Klocka med alla funktioner

Hej!
Någon som vet om det finns någon klocka som har alla funktioner?

Med alla menar jag

-höjd
-djup
-temp
-kompass

-you name it...
 
Jag följer med på samma spår.
Finns det en klocka som kan visa höjd, djup och barometer?
Jag har en gammal sådan men den fungerar dåligt och skulle behöva en ny.

Niklas
 
Förklara för en som inte begriper.. Blir det inte bara skit med en sådan klocka? Det jag vet är att klockor med "dykfunktion" är helt odugliga till dykning, dom passar bäst som raggningsklocka i baren.. Borde det inte vara bättre med en klocka till respektive funktion eller så få funktioner så möjligt..
 
Visst finns det..

Har själv en "klätterklocka" av märket Casio, den visar höjd , djup, och har barometer. Kostade en tusenlapp för 8-10 år sen i vanlig uraffär och funkar bra än.
En nyare modell finns som även visar temp och kan visa barometertryck grafiskt från senaste dagarna, runt 2000:- i närmsta uraffär.

Johnny
 
Ju fler funktioner ju mindre bra

Visst är det kul med prylar men när de har allt i ett så blir det ett par mätinstrument som fungerar mindre bra.

Jag har haft en Casio med höjd och djup. Den var värdelös på höjd hade ingen temperaturkompensation men det var ca 25 år sedan så det är historia.

Jag har en av Suuntos värstingar som har höjd, lufttryck, lutning, kompass, temperatur, hjärtfrekvens, PC-interface tidtagning alarm mm mm.
Klockan heter X6 HR eller något liknande.
Det mesta fungerar över förväntan bra men kompassen litar jag inte på. Den verkar inte fungera alls när man har pulsmätning gående och jag är tveksam till den när pulsmätningen är bortkopplad.

Djupmätning ställer helt andra krav än lufttrycksmätning, jag har svårt att förstå att ett instrument skall kunna klara bägge dessa bra.

Bestäm dig för vad som är viktigast för dig av din önskelista och ta reda på omdömen från kritiska personer som testat respektive instrument innan du slår till.

Nokia har för övrigt en intressant telefon på väg ut som innehåller mycket av detta + GPS-tillsats.

Djup fanns inte med på Casion som länkades till ovan. Modellen finns att få tag på i Sverige och även på http://www.globetrotter.se (själv så avstår jag från Casio pga erfarenheterna ovan).

Thure
[Ändrat av thureb 2004-04-06 kl 16:46]
 
-Patric-; sa:
klockor med "dykfunktion" är helt odugliga till dykning, dom passar bäst som raggningsklocka i baren..

Jag fridyker och har klarat mig utmärkt med min gamla Casio. Den visar djup i saltvatten, minne för maxdjup och djupalarm. Jag tycker det är intresant att se hur djupt jag dykt och inget annat.
Den inbygda höjdmätaren och barometern är trevliga att ha när man är ute och vandrar i fjällen. Det är ju inget precisionsinstrument men man kan ha det som en fingervisning. Skall man ha separata apparater för olika ändamål kan det bli en massa grejjer på armen till kostnader som är orimliga för vanligt friluftsliv (Casion kostade 800 SEK).

Niklas
 
niki; sa:
-Patric-; sa:
klockor med "dykfunktion" är helt odugliga till dykning, dom passar bäst som raggningsklocka i baren..

Jag fridyker och har klarat mig utmärkt med min gamla Casio. Den visar djup i saltvatten, minne för maxdjup och djupalarm. Jag tycker det är intresant att se hur djupt jag dykt och inget annat.
Niklas

Jag pratar om apparatdykning.. Vid fridykning så spelar inte tiden och djupet samma roll som vid apparatdykning där tryckfallssjuka kan bli aktuellt om sakerna inte lirar.. De e oxå en jävla skillnad att vara nere 1-2minuter på ett andetag och 70minuter på Nitrox, eller?

Är man inte intresserad av ett exakt verktyg för att mäta, då kan multifunktionsklockorna vara intressanta.. Men för alla som behöver exakt data så skall man nog satsa på annan utrustning.
 
niki; sa:
Den inbygda höjdmätaren och barometern är trevliga att ha när man är ute och vandrar i fjällen. Det är ju inget precisionsinstrument men man kan ha det som en fingervisning.
Niklas

Nä det kan man lungt säga då det kan slå på flera hundra meter i höjd om man inte kalibrerar den titt som tätt.

/mattias
 
-700

____________________________________________________
Djup fanns inte med på Casion som länkades till ovan. Modellen finns att få tag på i Sverige och även på http://www.globetrotter.se (själv så avstår jag från Casio pga erfarenheterna ovan).
_______________________________________________________

Altitude -700 meter måste väl vara djup ?

Johnny
 
Re: -700

JohnnyL; sa:
____________________________________________________
Djup fanns inte med på Casion som länkades till ovan. Modellen finns att få tag på i Sverige och även på http://www.globetrotter.se (själv så avstår jag från Casio pga erfarenheterna ovan).
_______________________________________________________

Altitude -700 meter måste väl vara djup ?

Johnny

Nej. Det är bara en indikation på att klockan kan mäta lite högre lufttryck.

Vattentrycket på 10 meters djup är ca 2 atmosfärer dvs det skulle motsvara lufttrycket sisådär 10 000 meter (siffran är en gissning) ned i jordskorpan.

Thure

Hoppsan upptäckte ett fel ovan http://www.globetrotter.de skall det vara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.