen skaffa en mindre, och därmed sannolikt billigare, väska.
 
Jo, en till fördel med "snowdogstyle"-väskor, de är lätta att få av och på (iaf min, som är av samma modell, men inte märke), bara lossa bukremmen och dra den över huvudet på hunden (funkar på min hund som har världens minsta huvud iaf ;)).
 
Vilken del av landet är du i förresten Elin? Jag köpte min väska från en dam i Holmsund, alldeles intill Umeå, och det finns säkert fler små damer som syr fina klövjeväskor i andra delar av landet om du är långt från ume ;).
 
Jag har en Man Mat klövja....riktigt bra kvalite o den sitter bra... Undersida sitter de typ ett sadeltäcke o själva väskorna uppepå den så dom inte skaver mot kroppen..

http://www.manmat.cz/en/products-dog-back-pack-detail-232
Så ett bra tips är en klövjeväska som inte siter direkt mot kroppen..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    40.9 KB · Visningar: 2,054
  • image (1).jpg
    image (1).jpg
    27.5 KB · Visningar: 2,015
  • DSC_0743.jpg
    DSC_0743.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,984
Snowdogs och min väska har en rem över toppen som är fäst en bit ner på själva väskorna, vilket gör att man kan få ut väskorna från benen/kroppen på hunden, löser det problemet ypperligt i mitt tycke.
 
Har inte köpt väskor på femton år men generellt så föredrar jag väskor med genomslagsskydd mot hundens kropp så att inga punktbelastningar uppstår. Väskorna ska vara förstärkta framtill och längst bak ska det finnas ögla för koppel. De vill gärna åka fram vid brant nedförsbacke och då kan man hjälpa till lite med kopplet.
 
Ett tips vad gäller "genomslagsskydden" (om jag nu korrekt begriper vad du menar). Jag köpte ett billigt cellplastliggunderlag och klippte till två bitar som passar i väskorna närmast hundens kropp. Funkar bra, kan tas ur om de inte behövs, samt gör att man har två lämpligt stora sittunderlag med sig ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 44
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.