Klocka med alla funktioner

norpan_; sa:
Nä det kan man lungt säga då det kan slå på flera hundra meter i höjd om man inte kalibrerar den titt som tätt.

/mattias

Är bara vädret någolunda stabilt så slår den inte mer än +/-50 m på en topptur. Går jag i de svenska fjällen så behöver jag inte veta att jag har 242 höjdmeter kvar till toppen, 200-300 räcker som svar. Det är ju inte någon geografisk inmätning jag sysslar med. Andra kanske måste ha exakta värden på det mesta men inte jag.

Niklas
 
Har en Casio Protrek med kompass etc. Vid jämförelse med en riktig kompass så måste jag säga att klockans kompass funkar förvånansvärt bra. Fast mest är det ju en cool svart klump på handleden, den som inte erkänner det är ju bara löjlig :)
 
niki; sa:
norpan_; sa:
Nä det kan man lungt säga då det kan slå på flera hundra meter i höjd om man inte kalibrerar den titt som tätt.

/mattias

Är bara vädret någolunda stabilt så slår den inte mer än +/-50 m på en topptur. Går jag i de svenska fjällen så behöver jag inte veta att jag har 242 höjdmeter kvar till toppen, 200-300 räcker som svar. Det är ju inte någon geografisk inmätning jag sysslar med. Andra kanske måste ha exakta värden på det mesta men inte jag.

Niklas

Mao går det lika bra att kolla på kartan om man tillåter en 200-300 meters diff?

/mattias
 
-Patric-; sa:
Förklara för en som inte begriper.. Blir det inte bara skit med en sådan klocka? Det jag vet är att klockor med "dykfunktion" är helt odugliga till dykning, dom passar bäst som raggningsklocka i baren.. Borde det inte vara bättre med en klocka till respektive funktion eller så få funktioner så möjligt..

Tjafs! När jag började att dyka seriöst skaffade jag mig en New Aqualand. För alla er som vet något om dykprylar kan jag säga att den har bottomtimer + en hel del andra funktioner. Kan inte förstå varför Patrik säger att dykklockor är odugliga. Jag har inte haft några som helst problem med denna klocka. Och den har alltid varit lika exakt som alla andra instrument jag eller "buddy" har haft med ner. Oavsett om det har varit något budgethalloj för 200.- eller värsting dykdatorn för många tusen. Har också haft med den i trykkammare på ett tryk motsvarande till 60 meter. Inga problem.

Det enda negativa man kan säga om denna klocka och alla andra med en eller annan digital display är att den blir aningen "sömning" i rejäla minusgrader. Har haft den med i Kirunafjällen några gånger. Dom två digitala displayerna kan man inte räkna med i minus 30. Men den analoga klockan är det inga problem med.
 
Aramis75; sa:
Tjafs! När jag började att dyka seriöst skaffade jag mig en New Aqualand. För alla er som vet något om dykprylar kan jag säga att den har bottomtimer + en hel del andra funktioner. Kan inte förstå varför Patric säger att dykklockor är odugliga.

Dom har små plottriga displayer och kan användas inte hanteras med handskar och dom är till för att ragga brudar vid baren inte för dykning. Jag kan sträcka mig så långt att dom hjälpligt kan fungera som backupenhet tillsammans med en analog djupmätare.

(till dykurens fördel skall ändock sägas att dom har en betydligt bättre feltolerans än höjdmätarna där det diffar +/- 50meter..huh)

.
[Ändrat av -Patric- 2004-04-07 kl 14:52]
 
-Patric-; sa:
Aramis75; sa:
Tjafs! När jag började att dyka seriöst skaffade jag mig en New Aqualand. För alla er som vet något om dykprylar kan jag säga att den har bottomtimer + en hel del andra funktioner. Kan inte förstå varför Patric säger att dykklockor är odugliga.

Dom har små plottriga displayer och kan användas inte hanteras med handskar och dom är till för att ragga brudar vid baren inte för dykning. Jag kan sträcka mig så långt att dom hjälpligt kan fungera som backupenhet tillsammans med en analog djupmätare.

(till dykurens fördel skall ändock sägas att dom har en betydligt bättre feltolerans än höjdmätarna där det diffar +/- 50meter..huh)

.
[Ändrat av Aramis75 2004-04-07 kl 18:34]
 
CITIZEN

Jag har en Citizen Aquamount som är en dyk och klätter/trekking klocka. Har använt mig av den när jag JOBBAT aktivt som divemaster i 2 år nu samt i Himalya vid trekking/klättring på höjder över 5000,den har Aldrig visat fel.
 
Vet f-n vad som händer. I bland kan jag se vad jag har skrivit, ibland inte. ??? Skulle i alla fall säga (till Patric). Har inte haft problem med att komma åt knappar eller att se displayer under det året jag hade på dykskola i artiska nord Norge.

Men allt är ju relativt. Om man är van med "handikapstorlek" kan det ju vara svårt att helt plötsligt använda "normalstorlek".
 
Aramis75; sa:
Vet f-n vad som händer. I bland kan jag se vad jag har skrivit, ibland inte. ??? Skulle i alla fall säga (till Patric). Har inte haft problem med att komma åt knappar eller att se displayer under det året jag hade på dykskola i artiska nord Norge.

Det e nog mig det e fel på.. Jag är inte så finlemmad, vi pratar brottar storlek.. Det gör att jag med mina stora nävar har problem med små knappar även på land. Är man lite mer "kvinnligt" byggd så är det nog lättare.. Så trots dryga 2000 dyk så har jag inte lärt mig att hantera queen-size prylarna!
 

Det e nog mig det e fel på.. Jag är inte så finlemmad, vi pratar brottar storlek.. Det gör att jag med mina stora nävar har problem med små knappar även på land. Är man lite mer "kvinnligt" byggd så är det nog lättare.. Så trots dryga 2000 dyk så har jag inte lärt mig att hantera queen-size prylarna! [/QUOTE]

Ok. Så klockorna är inte så dåliga likväl när det kommer till kritan. Det är alltså storleken det hänger på. Så kan man ju säga att med mindre man har "brottarfingrar" så är en klocka ett bra alternativ. Har man nu "brottarfingrar" är det bättre att sattsa på andra instrument.

Ni som har Suunto!! Hur är dom i minusgrader? Dom är ju helt digitala. Har ni upplevt någon slöhet i displayerna när det är kallt ute.
 
Aramis75; sa:
Ni som har Suunto!! Hur är dom i minusgrader? Dom är ju helt digitala. Har ni upplevt någon slöhet i displayerna när det är kallt ute.

Jag har inte upplevt några problem men klockan har varit uppvärmd av handleden när jag varit ute i -20 grader.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.